Kano, la informàtica i la programació a l'abast de tothom

4 min

Avui dia la tecnologia ens és pràcticament imprescindible, a tot arreu podem trobar microinformàtica que ens fa la vida més senzilla, terminals de punts de venda, caixers automàtics, fins i tot els semàfors es controlen amb ordinadors. De fet, molt probablement, si mirem a les nostres butxaques trobarem un microcomputador en format de telèfon.

JOSEP M. GIRIBET| Barcelona

Però això no ha estat sempre així, de fet, és un fenomen relativament recent, dels darrers cinquanta anys. Els primers ordinadors personals els construïen afeccionats a l’electrònica de manera artesana, de forma similar a com expliquen les històries dels avis sobre les ràdios fetes amb una bobina de coure i una navalla d’afaitar. Avui dia, en el nostre entorn gairebé tothom té accés a la microinformàtica, i la majoria de la gent és capaç amb poc d’esforç de fer servir els aparells. Això, que en principi és beneficiós, té una altra cara de la moneda: aquests usuaris bàsics són molt dependents d’altres usuaris avançats.

Tot indica que la tecnologia tindrà cada cop un pes més important a les nostres vides, i sobretot a la dels nostres fills, i si bé és cert que als nens se’ls acosta ja des de molt petits a la informàtica, aquest procés no deixa d‘estar molt dirigit a la cerca d’informació -com a nosaltres se’ns ensenyava a buscar al diccionari- i a l’ús funcional de la tecnologia, però no en contempla la comprensió.

El 2006, Eben Upton, arquitecte de circuits integrats d'aplicació específica per a Broadcom, va reunir un grup de professors, afeccionats a la informàtica i investigadors per pensar com motivar de nou aquest esperit descobridor envers a la informàtica en els nens. Aquella iniciativa va ser la base de Raspberry Pi, una simple placa base de baix cost amb processador, memòria RAM i xip gràfic, sense disc dur i amb una targeta de memòria SD per a l'emmagatzematge concebuda per fomentar l'ensenyament de la informàtica.

Ara fa un any que tenim Raspberri Pi amb nosaltres, fins i tot hi ha la comunitat d’usuaris catalana, Raspberry.CAT. Però si bé ha motivat molta gent per investigar i entendre com funciona, a Raspberri se li ha escapat el nínxol principal, els nens.

Paral·lelament al desenvolupament de Raspberry, al 2007 el grup Kindergarten, pertanyent al Media Lab del Massachusetts Institute of Technology, va presentar un entorn de programació orientat a la canalla, Scratch, per mitjà del qual els nens poden aprendre a programar d’una manera senzilla, propera i divertida.

Doncs bé, a Kickstarter acaba d'assolir la seva fita de manera folgada la campanya de finançament de Kano, «un ordinador que tothom pot fer». Kano pretén complir el propòsit inicial de Raspberry, fent la informàtica tan simple i atractiva com el Lego. Kano és un kit de construcció d’un ordinador basat en una Raspberry Pi. Inclou la Raspberry, un teclat, el cablejat necessari, un altaveu, un connector Wi-Fi, la caixa, adhesius i el programari Kano. És cert que hi ha molts paquets de Raspberry que ja inclouen això, però cap com Kano, la seva importància radica en el programari i els llibres que l’acompanyen.

Els llibres estan dissenyats com a manuals d’un joc de construcció, cada pàgina té un objectiu clar i suposa un assoliment per al nen, de manera que ja el sol fet de construir l’aparell, tot i com en pot arribar a semblar de simple, ja representa un joc i un repte. Un cop construït i arrancat el dispositiu trobem KanoOs, una distribució de Debian Linux amb una interfície similar a la d’una consola de videojocs. Inicialment, KanoOs compta amb sis nivells Kano, cadascun amb el seu llibre en format paper. Cada nivell és un projecte de programari per programar els mítics jocs Pong o Snake, el famosíssim Minecraft, un reproductor de vídeo o per crear música pròpia. Aquests son només els projectes inicials, se n’aniran creant més i al Facebook dels creadors ja busquen el feedback de la comunitat amb noves idees.

A més, Kano inclourà una instal·lació d’Scratch (l’entorn de programació per a nens del que parlàvem abans), Codecademy (un altre entorn per aprendre a programar) i Hacking Fundamentals una introducció a l’intèrpret de comandes Unix a través del qual unir-se al moviment de software lliure i fer missions d’espionatge.

Kano no neix ara, però en aquest moment els seus responsables es troben encara en la fase de recaptació de fons per a la producció. El projecte va néixer el novembre del 2012 i durant el 2013 s’ha estat provant a escoles d’arreu del món, hi han participat i contribuït educadors, músics, mestres, la comunitat open source i evidentment, sobretot els nens -cosa que al capdavall certifica que Kano pot acomplir el seu principal objectiu.

stats