Impressions: Tomb Raider

3 min

"Ha nascut una supervivent", amb aquest contundent postulat concloïa un dels primers tràilers cinemàtics que Crystal Dynamics, l'estudi desenvolupador, oferia sobre la nova aventura de Lara Croft.

JULIÀ PLAZA | Lleida

El pròleg a les aventures de l'heroïna que tothom coneix arriba per a PS3, Xbox 360 i PC el pròxim 5 de març. Aquesta nova aventura situa l'hereva dels Croft enmig del Triangle del Drac, un conjunt d'illes situades al Mar del Diable, al Japó. Acompanyant un equip d'exploradors, el vaixell on viatgen naufraga estrepitosament i Lara es troba sola en terreny desconegut on enfrontarà, com ja ens té acostumats, a tot tipus d'enemics. Aquesta nova entrega es caracteritza sobretot per l'adopció d'habilitats a través de l'experiència i per la imposició de la supervivència per sobre de l'exploració, un punt innovador que els més fidels a la saga poden considerar arriscat.

La primera gran diferència respecte els anteriors títols és l'aparent confirmació de que tota la història transcorre en el mateix lloc, un aspecte que lamentaran els partidaris de l'exploració en diferents terrenys i també el propi joc, el qual s'ha de limitar una vegetació i un clima molt més homogenis (toca oblidar-se de les muntanyes nevades). A més, la protagonista disposa dels objectes que va adquirint a mesura que transcorre la història, un equipament que sembla ser limitat durant almenys les primeres hores de joc.

L'arc, la pistola i la torxa junt amb els elements que ofereix el propi entorn, com els bidons de gasoil, seran els pocs recursos dels que es disposarà al principi. L'altra gran novetat és la infiltració en terreny enemic com a element predominant, de fet, en totes les demostracions del joc s'observa una absència notable de l'exploració dins criptes o construccions antigues. Cal recordar als creadors del joc el nom del mateix? No pot obviar-se el descobriment de llocs inexplorats i, tot i que Noah Hugues i Darrell Gallagher -director creatiu de Tomb Raider i cap d'estudi de Crystal Dynamics respectivament- afirmen que el joc brindarà la sensació de trepitjar llocs on ningú abans ha estat, fins ara no s'ha mostrat l'essència d'un Tomb Raider a cap gameplay.

La jove i inexperta Lara Croft que mostra Crystal Dynamics serà posada al límit per tal d'arribar a ser la llegenda que és. Sovint es trobarà amb situacions a afrontar per primer cop: escorxar un animal, matar una persona, curar una ferida greu, etc. La metodologia de joc s'adapta a la inexperiència de la protagonista i, mitjançant un tauler d'habilitats, Lara va perfeccionant tècniques com el tir amb arc o la infiltració. Aquesta millora d'aptituds s'aconsegueix obtenint punts d'experiència que es desbloquegen arribant a punts de control o completant reptes.

S'accedeix al tauler d'habilitats establint un campament base, o dit d'una altra manera, arribant a punts específics on encendre una foguera, fet que limita la personalització del personatge sols en certs punts del joc. L'enfrontament amb segons quin tipus d'enemics es caracteritza pels QTE (quick time events), polsar botons en moments determinats, i l'exploració sovint està carregada de scripts, elements que afavoreixen l'espectacularitat però que no depenen de l'habilitat del jugador (jocs com Call of Duty són insígnies d'aquesta praxis).

Square-Enix, amb el desenvolupament de Crystal Dynamics, porta a la llum una reconversió d'un dels personatges més emblemàtics del gènere d'aventures. Apropant-se a les aventures del seu homòleg Nathan Drake, amb més infiltracions en terreny enemic i enfrontant-se a emboscades pistola en mà, Lara Croft sembla allunyar-se de la resolució d'enigmes en tombes inexplorades. Aquesta nova iteració, carregada d'espectacularitat, presenta una protagonista molt més insegura i vulnerable que haurà d'agafar experiència amb la superació de dures proves de supervivència si vol sobreviure i salvar els seus amics. Els elements com les fletxes que sols ella sembla utilitzar i els típics bidons de gasolina útils com explosius allunyen el joc del realisme que pretén l'estudi desenvolupador, però la resta d'afegits com l'obtenció d'habilitats i un equip que permetin explorar noves zones brinden una experiència que s'entreveu interessant i molt diferent a allò que la saga acostuma a oferir al públic.

stats