Nintendo Direct - Conferència prèvia a l'E3

7 min

Som a les portes de l'Electronic Entertainment Expo 2012, que tindrà lloc durant aquesta setmana, a Los Angeles, iNintendo vol demostrar que ha fet els deures i té la maquinària a punt per a la fira més important del món sobre oci digital. En una conferència pregravada que s'ha emès via streamingal lloc web de l'empresa, el president global de Nintendo, Satoru Iwata, ha explicat el concepte del nou sistema d'entreteniment que enguany mateix posarà en venda la multinacional, amb seu aKyoto.

JOAN-ALBERT ROS | Barcelona

En els darrers temps han estat molts els interrogants que han sorgit al voltant del futur de la que es considera no només la companyia més gran, sinó també la més reconeguda arreu del món i la més veterana en la indústria dels videojocs, que ha viscut els seus millors anys gràcies a Wii i DS -unes plataformes que han venut més del que mai no havien venut cap consola de saló ni cap videoconsola portàtil-però que no passa en els darrers temps pel seu millor moment.

Nintendo ha pogut remuntar alguns mals resultats recents a borsa, derivats de les fluixes vendes inicials de Nintendo 3DS i de l'anunci del llançament de Wii U l'any passat, que va resultar més aviat descafeïnat (mai millor dit, sobretot per les elevades expectatives que es van aixecar quan es va començar a parlar de Project Cafe, el nom en clau original de la propera consola de saló del gegant japonès de l'oci electrònic). L'anunci de la retirada gradual del geni creador de Shigeru Miyamoto no ha estat, tampoc, una bona notícia per a Nintendo, per bé que fonts de la companyia s'hagin afanyat a aclarir que Miyamotono es retirarà pas, sinó que passarà a concentrar-sea entrenar les noves generacions de creadors.

Per tots aquests motius, aquesta avantsala particular de l'E3 2012 de Nintendo -a jutjar per l'interès que ha suscitat a les xarxes socials- molts seguidors de Mario, Kirby, Link i companyia la vivien probablement més projectant-hi les totes les seves esperances que no pas tenint en compte que només havia de ser, tot just, una mena de petit tast de les novetats de Wii U que obrís la gana als afeccionats de cara als plats forts que probablement seran anunciats durant aquests propers dies. A causa d'aquesta predisposició, a molts els pot haver semblat que aquest Nintendo Direct s'anava desinflant a mesura que Satoru Iwata repassava algunes imatges que ja havíem vist i desgranava algunes novetats més aviat previsibles, com la faceta social de la consola -que podem considerar pràcticament inèdita en una plataforma Nintendo, si jutgem en relació a la limitació de les accions en xarxa que permeten DS, 3DS i Wii, però que, pel que de moment sembla, tampoc no aniran massa més enllà del que ja brinden altres plataformes, com PlayStation 3, PSVita o, sobretot, Xbox 360.

No obstant, aquest cop sí que Nintendo ha pogut presentar el seu nou aparell de manera més completa que no ho havia fet fins ara. Iwata ha explicat amb detenció algunes de les característiques del nou dispositiu, que repassarem a continuació. La posada en escena ha estat d'allò més sòbria: el qui és el quart president de Nintendo ha comparegut davant dels internautes amb vestit fosc. Darrera seu, en una paret de fusta, hi penjava un ideograma kanji, que Iwata no ha trigat a explicar que correspon a un mot japonès que equivaldria al que nosaltres entenem per "creació", però que alhora té un sentit més específic, designa expressament"la creació de quelcom únic", un mot que ha estat el lema que ha guiat la companyia des dels temps en els que la presidia el seu fundador, Fusajiro Yamauchi.

Iwata ha explicat a continuació que durant els propers dies Nintendo exposarà la materialització del que es va gestar el 2008 en la mateixa sala triada per a la compareixença. El concepte de Wii U va néixer per trencar amb la isolació característica de les persones que interactuen amb un dispositiu i que s'alienen del seu entorn. Il·lustra aquesta reflexió una imatge estàtica d'una família que comparteix l'espai comú de la saleta d'estar sense que es produeixi entre ells cap intercanvi: cadascú està connectat al seu propi dispositiu i no para esment a allò que s'esdevé al seu voltant. Iwata ha fet referència al llibre Alone Together; l'assaig de Sherry Turkle retrata els problemes d'incomunicació de la societat actual, en la que tothom espera cada cop més dels seus ginys i menys de les persones que té a prop.

WiiU, per contra, ha de ser una nova forma d'interconnectar-nos amb els nostres amics i familiars, diu Iwata. Per fi una plataforma Nintendo presentarà funcions en xarxa anàlogues a les de la competència. Wii, molt limitada en aquest sentit, potser ha estat la plataforma era ideal per compartir experiències amb altres jugadors en un mateix entorn físic, però no ha ofert pràcticament possibilitats d'interacció en l'entorn virtual: el joc online és una faceta molt poc explotada en la darrera consola de Nintendo i les activitats socials són igualment limitades.

Iwata continua el seu parlament explicant com ha evolucionat el concepte original de Wii U i per quins motius l'aspecte del primer comandament que Nintendo havia mostrat ha estat millorat durant el temps de desenvolupament de l'aparell. La palanca de control, per exemple, ja no és lliscant, com la de 3DS, perquè potser aquesta mena de palanca és ideal per a un dispositiu portàtil, però per a un comandament d'una plataforma de saló el jugador agraeix una palanca de debò.

Un dels interrogants que Iwata ha volgut aclarir té a veure amb la definició de Wii U com a nova plataforma de joc. És Wii U una nova Wii o és un dispositiu independent, completament diferent? Nintendo vol que la seva nova plataforma d'entreteniment sigui totes dues coses alhora: "Wii U és tot el que vam fer amb Wii, però encara millor", assegura Iwata, orgullós. De fet, a més del comandament tàctil específic de Wii U, també podrem fer ús de perifèrics de Wii, com el WiiMote, el Nunchuck o la Wii Balance Board. A més, els jugadors més pro podran fer ús d'un nou comandament, adequat per als jocs d'acció convencional, que es vendrà per separat.

El que menys ens ha agradat, de llarg, de tota la presentació, és que Nintendo continua volent-nos vendre els jocs sense ensenyar-nos-els. La major part del temps del vídeo que els internautes han pogut veure via streaming. Entenem que haguem d'esperar per veure els cops d'efecte, els títols més espectaculars i esperats, però confiem que Nintendo trenqui amb aquesta manera de promocionar els seus productes i que inverteixi tant d'interès en el desenvolupament de jocs com inverteix en vídeos amb actors que fan veure que gaudeixen jugant i que, a l'hora de la veritat, no ofereixen una idea clara de les sensacions que podrem experimentar realment quan fem ús de la consola.

Com dèiem, el paper social i les modalitats de connexió online entre usuaris cobraran a Wii U la importància que no han tingut a Wii; a més, Iwata ha explicat que aquesta mena de funcions s'agruparan sota l'estàndard Nintendo Network, un segell que a partir d'ara incorporaran tots els dispositius Nintendo, que presentaran funcions socials creuades. Les comunicacions entre usuaris, pel que sembla, incorporaran a Wii U algunes de les funcionalitats del correu de 3DS. Tot això va encaminat, segons Iwata, a oferir "nous nivells d'empatia entre els usuaris", una frase que suposem que fa referència, únicament, als videojugadors que fins ara havien jugat exclusivament en plataformes Nintendo. Trobem interessant que s'hagi anunciat que seran llançades aplicacions relacionades amb les funcions socials de Wii U disponibles per a tota mena de dispositius mòbils, en la línia del que ja fa possible Xbox Live en molts telèfons intel·ligents. Encara dins de les facetes socials de la màquina, queda clar que tindrem videoxat i navegador d'internet al controlador tàctil de Wii U.

Podrem visualitzar continguts i jocs tant a la pantalla del televisor com a la pantalla del nostre comandament, sense que observem cap mena de retard en les imatges, ens podrem allunyar del televisor i continuar la partida en una altra cambra de la casa, podrem fer servir el comandament per descobrir objectes amagats en les imatges del televisor o per visualitzar-hi elements diferents. Iwata també ha parlat de Social Window, una nova forma de connectar els jugadors separats per grans distàncies, tot seguit ha fet referència a Miiverse, que afegirà funcions socials dins dels mateixos jocs i permetrà als usuaris de compartir missatges i captures de pantalla dels seus jocs... I la mitja hora de presentació no ha donat per a massa més de ressenyable, fora d'aquest primer cop d'ull al Wii U Gamepad i a les funcions socials. Dijous dia 5 de juny seguirem en directe la conferència de presentació de Nintendo a l'E3, per explicar-vos quines són les novetats més interessants i quines són les nostres sensacions sobre com encara la companyia japonesa aquesta nova etapa. A l'espera de les primícies que durant aquests dies Nintendo pugui fer públiques, podeu recuperar tot seguit aquest Nintendo Direct, si no heu pogut veure'l quan ha estat emès:

stats