Impressions: Spec Ops - The Line

8 min

Ahir al matí vam assistir a la presentació a Barcelona de la nova proposta d'acció de 2K Games, Spec Ops: The Line. François Coulon, productor,Enrique Colinet, dissenyador de nivells del joc, part de l'equip de Yager Development, i Jesús Sotillo, relacions públiques de 2K, van ser els mestres de cerimònies de la demostració.`

JOAN-ALBERT ROS | Barcelona

El joc comença amb un pla amb la bandera dels Estats Units invertida, un senyal internacional de socors,enmig de les runes i les sorra.Sona, de fons, la versió guitarrística de l'himne dels Estats Units d'Amèrica, interpretada per Jimi Hendrix, una peça que ha funcionat, pràcticament, com una cançó protesta antibel·licista, un contrast notable amb la naturalesa de les imatges que mostrarà Spec Ops: The Line tan aviat com l'acció s'iniciï.Aviat veiem a pantalla una escena que és unflashforward...Des d'un helicòpter ens enfrontem a d'altres aeronaus. Viurem escenes espectaculars d'acció pels aires, disparem ràfegues de metralladora a tort i a dret, sense saber ben bé per què els nostres perseguidors volen abatre'ns. Edificis destruïts, mig enderrocats, estructures que s'esfondren quan reben algun impacte, entorns devastats. Com hem arribat fins aquí? Què ha passat a Dubai? El nostre helicòpter s'estavella, fos a negre. Una veu enoffens posa, per fi, al corrent del que està succeint.

S'anuncia una tempesta de sorra de proporcions colossals a la ciutat de Dubai. Segons tots els pronòstics, la capital de l'emirat àrab serà totalment arrasada pels vents huracanats i la sorra, es calcula que ningú no sobreviurà a un fenomen meteorològic que es preveu d'efectes gairebé apocalíptics.John Conrad, destinat a Afganistan, on no ha tingut gaire sort, es presenta voluntari per al rescat de civils a Dubai, però desapareix a mitja missió, quan esclata la tempesta, que ho arrasa tot. Dubai és considera zona zero, ningú no pot haver sobreviscut al caos desencadenat a la megalòpoli, la que és laprimera ciutat en població i importància econòmica dels Emirats Àrabs Units, amb una població dins l'àrea urbana de gairebé milió i mig d'habitants, ha desaparegut sota la sorra.Sis mesos després de la catàstrofe, però s'intercepta una transmissió amb la veu de Conrad; pel que sembla, s'havia quedat amb els supervivents que havia d'evacuar, és a dir que a Dubai queda encara gent amb vida. L'exèrcit dels Estats Units envia una unitat d'operacions especials a la ciutat, per mirar d'esbrinar què ha passat amb Conrad i rescatar-lo a ell i als possibles supervivents, si n'hi ha oportunitat.

Conrad és un heroi. Walker, el personatge que encarnem, té un deute personal amb ell, va ser salvat per Conrad en un dels conflictes armats en el que van participar plegats. Necessita saber què ha passat amb el seu company, de manera que es presenta voluntari per anar a Dubai, com havia fet el seu antic company d'armes abans que ell. Ens acompanyen els soldats Lugo i Adams, cadascun té una experiència diferent, la seva pròpia perspectiva dels fets. Quan ens despleguem a la zona amb els nostres homes, però, ràpidament ens donarem compte que no participem pas en una missió de rescat usual. Altres equips s'han desplaçat a Dubai, aviat veurem que les unitats que ens han precedit han estat massacrades, i són els civils els qui estan liquidant els seus suposats rescatadors. Haurem de descobrir per què els supervivents són tan agressius i per què el darrer que volen és ser rescatats del que sembla un veritable infern apocalíptic.

Els jugadors s'adonaran que hi ha la possibilitat d'encarar l'acció de diferents maneres, els escenaris no són lineals. Podrem donar ordres als nostres companys o desentendre'ns-en, ja que gràcies a una intel·ligència artificial avançada, els membres de la nostra unitat són tan bons treballant en equip com individualment.El doblatge corre a càrrec d'actors reconeguts, en cadascuna de les localitzacions del joc. Els integrants de l'escamot actuen al principi de manera jeràrquica, obeint la línia de comandament militar, però a mesura que avancem els personatges es van endurint, qüestionen les ordres, tendiran a actuar d'una manera més anàrquica, trasbalsats per l'horror de la situació que estan vivint, cosa que posarà eventualment en perill la seva missió i les seves vides. Podrem adonar-nos de la progressiva deshumanització del personatge protagonista. Avisem que durant el joc hi ha nombroses escenes explícites d'execucions, no és un joc per a menors d'edat.

Spec Ops: The Line és el primer joc de trets militar de 2K, segons ens explica François Coulon. Coulon considera que l'ADN característic de 2K és la narrativa, un punt que la competència menysté força, segons la seva opinió."L'edat mitjana del jugador es troba vora la trentena, el públic al que s'adreça 2K és adult, per a nosaltres la referència no són els "shooters"clònics que cada temporada repeteixen fórmula, sinó el cinema bèl·lic de Kubrick i Coppola, ens indica emfàticament."Volíem tractar el tema de la guerra, de la glorificació de la violència, l'equip de producció té interès pel contrast entre allò que ofereixen altres jocs i la realitat: no hi ha guerres netes, viurem escenes crues i de gran dramatisme, que semblen més aviat extretes d'un reportatge de la CNN i no pas d'un joc d'acció bèl·lica usual", prossegueix. Així doncs, podem esperar un fort component narratiu i una història adulta.

Al principi del joc, els personatges ho enfoquen com una simple missió de reconeixement. Aviat s'adonaran que han de mirar de sobreviure en un entorn hostil.L'entorn té implicacions en el combat, en aquest aspecte ajuda molt a fer creïble la dinàmica constantment canviant de les dunes una física de partícules molt realista: la sorra no és un element estàtic, podrem caure en trampes o esfondrar estructures de manera estratègica per tal que l'arena caigui sobre els nostres oponents.Quan donem ordres al nostre esquadró ens adonarem que cadascun dels nostres dos companys té unes habilitats particulars. Lugo, per exemple, és expert en armes de llarg abast. Durant l'aventura anirem trobant objectes d'intel·ligència militar que ofereixen pistes d'allò que s'ha esdevingut durant la catàstrofe atmosfèrica. Una caixa negra d'un avió estavellat, per exemple, o un plec de documents amb anotacions. Trobarem escenes dramàtiques amb el temps alentit, tot i que no es tracta del temps-bala de Max Payne. Hi ha girs argumentals constants en la trama. El joc juga amb la psicologia del videojugador. No podrem acostumar-nos a res durant el joc, perquè el que sabem serà qüestionat contínuament. De fet, no sabem quin dels bàndols enfrontats té la raó. En realitat no sabem ni quin és el nostre paper. El joc narra un viatge mental, psicològic, personal, al cor de les tenebres... Tot indica que l'equip de 2K Games ha volgut retre un homenatge literari, sembla que el cognom de l'heroi de guerra que hem de rescatar no ha estat pas triat a l'atzar.

El joc es caracteritza per la constant transicions entre zones naturals, zones en la que l'arena ha envaït qualsevol edificació i zones amb arquitectura submergida sota la sorra, que s'ha preservat de manera gairebé intacta. Trobarem rastres de supervivents, que han s'han organitzat i viuen enmig del que només fa uns mesos era una ciutat pròspera i bulliciosa.Sovint ens veurem empesos a decidir sobre qüestions morals, i hi haurà conseqüències derivades dels actes del jugador. En ocasions trobarem soldats que hauríem de rescatar comportant-se de manera inadequada, fins i tot executant civils o en conflicte amb agents de la CIA, una agència d'intel·ligència la presència de la qual no se'ns ha informat i que no sabem per què ha anat a Dubai. Deixar marxar suposats aliats ens ficarà molts cops en problemes greus, la nostra posició en ocasions serà compromesa per persones que mirem de protegir, no sabrem qui està de la nostra part, ni a quina part se suposa que hauríem de fer costat. El jugador estarà contínuament demanant-se quin és el seu paper en el conflicte. Veurem com el nostre batalló ataca un campament de civils desarmats, sense justificació aparent, de manera que ens veurem enfrontats a soldats del nostre propi exèrcit. Progressivament arribarem a la conclusió que el batalló de Conrad, soldats de l'exèrcit dels Estats Units, com el personatge a qui encarnem i el seu escamot, són l'enemic. Sigui aquesta suposició correcta o no, haurem de liquidar-los per avançar. L'acció és totalment dinàmica, no sempre podrem encarar-la de manera estratègica, en alguns moments tot plegat serà un campi-qui-pugui caòtic.

Segons Enrique Colinet, "el que fa més especial Spec Ops: The Line són moments concrets que resulten clau per al desenvolupament del joc i que 2K Games mira de preservar". Per a 2K Games, el boca-orella sobre el joc serà el seu millor màrqueting, no poden desvelar ara els seus punts forts i el que saben que resultarà més atractiu.Durant l'acció farem ús d'un enorme arsenal d'armes. Tant d'artilleria pesada com armes d'infanteria. Fins i tot ens veurem abocats a l'ús d'armes químiques d'efectes terribles, com un morter de fòsfor blanc, que produeix terribles cremades, amb el que ataquem els nostres enemics a distància. La idea és que el jugador s'enfronti als horrors de la guerra de primera mà. En molts moments ens trobarem amb imatges terriblement explícites, corprenedors, fins i tot, com les dels soldats cremats per l'efecte del fòsfor blanc.

La durada del joc, segons Coulon, va entre les vuit i les deu hores. El mode multijugador presentarà alguna modalitat específica a banda dels modes típics, però de moment 2K no en vol revelar més detalls. El mode competitiu i cooperatiu online principal es basa en enfrontaments quatre contra quatre. Haurem de dissenyar bé l'especialitat de cada integrant de l'escamot, ja que cadascú té una funció específica, hi haurà, per exemple, metge de camp i franctirador. Serà important desenvolupar accions coordinades amb la resta d'integrants de la unitat. Podrem capturar posicions i destruir els enclavaments dels nostres rivals, però els enemics tenen opció de reparar els punts estratègics que els haguem malmès. Segons explica Colinet, en el projecte hi han estat involucrades fins a cent persones, en els moments de màxima activitat. Les eines de desenvolupament de les que han fet ús són, entre d'altres, el motor Unreal, Maya per a l'animació i 3DStudio per al modelat. Pel que fa a la jugabilitat, 2K ha volgut optimitzar el control però sense inventar res de nou: els comandaments són fàcilment recognoscibles per a un afeccionat als jocs d'acció en tercera persona.

Explica Jesús Sotillo que "el joc ha estat prohibit a Dubai, tot i que l'equip ha mirat d'allunyar-se de polèmiques sobre la violència explícita, la religió, el bel·licisme i l'antibel·licisme". Rebla Coulon que "l'interès de l'equip de desenvolupament, en certa mesura, és iniciar un nou gènere en els videojocs, que ja existeix en altres arts, com el cinema, i que mostra la guerra tal i com és, que fa pensar, que afecta la perspectiva de l'espectador, el jugador, en aquest cas.Spec Ops fins ara era una saga amb un enfocament excessivament tàctic, segons l'actual perspectiva de 2K, però The Line no té res a veure amb els anteriors jocs amb segell Spec Ops.Ben aviat podrem comprovar de quina manera el nou enfocament ha beneficiat el segell, el joc serà llançat a finals de juny, el dia 29, per a PlayStation 3, Xbox 360 i PC.

stats