Avanç: Everquest Next Landmark

Zoom

Fa uns mesos Sony Online Entertainmentva anunciar al món la pròxima i esperada entrega de la saga Everquest. I ho va fer amb una presentació feta a mida, recordant tot el que ha significat la sèrie dins de l'univers dels MMO. Milions de jugadors han viscut aventures al món de Norrath, i això crea un potencial social del que pots poden presumir. L'última entrega promet trencar esquemes i vol oferir una experiència totalment innovadora als jugadors. El següent pas es Everquest Next.

EDUARD TRÈMOLS | Barcelona

Quan parlem de la franquícia Everquest ho estem fent d'una saga que va començar als inicis dels MMO.La primera entrega va aparèixer l'any 1999 i avui dia segueix en actiu amb vint expansions al seu darrere. Va ser un dels primers MMO en 3D i la seva complexitat i la seva profunditat van convèncer milions de jugadors cridats per un fenomen en alça com eren els MMO. La segona entrega va ser editada l'any 2001 i té deu expansions. Igual que el seu germà gran, avui en dia segueix en actiu amb diferents servidors i sense obligació de pagar cap tipus de quota per jugar. Per tant tenim un lore amb molts anys, moltes històries, races, un món enorme en diferents moments temporals i els MMO amb més contingut que hi ha actualment. Sony Online Entertainment ha fet una aposta per un MMO totalment diferent del que coneixem fins ara. Escenaris destructibles, construcció de tot tipus d'edificis per part dels jugadors, un món basat en capes on sota la superfície hi ha coves, masmorres i tot tipus de secrets són les característiques somiades a qualsevol MMO. Pot ocórrer que el jugador estigui lluitant amb un enemic i de sobte el terra s'obri i continuï la batalla sota terra en un entorn totalment diferent. La mida del Norrath (el continent del joc) actual serà immens, com si ajuntéssim totes les zones d'Everquest i Everquest 2.

Everquest_Next_Norrath.jpg Zoom

Everquest_Next_Norrath.jpg

Everquest Next es divideix en dues parts, el propi joc i una eina d'edició anomenada Landmark, que és un dels eixos principals del joc i que ja podem provar tot i que es troba en fase alpha i és una versió incompleta. Per sort, Sony Online Entertainment ha retirat l'acord de confidencialitat i qualsevol persona que tingui accés a Landmark en pot publicar informació, ja sigui en text o vídeos.

Landmark, l'eina més creativa

No és cap novetat donar als jugadors la capacitat de crear contingut per un joc, ja sigui en forma de mods, com és el cas de la saga The Elder Scrolls o Civilitazion. O bé el housing d'alguns MMO com el del Rift, que permet col·locar tot tipus d'objectes, canviar la mida, posició, els tres eixos o fins i tot l'ombrejat. Jocs com Minecraft o Terraria basen el seu atractiu en la llibertat de construir el que vulguem. Landmark no és una simple eina per modificar o col·locar objectes, és un potent motor d'edició que permet modificar absolutament tot i que afectarà de forma molt important a Everquest Next.

Everquest_Next_Gameplay4.jpg Zoom

Everquest_Next_Gameplay4.jpg

Però com funciona tot això? Com afecta el joc? El dia de sortida, Everquest Next tindrà un ampli contingut creat per l'equip de desenvolupament, un enorme continent, enemics, missions, masmorres, i tot el contingut que és comú en un MMO. Però a partir d'aquí entra en joc Landmark oferint als jugadors una potentíssima eina d'edició per crear contingut. Aquest concepte no és nou a la saga, Everquest2 disposa d'eines com Player Studio o Dungeon Maker perquè els jugadors aportin dissenys que es poden traspassar al joc. O bé la possibilitat de crear masmorres amb un editor prou complet. Podríem dir que Everquest 2 ha fet una mica de conillet d'índies. El procés serà el següent: les persones que hagin comprat Landmark podran fer qualsevol tipus de construcció, disseny, edifici complet i tindran l'opció que aquestes creacions apareguin a Everquest Next. Per fer-ho només caldrà enviar el disseny a Sony Online Entertainment mitjançant el Player Studio, si s'aprova els jugadors de Everquest Next tindran l'opció de comprar la nostra creació. Aquesta compra es farà amb diners reals i Sony Online Entertainment se n'endura una part. Imaginem que hem treballat de valent per crear el model d'un castell, amb diferents estances, pisos i nivells. Segur que hi ha jugadors o grups de jugadors que el voldran, ja sigui per completar la construcció de la seva ciutat o bé per defensar-se d'enemics. Tot això serà possible amb Everquest Landmark.

Les eines que tindrem al nostre abast no es limiten a col·locar objectes dins d'un món tridimensional, els hem de crear nosaltres. Per començar cal aconseguir els diferents materials, per això tenim un pic de miner i una destral per extreure recursos que puguem utilitzar per construir. Una forma bàsica per explicar aquest procés és posar l'exemple d'una casa amb un parell d'estances. Primer seleccionem un cub de la mida adequada i tot seguit l'omplim amb el material desitjat, la pedra per exemple. Llavors amb una altra eina buidem les parts que en sobren, creem les habitacions i l'entrada. Amb la fusta que hem recollit farem una porta, finestres i el sostre. Suavitzem les vores, apliquem decoració exterior com petites plantes que sobresurten de les parets o envellim la pedra per crear l'efecte que és antiga. Creem el terra i el decorem al nostre gust. Ara apliquem aquest concepte i hi sumem tot tipus de materials, textures, efectes, paisatges, flora, il·luminació i clima i ja tenim una eina tan potent com aquella de la que disposa el mateix estudi del joc.

Everquest_Next_Gameplay3.jpg Zoom

Everquest_Next_Gameplay3.jpg

Landmark és un joc en si mateix, un joc de buscar materials i construir, destruir i crear només amb els límits del nostre enginy i imaginació. És un concepte que esperem que evolucioni i permeti crear en un futur enemics, armadures, armes i qui sap si mapes o zones senceres. Com ja hem dit abans no és un concepte nou, només cal veure els exemples que tenim amb jocs com Minecraft o Terraria per veure què és capaç de fer la comunitat i fer-nos una idea de quant de talent hi ha entre els afeccionats.

Sandbox o Themepark?

Hi han dues categories ben diferenciades per catalogar els MMO, sandbox i themepark. La primera obeeix a jocs oberts que no ens acompanyen sobre rails i que permeten que siguin els jugadors els que creïn la seva pròpia historia. Un exemple ben clar és EvE Online, que té unes connotacions polítiques immenses, on aliances de milers de jugadors es disputen el domini de l'univers. Guerra, aliances, espionatge, traïcions, tot té lloc a EvE Online. En canvi els MMO themepark (la gran majoria de MMO actuals) fan entrar el jugador dins d'un món que ja té una història creada i que l'acompanya en tot moment per desenvolupar el seu personatge. Hi ha característiques que només apareixen als sandbox, com per exemple el fet de perdre l'equip quan ens derrotin o sistemes de fabricació que inclouen sempre els millors objectes del joc. Per tant són jocs més profunds, més durs. Això no vol dir que els themepark siguin jocs senzills, un MMO sempre tindrà una profunditat bastant alta.

De fa uns temps ençà han aparegut jocs que costa de categoritzar dins de sandbox o themepark perquè tenen algunes característiques mesclades. Per exemple, un sistema lliure de construcció amb tot tipus d'eines al nostre abast no és típic d'un themepark, una exploració profunda tampoc no ho és, i algunes característiques que tenen a veure amb la relació amb altres jugadors tampoc. Per tant parlem de títols MMO híbrids que reben el nom de sandparks per donar a entendre que tenen conceptes de les dues categories de MMO.

Everquest_Next_Gameplay2.jpg Zoom

Everquest_Next_Gameplay2.jpg

Cal entendre Everquest Next com un sandpark, en primer lloc per la possibilitat de què els jugadors creïn el contingut i treballin juntament amb l'equip de desenvolupament. Per altra banda tindrem un món viu i dinàmic on totes les accions afectaran. Si per exemple prop d'una ciutat s'hi ha instal·lat un campament d'ogres aquests creixeran arribant a construir un petit poblat o inclús una ciutat i llançaran atacs contra la nostra ciutat si no fem res per evitar-ho. Per altra banda, Sony Online Entertainment ha assegurat que tindrem missions d'una duració alta, setmanes o mesos, on tot el servidor haurà de col·laborar per aconseguir l'objectiu comú. Aquests tipus de missions podran consistir en construir una gran ciutat, defensar-se de diferents enemics, buscar uns artefactes antics fent ús de l'exploració o potser enfrontar-nos amb altres jugadors per aconseguir el domini d'un territori.

Per tant, si les promeses de Sony Online Entertainment és compleixen, tindrem un joc modern, dinàmic i totalment lliure per crear amb el contingut que facin els jugadors. I per això mateix no el podem catalogar com un sandbox ni tampoc com un themepark, hi ha masses característiques que no s'han vist a cap altre joc i fins que no es vegin en moviment i siguin palpables no podem avançar més detalls.

Tecnologies nextgen

Crear un món destructible és una tasca que uns gràfics poligonals no poden assumir. No es basen en scripts tal com podem veure a altres jocs. És dinàmic i completament en temps real i com que és un MMO, aquest sistema ha de ser prou potent per resultar creïble i al mateix temps ser prou complex per no caure en la repetició o la rutina. Per fer-ho, l'equip de desenvolupament ha modificat el seu motor gràfic, Forgelight. Aquest motor ja s'ha fet servir amb molts bons resultats a un altre títol de Sony Online Entertainment, el Planetside2. Una de les característiques més importants del Forgelight és la capacitat per crear mapes i zones enormes en un sol mon, sense necessitar cap pantalla de càrrega. Aixó és un concepte clau en un MMO que ajuda molt a mantenir la sensació d'estar en un món virtual sense que cap pantalla de loading ens trenqui la màgia.

Everquest_Next_Emotes.jpg Zoom

Everquest_Next_Emotes.jpg

Everquest Next farà servir vòxels en comptes de polígons. I aquest és el motiu que explica per què el món serà destructible i al mateix temps la raó de la potent eina d'edició que és Landmark. Un vòxel és un píxel volumètric, per convertir-los en una imatge en 3D han de ser opacats. Aquesta tecnologia va començar a ser usada al camp de la medicina per crear les imatges internes del nostre cos que generen els diferents escànners. Aplicada als videojocs, aquesta tecnologia aconsegueix brindar una llibertat molt alta per crear i destruir elements, ja que no depenen d'una malla poligonal que cal deformar. Això ha permès que el món d'Everquest Next estigui construït a capes, si destruïm la capa superficial potser caurem dins d'una cova o bé hi trobem més enemics o potser una forma d'anar més avall i arribar a les profunditats abismals, on la lava fa acte de presència.

Everquest_Next_Gameplay.jpg Zoom

Everquest_Next_Gameplay.jpg

L'estil visual és despreocupat, amb personatges capaços de transmetre emocions. Això ho podem fer amb les eines habituals del xat, els emotes o bé amb una webcam i segons l'expressió que posem nosaltres la càmera la traslladarà al nostre personatge. Uns colors pastels i textures suavitzades faran que l'estil visual sigui totalment cartoon, cosa que l'allunya del que tenien tan Everquest i Everquest 2.

El full de ruta

Estem en una etapa molt precoç per poder donar més informació sobre Everquest Next, els detalls que sabem són els facilitats per Sony Online Entertainment. En aquests moments Landmark es troba en fase alpha i va rebent actualitzacions cada poques setmanes amb noves eines, recursos i canvis a la jugabilitat. L'objectiu és que Landmark sigui un joc dins d'un altre joc i que tingui una interfície prou amigable perquè tots els jugadors s'hi sentin comodes per crear contingut, encara que el seu objectiu no sigui vendre'l dins del joc.

Everquest_Next_Landmark2.jpg Zoom

Everquest_Next_Landmark2.jpg

Quan Landmark estigui en una etapa beta es començara a publicar més informació sobre Everquest Next i quin serà el contingut de base que portarà. De moment tenim una llista de races i classes asegurades però n'esperem moltes més. La saga Everquest sempre s'ha basat a donar moltes opcions per crear i evolucionar tant amb un alt nombre de races com també de classes i diferents sistemes per personalitzar per evitar personatges clònics.

Estarem molt atents a l'evolució i nous detalls d'Everquest Next. Per als impacients hi ha l'opció d'adquirir un dels paquets de Landmark i començar a trastejar. El joc en si serà totalment gratuït, no caldrà pagar ni joc ni mensualitat. Encara falta per tornar a trepitjar el món de Norrath. Esperem que Everquest Next sigui digne de l'alt nivell i l'excel·lència que han aconseguit els seus germans grans.