Els MMO més esperats

12 min

Un any toca a la seva fi i és el moment de fer un resum de què ens espera als jugadors de jocs massius. En aquest article llistarem les novetats que tenen data de sortida durant el 2014, l’evolució prevista de jocs que ja porten uns anys a l’escena i també un petit tast sobre jocs que tenen previst sortir el 2015 o més endavant. Aquest article vol tenir dues utilitats, la primera és informativa i per posar en comú les opinions que ens mereixen els diferents jocs que hi mencionarem. I l’altre és crear un punt de partida perquè ben aviat, enmesos o setmanes, es parlarà més d’aquests jocs i per això cal que fem un seguiment de la seva evolució.

EDUARD TRÈMOLS | Barcelona

Introducció:

Que entenem per MMO? Són les sigles que identifiquen els “Massively Multiplayer Online Game”, és a dir, els jocs multijugador online massius, i en nombroses ocasions van acompanyades per les sigles RPG, que identifiquen els “RolePlaying Game”, el que en català seria JdR (Joc de Rol).Per tant el nom complet que li escau és MMORPG, ja que és difícil un MMO sense component de Rol. També cal entendre que en ser un estil de joc específic té les seves pròpies nomenclatures. Però facilitar la lectura de l'article i el seu enteniment les aniré llistant i traduint

Els MMO tenen diferents característiques en comú, llistarem les més importants:

- Món persistent - Interacció amb milers de jugadors - Evolució del nostre personatge - Contingut nou cada poc temps - Alt component de rol

Nous projectes:

ElsMMOsón projectes amb un temps de desenvolupament molt llarg i passen per diferents fases, començant per les primeres imatges o vídeos fins a diferents fases Beta on els jugadors poden fer un tast del joc i al mateix temps ajudar els desenvolupadors apolir-lo.

Wildstar, un joc amb actitud

Data de sortida: Primavera 2014 Desenvolupa: Carbine Studios Productora: NCSoft Model de pagament: Quotes, possibilitat de comprar mensualitats amb diners del joc Plataformes: PC Idiomes: anglès, francès, alemany Estil: Themepark

Ja fa uns anys que aquest projecte és motiu de seguiment per part del sector, l’empresa que el desenvolupa, Carbine Studios, és desconeguda però molts dels seus membres van formar part de l’equip responsable de World of Warcraft fins al final de la primera expansió. Per tant ja donem per fet que hi hagent experta i amb experiència treballant-hi de valent.

Per altra banda, el productor és NCSoft, gegant sud-coreà responsable de jocs com Lineage, Aion, i també productor de Guild Wars 1 i 2.

Wildstar es troba actualment en fase beta, ja s'han dut a terme diferentsstress test per determinar capacitats de servidor i ben aviat s’espera una beta oberta on tothom que hi estigui registrat i podrà participar.

El més destacable de Wildstaréstot el contingut que, asseguren, oferirà el joc des del principi. Tindrem contingut a món obert, masmorres, raids de fins a 40 jugadors, housingi diferents housingpaths Això per al que fa a contingut PvE (Playervs.Environment, en català Jugador contra Entorn). Perquè la intenció de Carbineésoferir també un potent PvP (Playervs.Player, en català Jugador contra Jugador) on tindrem diferents camps de batalla, warplots

Wildstar es presentarà amb sis classes: Warrior, Esper, Stalker, Spellslinger, Medic i Engineer i cada una tindrà dues branques diferents. Per exemple, el Warrior podrà ser Tank o bé Assault, depenent de com el fem evolucionar. A priori sembla una mica curt en opcions, dotze classes resulten una mica justes, per tant haurem de veure quina és la profunditat que ofereixen i comprovar fins a quin punt no seran clònics.

I evidentment tindrem una varietat de races, en aquest cas quatre per cada facció. Humans, Granok, Aurin i Mordeshper alsExiles i Cassian, Draken, Chua i Mechariper alsDominion

Una altra característica interessant de Wildstar són unes marques que apareixeran al terra de color vermell si són enemigues o verdes si són amigues que marcaran de què ens hem d'apartar si no volem ser vençuts o bé on hem d'entrar si volem ser curats o rebre un benefici. Per exemple, si estem lluitant contra un guerrer i ens disposem a dur a terme un atac frontal la seva marca apareixerà a terra i haurem de fer els possibles per evitar-lo. Aquestes marques reben el nom de telegraphs.

Visualment, Wildstar ha apostat per l'estètica cartoon amb textures suaus i una paleta de colors pastel. Aixo no evitarà que puguem trobar uns gràfics detallats que esperem que funcionin correctament a ordinadors de gamma mitjana, un aspecte sempre important en un MMO.

The Elder Scrolls Online, la llegenda es torna MMO

Data de sortida: Primavera 2014 Desenvolupa: Zenimax Studios Productora: Bethesda Softworks Model de pagament: Cuotes Plataformes: PC, PS4, XONE Idiomes: Inglés, francés, alemany Estil: Themepark

Poques són les persones que no han sentit a parlar de la saga The Elder Scrolls. Fins ara cinc entregues i totes excel·lents com a joc de rol. Però els temps canvien i oferir online es quasi indispensable en molts jocs, en aquest cas particular tenim una gran saga darrera, molta història (o lore com diem els jugadors de MMO) i un gameplay que intenta acostar-se a la darrera entrega, Skyrim

Però com portar un joc soloplayer a multi-massiu? És difícil, sens dubte, però vistos alguns vídeos del joc sembla que han aconseguit aquest primer pas i que han sabut traslladar tota la màgia i la seriositat de The Elder Scrolls al món MMO.

TESO ens dóna l'oportunitat de poder investigar, descobrir secrets, vèncer -i ser vençut- al món de Tamriel. També podem intercanviar la vista entre primera i tercera persona igual que les últimes entregues de la saga. Entrar dins d’una batalla entre tres faccions on totes convergiran a una gran zona central, ho podríem comparar al MvMvM de GW2 però molt més gran, amb atacs massius i armes de setge. Tot això en servidor únic per plataforma, cosa que assegura que les batalles seran massives.

Serà un dels pocs MMO multiplataforma, perquè a part de PC també estarà disponible per a PlayStation 4 i Xbox ONE, tot i que els servidors, lògicament, seran individuals per a cada plataforma a les tres podrem gaudir de la tecnologia de servidor únic -que de fet no deixa de ser un sol servidor amb diferents dimensions, però ajudarà a transmetre la sensació que tot està passant al mateix lloc

També hi haurà masmorres públiques i haurem de lluitar contra altres jugadors i obrir-nos pas dins de zones infestades d'enemics per aconseguir ser els únics amb possibilitat de reclamar el botí final. L'evolució del nostre personatge estarà basada en les branques de talent. Tindrem, per començar, quatre classes bàsiques: Templar, Dragon Knight, Sorcerer i TemplarDragon KnightSorcererNightblade Això provocarà que puguem representar diferents rols amb un sol personatge.

En total tindrem nou races per escollir, una quantitat que supera la mitjana: Altmer, Bosmer, Khajit, Breton, Redguard, Orc, Nord, Dunmer, Argonian. Cada una tindrà una zona d'inici específica i la forma de jugar està pensada perquè un cop el nostre personatge arribia nivell altpugui entrar a la zona de Cyrodil, que és on es tallarà el bacallà amb el sistema de setges i conquestes, i on podrà arribar a ser l'emperador de Tamriel.

A part d'això, cada cop que augmentem de nivell podrem distribuir punts a una de les tres branques d'estadístiques bàsiques per poder definir de la forma més profunda possible el nostre personatge.

El temps dirà si l'aposta de Bethesda per crear un The Elder Scrolls Online té èxit o es queda en un simple intent que no superi el notable, recordem que el joc serà de quota i per tant la comunitat demanarà la màxima qualitat en tots els sentits, no serveix de gaire tenir una gran franquícia al darrere si el prestigi no s'aprofita.

Projectes existents:

Una característica remarcable delsMMOés que són jocs que viuen molts anys. Van evolucionant alliberant nou contingut en formad'actualitzacionso expansions senceres, per tantésmolt comú veure jocs que després de cinc, vuit o fins i tot deu anys segueixen vius amb millor o pitjor salut.

En aquest llistat només parlaré dels jocs que tinguin moviment, unnombredecent de jugadors i actualitzacions amb certafreqüència

Final Fantasy XIV: ARR, Chocobos per a tothom

Desenvolupa: Square Enix Productora: Square Enix Model de pagament: Quotes Plataformes: PC, PS3, PS4 Idiomes: Anglès, francès, alemany, japonès Estil: Themepark

Des de l’agost que tenim l’esperat FFXIV: AAR 2.0 entre nosaltres. El primer intent d’aquest joc ens situa el setembre del 2010 pocs mesos abans del seu anunci oficial i amb unes fases beta quasi inexistents. El resultat? Un joc que no es mereixia portar les sigles Final Fantasy, una decepció per a pràcticament tothom. Un títol que era carn de “free2play” (sense voler desmerèixer els jocs gratuïts) o bé candidat a desaparèixer. En aquell moment Square Enix va decidir fer una cosa mai vista, deixar el joc gratuït per tothom qui s’hagués registrat i comprat el joc i desenvolupar un de nou que seria hereu directe d’aquest sota el comandament de Yoshida-San.

Hem vist el resultat i ha agradat, és un joc bonic, complet, amb un sistema de jobs. És el què es demanava, no seguir perjudicant la saga i tornar una mica a la màgia dels orígens que tantes persones ha seduït.

FFXIV: AAR té un estil gràfic i visual realment aconseguit, tots els mapes tenen un magnífic disseny i la varietat de localitzacions és molt completa, passejarem per boscos, deserts, zones nevades d'alta muntanya i planícies desèrtiques.

El joc es mou amb una suavitat d’enveja i està molt centrat al contingut de jugador contra entorn. Les masmorres estan dissenyades de forma molt detallada i els diferents encontres contra enemics condicionen l'ús de tàctiques específiques ben diferenciades que haurem de seguir si no volem ser vençuts. L'apartat sonor és realment un dels millors que podem trobar avui en dia, les composicions de l'equip de Nobuo Umeatsu són de gran qualitat, com sempre.

El sistema de classes mereix menció especial. Per resumir direm que amb un sol personatge podrem tenir tots els jobs Nosaltres escollim una classe inicial, podem escollir noves classes a partir de nivell 10. Però aquestes classes es converteixen en jobs, que serien rols. Per a aconseguir un rol només hem de pujar una classe al 30 i l’altra al 15, parlar amb un NPC (Non Player Character, en català: personatge del joc no jugador) específic i ja podrem exercir el job

Per exemple, si volem ser “White Mague” haurem de ser Conjurer de nivell 30 i Arcanist de nivell 15, i a partir d’aquest moment podrem escollir ser White Mague fins a arribar al nivell màxim, que és 50. Potser el millor és oferir una imatge que ho expliqui de forma més entenedora:

Durant aquest 2014 s'espera que FFXIV: ARR guanyi cada cop més pes i es postuli com unpes pesant de la indústria. Veient tot el que ha aportat el primer pedaç de contingut tot sembla indicar que serà així

Rift: Storm Legion, la vella guàrdia té un successor

Desenvolupa: Trion Worlds Productora: Trion Worlds Model de pagament: free2play, Quota Plataformes: PC Idiomes: Anglès, francès, alemany Estil: Themepark

A punt de fer els tres anys es podria dir que la salut de Rift: Storm Legion és bastant bona i ho confirma el fet que rep actualitzacions de forma freqüent. Al principi només era un joc de quota mensual però per fer front a la nova competència i abans de perdre jugadors cridats per la novetat van decidir adoptar un dels millors models de free2play actuals, sense cap limitació de contingut ni model “paga i guanya”. Cosa que ha agraït la comunitat, que ha tornat a emplenar tots els servidors i hapermès que el joc seguís evolucionant a bon ritme, alliberant molt de contingut per cada nova actualització sense que els jugadors hagin de pagar.

Rift és hereu directe del clàssic EverQuest2 però evolucionat per satisfer els estàndards actuals. Ens situem a un món anomenat Telara que és objecte d'atacs dels diferents plans, nosaltres som ascended i hem estat tornats al passat des d'un futur caòtic i on la civilització tal com la coneixíem estava a punt de ser vençuda.

Destaca el seu sistema de classes, complet, profund i fàcil de servir on podem fer una quantitat de combinacions altíssima i representar diferents rols amb un sol personatge sense la necessitat de tenir-ne més. I per altra banda el sistema d’invasions i events, on tot un mapa és ocupat per forces enemigues i els jugadors han d'ajuntar-se per lluitar i vèncer, si poden. Aquest últim fet aporta al joc una dimensió extra perquè és un contingut dinàmic que no obeeix normes o hores, poden aparèixer a qualsevol lloc i en qualsevol moment. El contingut no instanciatésuna part molt important del Rift, tenim els mateixos rifts que donen nom al joc. Les podríem definir com esquerdes a l’espai temps que canvien la fisonomia del terreny en temps reals, enormes enemics ens esperen dins i a fora dels plans. Si un jocmereix portar la M de Massiu és, sens dubte, Rift.

Com a tot MMO, el contingut instanciat té especial importància, les masmorres i raids seran desafiaments que caldrà superar i així aconseguir el millor equip disponible per al nostre personatge. Si no ens agrada aquest contingut, no cal que ens hi amoïnem, ja que Rift ofereix varietat i qualsevol jugador s'hi pot sentir a gust. A tot això hi podem sumar un sistema de housing anomenat Dimensions on tindrem una llibertat altíssima per construir el que vulguem, l'únic límit és la nostra imaginació.

EvE Online, el sandbox de l'espai

Desenvolupa: CCP Productora: CCP Model de pagament: Quota, Plex Plataformes: PC Idiomes: Anglès, francès, alemany, Xinés, Rus, Japonés Estil: Sandbox

Deu anys són els que porta EvE Online al mercat, un temps en el que hem vist com un joc creat per un petit estudi d'Islàndia que ha captivat milions de jugadors i avui en dia es manté amb una salut de ferro. Però abans que res caldria definir què significa l'adjectiu sandboxen un MMO. Ens referim a un joc sandbox quan no tenim un guió establert, quan el joc no ens porta de la mà i quant el món persistent està forjat pels jugadors i les seves decisions.

EvE ens situa en un futur molt llunyà, els humans han conquerit l'espai i han format diferents faccions, cadascuna amb uns principis i ideals, des dels revolucionaris als capitalistes. No estan en guerra, són els jugadors els qui decideixen entrar dins d'una Corporació i/o aliança i decidir el seu rol. Un gran encert de l'EvE és que tenim total llibertat per definir el nostre personatge mitjançant les skills Es tracta de coneixements que aprendrà el nostre personatge, algunes s'aprenen en uns minuts i altres poden requerir setmanes d'aprenentatge. Per posar un exemple: si acabem de començar un personatge i volem poder minar asteroides, primer haurem de tenir l'habilitat per portar naus mineres, això són un parell d'skills A partir d'aquest moment ja podem minar de forma bàsica però podem perfeccionar durant dies, setmanes i mesos aquestes habilitats per poder portar millors naus, mòduls i obtenir beneficis dins el nostre rol.

Ara agafem tot això i ho extrapolem a tot tipus d'habilitats: De lluita, tot tipus d'armament (curt, llarg rang), transport, mercat, fabricació, viatge, naus, exploració, interacció planetària i molt mes. És un joc difícil de començar perquè els tutorials són escassos i de seguida ens deixen flotant per l'espai, però per sort la comunitat és molt atenta i sempre ajuda els nous jugadors que s'atreveixen a participar en aquesta experiència. Cal destacar que, si perdem una nau no la podrem recuperar, es paga un preu car per morir, i això, sumat al fet que gran part del mapa d'EvE es pot conquerir, provoca que les grans aliances (centenars o milers de jugadors) tinguin una infraestructura i una dedicació que sovint ens recorda a la vida real.Tot passa en un sol servidor, no hi ha separació entrepaïsoso comunitats, europeus i americans.

El joc té una quota mensual però dóna l'opció de comprar temps de joc amb la moneda ingamemitjançant un objecte que es diu plex.plex El procés és senzill, un jugador compra plex per diners reals a la web i el ven per diners virtuals dins del joc a un jugador que no vol gastardiners reals si pot sortir-se'n amb diners del joc.

Més enllà del 2014

La paciència és una virtut, i si us agraden els MMO n'heu de tenir força. Com ja he comentat, són projectes llargs i el procés de desenvolupamen pot demanar entre quatre i sis. No és necessari fer monogràfics perquè en alguns casos en tenim poca informació o és poc fiable. Per aixo mateix destaquem tres projectes que creiem que donaran molt a parlar durant els següents mesos.

El primer és Star Citizen, un projecte de Chris Roberts, artífex de la saga Wing Commander. Star Citizen s'ha finançat mitjançant la compra de packs del joc, com naus o alguns avantatges. Aquest és un procediment normal però en aquest cas ja porten més de trenta dos milions de dòlars recaptats, i com més diners aconsegueixin més elaborat i més profund serà el joc. Star Citizen és un space-sim, o sigui, un simulador espacial. Les naus és comportaran de forma realista i en alguns casos caldrà bastants jugadors per pilotar-les. Tindrem un gran univers per explorar, amb recursos, batalles i tot tipus de negocis.

L'altre projecte és Everquest Next, la tercera entrega de la franquícia que va revolucionar els MMO; el que en sabem és que tindrem una llibertat total per construir i canviar el món, que d'aquí poc sortirà una eina anomenada Landmark perquè els jugadors facin les seves creacions i les puguin aportar al joc, una mescla entre themepark i sandbox. La resta de conceptes encara són massa desconeguts per poder ser mencionats.

I per acabar, un projecte i": The Repopulation. Un MMO sandbox de ciència-ficció que està seguint molt bon camí. Té un sistema de fabricació complex, possibilitat de construir bases, gràfics actuals i agradables, setges, exploració i perills constants.

Esperem poder parlar molt de tots aquests jocs en un futur pròxim, i evidentment la llista s'anirà engreixant, oferim per ara només una petita mostra però és la que hem considerat més destacable per poder presentar un article com aquest, que vol fer una projecció en l'escena MMO dels propers mesos.

stats