Impressions: The Elder Scrolls Online

9 min

Arena, Daggerfall, Morrowind, Oblivion i Skyrim, noms de sobra coneguts per molts jugadors i en especial pels amants del Rol. Una de les sagues més reeixides, The Elder Scrolls, es passa al món dels MMO. Una nova franquícia que fa el salt -igual que Star Wars o el Senyor dels Anells, amb diferents resultats. En aquest article intentarem desgranar el que hem vist a les diferents versions beta, tant allò de bo com allò de dolent, i farem una valoració el més completa possible sobre aquest nou MMO.

EDUARD TRÈMOLS | Barcelona

Ja vam parlar una mica de The Elder Scrolls Online (TESO a partir d'ara) a aquest article com un dels MMO més esperats d'aquest any 2014. Una producció amb dos pesos pesants al darrere, Bethesda Softworks, productora coneguda per les sagues Elder Scrolls i Fallout, i Zenimax l'encarregada de traslladar el joc per jugar sol a un món persistent. Ara que manquen menys de dos mesos per a la seva sortida i ja no tenim la limitació dels acords de confidencialitat podem parlar lliurement de les impressions que ens han donat les diferents versions beta del joc.

És relativament comú que grans franquícies del cinema o de la literatura fantàstica es traslladin als mons massius, hi ha els casos de Dungeons&Dragons, El Senyor dels anells, La Guerra de les galàxies, Matrix, Star Trek o Final Fantasy. Els resultats no sempre han sigut els desitjats, el motiu principal són les ganes de treure diners només amb unes sigles conegudes per part de les empreses sense oferir una qualitat decent o digne del que representa la saga. Passarà el mateix amb TESO? Tindrem un joc mediocre o que no arriba a notable o bé farà justícia a la saga que representa i tindrem un joc amb una qualitat triple A? Hauran aprofitat els més de cinc anys invertits per crear-lo?

Aposta arriscada, TESO serà un joc de compra amb pagament de quota mensual i estarà disponible tant per a PC com per a les consoles PS4 i XboxONE.

Elder Scrolls i el lore

Un dels primers conceptes en què ens hem fixat és si TESO compleix amb el lore i la profunditat narrativa que sempre ha caracteritzat els jocs de la saga. En un MMO és diferent perquè no som el protagonista sinó que compartim les nostres aventures amb desenes de milers de jugadors més.

Entrem a Tamriel en un context temporal que ens situa mil anys abans dels fets d'Skyrim (Elder Scrolls V) i 800 anys de Morrowind i Oblivion (Elder Scrolls III i IV respectivament).

Les races de TESO són les que ja tenen altres jocs de la saga, podem escollir ser bretó, nòrdic, Orc, alt elf, Elf fosc, elf dels boscos, argonià,guardià vermell i khajit. Segons la raça podrem escollir diferents faccions: The Aldmeri Dominion, The Daggerfall Covenant i Ebonheard Pact. Cadascuna d'aquestes faccions lluiten per aconseguir que un dels seus sigui l'Emperador de Tamriel.

Les primeres missions són genèriques, hem d'escapar d'una presó (recorda el principi d'Oblivion) i aconseguir arribar a un portal per arribar a Tamriel. Un cop hem sortit a món obert -si podem anomenar així de la zona d'inici- comencem a interactuar amb els primers NPC (Non Player Character) i ens adonem que tots tenen una línia de veu personalitzada d'alta qualitat que ajuda molt a fer de TESO una experiència propera als jocs de la saga Elder Scrolls.

Les primeres tasques són relativament senzilles, però ajuden a entrar dins del joc mentre descobrim com funciona el nostre personatge. Un cop hem completat la primera zona i entrem definitivament a Tamriel és quan comencem a meravellar-nos amb alguns detalls. Per començar, les missions estan formades per tiers, les secundaries són més curtes però tot i així s'allunyen de les típiques "mata tants porcs senglars", "entrega això a aquella persona" o "recull tantes branques de fonoll". Les missions principals ens donen un objectiu a llarg plaç, per exemple evitar una possible invasió d'enemics a la base on ens trobem. Els esdeveniments aniran canviant segons el perill real i fins i tot haurem de fer alguna elecció en algun moment.

En nombroses ocasions haurem d'allunyar-nos bastant de zones conegudes, caldrà caminar per descobrir zones remarcables del mapa -on trobarem noves missions- o entrarem dins d' instancies personalitzades per nosaltres per seguir de forma còmode amb la tasca de la missió en curs.

El mapa no marca les missions que encara no ens han ofert, moltes les trobarem de camí a un objectiu o bé ens creuarem amb un NPC que ens parla i intenta interactuar amb nosaltres. La suma de tot això, les missions llargues, les masmorres personals, i l'exploració com a forma de trobar missions fa que no tinguem cap dubte de la bona feina feta per respectar el lore de la saga Elder Scrolls tot i estar dins d'un món persistent amb milers d'altres jugadors.

Tamriel, el gran -i detallat- continentTamriel

Quan parlem d'un MMO hem de fer-ho sabent que ens hi passarem hores i hores, no són jocs de partides curtes que durin menys d'una hora. Per tant la grandària del mapa ha de ser prou gran i ha d'estar prou ben dissenyat per assegurar que trigarem molt a inspeccionar-lo.

Tamriel és el nom que rep un enorme continent, per fer-nos una idea els anteriors jocs de la saga només representaven una part d'aquest continent. Ara tenim el pa sencer i podrem accedir a la majoria de zones que entren dins del lore d'Elder Scrolls,

Crear un mapa tan gran és una feina enorme que ocupa desenes de treballadors, i cal dir que les zones que hem vist fins ara estan a un molt bon nivell amb un disseny molt cuidat i textures d'alta qualitat que ajuden a crear un món convincent i sense fronteres naturals. El que veiem és accessible, tot i que sovint cal buscar el camí. La qualitat gràfica en general és comparable a la d'Skyrim amb uns quants bons mods de millora gràfica. L'art general utilitzat està a alt nivell, totes les masmorres personals que hem visitat fins ara són distintes, no n'hi ha dues d'iguals i el conjunt, en general, dóna la sensació que està fet a mà sense estalviar en recursos o temps.

Classes, evolució i crafting

TESO donarà l'opció a escollir entre 4 classes diferents: Dragon Knight, Templar, Sorcerer i Nightblade. Cada una d'elles amb tres branques diferents per evolucionar i així crear la build desitjada o bé fer-ne servir de diferents segons la situació. A part d'escollir els punts entre diferents branques també tenim evolució per tipus d'armadura. Si volem fer un sorcerer i en comptes de tela portar armadura pesada o mitjana o podem fer, i al mateix temps millorar-la per talents i així crear un mag de batalla. La llibertat és bastant àmplia, perquè en aquest sistema d'evolució també hi entren habilitats exclusives de raça, de gremi i també de crafting Les habilitats de les quals disposa cada classe són molt marcades i gens genèriques, en aquest cas aquí no tenim una interfície on posar quaranta o més habilitats totes amb binds al teclat. Els espais per habilitats són sis i podrem escollir posar les que hàgim après per crear la nostra build En molts MMO hi ha habilitats de farciment que o bé són clòniques -mateix efecte o ús- o són d'ús molt baix. A TESO sembla que això no passarà, cada habilitat té un ús molt especific, una càrrega, un control de masses, un dedebuffbuff

El crafting també es desmarca del comú que trobem a bastants MMO. És un sistema semblant al que ja té Skyrim però amb les modificacions pertinents per acostar-ho a un MMO.

Hi ha diferents professions disponibles: Provisioner, Enchanter, Weaponsmith, Armorsmith i Alchemist. Disposarem de punts de crafting que podrem col·locar a les diferents professions i un sistema d'ingredients i additius que fomenta l'exploració perquè no es marquen al mapa. No tindrem limitació de professions tot i que el comú és triar-ne dos per començar.

Per fabricar un consumible tan senzill com la Dawnstar Ale (una cervesa) primer hem de trobar una mica de gra, que es pot aconseguir en un barril de la ciutat. També necessitem aigua pura, que es pot trobar embotellada a alguns estants o bé en llocs específics de rius o llacs. Un cop tenim els ingredients, cal trobar una foguera i interactuar-hi. Quan ho fem, el nostre personatge es posarà a fer l'animació de treballar sobre el foc. Aquesta professió és el Provisioner que té 2 branques, cuiner o cerveser. La cervesa que hem creat no té cap tipus d'additiu, per tant té les característiques bàsiques. Però hi ha l'opció d'incloure diferents ingredients, experimentar i descobrir noves receptes o perdre els materials. D'això, en diem experimentació.

Si repetim el mateix procés però hi sumem un additiu del qual ja en sabem l'efecte (recuperació de màgia, vida, beneficis temporals...) ho sumem al gra i l'aigua i el resultat pot ser una Invigorating Dawnstar Ale que és una cervesa més forta i amb un efecte extra. Recollint plantes i flors pel món descobrirem noves espècies i efectes que podrem fer servir per les nostres pocions o begudes.

Totes les professions tenen les seves eines, si ens dediquem a forjar armes, cal trobar una enclusa, si som enchanters per poder treballar. Els qui hagin jugat a anteriors entregues d'Elder Scrolls estaran còmodes.

Sistema de combat i habilitats

TESO té un sistema de combat que mescla el que ja tenen els Elder Scrolls amb la capacitat de córrer, bloquejar o deixar anar un cop normal o fort amb arma amb el de les habilitats més típics d'un MMO. En aquest cas és un sistema amb target, o sigui, si tirem una màgia amb un enemic seleccionat sempre arribarà a ell si la tirem dins de la distància adequada.

Les habilitats pugen de nivell quan les fem servir, un cop arriben al seu màxim, tindrem l'opció de fer un canvi mitjançant un morph. Si tenim una habilitat màgica que fa mal directe i després deixa un dot -un tant de mal cada pocs segons- la podrem millorar per dues vies diferents, una d'elles potser comporta una ralentització a l'enemic i l'altra un mal directe més alt. Això s'aplica a totes les habilitats.

Setges i masmorres

Un cop hem superat les primeres zones i pugem fins al nivell 10 ja tenim accés a la zona de Cyrodill. Una enorme extensió de terra on les tres faccions lluitaran pel control de les zones, i ho faran a l'antiga: amb setges.

Catapultes, castells, fortaleses, defensors i atacants, dotzenes i dotzenes de jugadors al mateix temps, sona molt bé i el poc que hem vist ens ha agradat prou. Caldrà veure com de profund serà aquest sistema per garantir mesos de joc mentre van arribant les actualitzacions. Dins d'aquesta enorme zona hi ha lloc per a tot tipus de contingut, els millors materials de fabricació, masmorres públiques on no només caldrà lluitar amb poderosos enemics sinó també amb altres jugadors per tenir accés al millor botí.

A part d'aquestes masmorres obertes també en tindrem d'instanciades per quatre jugadors i amb diferents dificultats. Zenimax ha promès contingut vertical i horitzontal però això ho haurem de valorar quan el joc porti un parell de mesos al mercat.

Gràfics i rendiment

TESO ofereix un estil gràfic molt fidel a l'estil d'Elder Scrolls. Mapes ben dissenyats i complets, un ús molt intel·ligent de les textures per recrear un Tamriel convincent i no lineal. Cal destacar negativament les animacions, però, hi manca fluïdesa i unes físiques més acurades. El combat, sobretot el cos a cos, no acaba de convèncer del tot i trobem a faltar una mica més de pes. Caldrà veure com funciona en nivells alts.

La distància de visió és molt ample i no hem detectat cap barrera invisible. Tot el que es veu és accessible i els mapes que hem vist estan farcits de contingut i dissenyats a diferents nivells. Les construccions com castells, temples o ciutats són creïbles i de mida considerable.

El rendiment està molt acurat, tot i estar en un setge amb dotzenes -o centenars- d'altres jugadors, un PC de gamma mitjana aguanta correctament sense provocar que sigui injugable. Tot i així, TESO disposa d'algunes opcions gràfiques per augmentar el rendiment de forma ràpida en cas que el nostre equip no aguanti aglomeracions.

Sortida i futur

Tal com dèiem al principi de l'article, un MMO amb quota sempre és una aposta arriscada, i més quan té el pes d'una franquícia tan important com Elder Scrolls. Queden moltes coses a definir i comprovar, les paraules de Zenimax són molt boniques però cal veure com funciona i què hi ha de realitat a tot el que han dit. El que hem vist fins ara denota que TESO és un joc cuidat i que han intentat allunyar-se de jocs genèrics, tal com demostra el sistema de combat, de crafting Els setges funcionen molt bé, i com que sabem les persones que hi ha darrere no podem evitar tenir esperança per trobar un MMO nou i comercial que no decebi a les primeres de canvi.

La quota mensual ha d'assegurar actualitzacions grans cada dos o tres mesos, noves masmorres, zones, contingut, i millores del joc en general. Esperem que Zenimax estigui a l'altura del gran nom que té Elder Scrolls.

stats