Anàlisi: The Sims 4

8 min

Després de cinc anys aprofitats gaudint de l’anterior entrega, Maxis i Electronic Arts ens ofereixen una nova manera de veure el simulador de vida per excel·lència: Els Sims 4 ja és aquí.

Versió analitzada: PC. Gènere: Simulador. Desenvolupat per: Maxis. Distribuït per: Electronic Arts. També disponible a: Mac. Versió analitzada:Gènere:Desenvolupat per:Distribuït per:També disponible a:PEGI:

RAQUEL CASALS | Cardedeu

Com a resultat d’anys de feina i dedicació, enguany se’ns presenta el quart títol d’Els Sims, probablement un dels videojocs més esperats, perquè és d'aquella mena de jocs que arriben a un públic més nombrós, i de temàtica més original. Aquest simulador de vida ens permet controlar els personatges, coneguts popularment amb el nom de sims, que haguem escollit o bé creat. Cada cop que sorgeix un nou videojoc d’aquesta franquícia és per fer un pas de gegant endavant, com ja vam veure amb Els Sims 3, que ens va acostar una mica més a aquell “realisme caricaturitzat” que caracteritza els nostres personatges i que ens va presentar un nou model de jugabilitat. Si parlem d’experiència, però, és inevitable esmentar que a principis d’any, aquesta col·lecció de videojocs amb més de 50 títols va arribar al seu catorzè aniversari, cosa que converteix la sèrie en una sèrie prou important i de prou recorregut dins el món digital.

Més enllà d’allò que pertany a terrenys específics, que ja comentarem més endavant durant aquesta anàlisi, respecte el seu antecedent, Els Sims 4 presenta una sèrie de canvis molt destacables, que podem considerar bons o dolents, segons les preferències de l’usuari. Cal destacar la mínima presència del panell de control, que amb prou feines ens ocupa la part inferior de la pantalla, a més de la desaparició d’una etapa de la vida dels nostres sims. Un dels altres canvis sorpresa és el fet que els esdeveniments socials que vulguem celebrar porten preu, a més d’una sèrie de missions per aconseguir recompenses. Ara bé, el canvi més destacat és l’element més important del joc: tot allò que fem, anirà condicionat per les emocions de cada sim.

Podem optar per diverses edicions, com ara l’Edició Limitada, l’Edició Digital Deluxe, l’Edició Premium o l’Edició Col·leccionista. Aquesta última, per exemple, ens proporciona continguts de dues expansions, una guia feta pels creadors, la banda sonora del videojoc, un llapis de memòria, el “Plumbob” –és a dir, el dodecàedre verd símbol d’Els Sims- en forma de làmpada petita i, finalment, una diadema amb aquest mateix element geomètric característic. Juntament amb aquest últim element, hi ha una nota que ens suggereix fer-nos una autofoto i penjar-la a les xarxes socials amb l'etiqueta #SimsFie, fet que no ha passat desapercebut i que podem comprovar fàcilment per internet.

Però més enllà dels ítems que incorpora el el joc, que no són més que marxandatge, aprofundim en el seu objectiu. Aquí és on entra un dels elements més importants del títol: els desitjos. Els sims . A més d’això, podríem dir que l’objectiu del joc és viure la vida, així que aquí hi entren accions que van des de trobar feina per tal de poder pagar les despeses fins a enamorar-se i/o tenir fills. I és que les relacions entre sims són un dels pilars base del videojoc. Una novetat és el fet de tenir dues barres diferenciadores entre amor i amistat, o bé també que les nostres amistats passin pel nostre carrer sovint, o ens truquin per quedar.

Malgrat tot, per descomptat, fer que un simulador de vida que sigui complet és extremadament complicat i mai podrà ser fidel del tot a la realitat. Per aquesta raó, pot ser que tinguem problemes per organitzar el temps dels nostres personatges, atès que el seu espai temporal els permet fer moltes menys coses del que farien a la vida real. Durant els dies dels nostres sims, se’ls permetrà aprendre un munt d’habilitats noves més específiques que les que teníem anteriorment, com ara comèdia, programació, música, etc, a part de les ja conegudes.

Deixant de banda l’apartat que ens remet a la vida del sim per se, centrem-nos ens aspectes més tècnics. Un punt molt important i extremadament positiu són els gràfics d’Els Sims 4, que milloren destacablement tant en mobles i construccions com en els mateixos sims, sempre tenint en compte que són una caricatura de les persones. Els mapes de les ciutats, que estan dividits en barris, canvien considerablement. Hi ha menys edificis públics i també privats, s’han suprimit els edificis de les empreses on treballen els nostres sims, fet que ens fa un efecte negatiu respecte del realisme del conjunt. Malgrat tot, si parlem d’estètica, hem de destacar que cada moble o peça de roba ofereix múltiples possibilitats de disseny i color, millorant així notablement els Sims 3.

Els sims, a més de tenir desitjos, poden tenir reptes. A les festes, com ja hem esmentat, n’hi ha un bon grapat, però no només en tenim allà. Si bé abans havíem d’ascendir a la feina millorant habilitats o estant de bon humor, ara el tema canvia. A més d’habilitats, pot ser que haguem de realitzar accions i, el rendiment de la feina, dependrà de si s’ha fet la feina que tocava, a més de l’estat anímic del nostre sim. Anar ascendint a diferents feines amb diferents partides ens permetrà desbloquejar objectes o mobles que romanen segellats fins aconseguir la fita indicada. Afegint-se a la llista de reptes i seguint la línia de sempre, els desitjos que es compleixin al moment ens faran obtenir punts que podran servir per comprar recompenses.

Seguint amb l’espai tècnic, és molt important aplaudir la gran feina de l’equip de Maxis en els modes de Creació d’un Sim i de Construcció. El primer és un mode amb un cert caire intuïtiu, que ens permet modelar el nostre sim clicant directament amb el ratolí sobre la part desitjada i engreixant-lo o aprimant-lo al nostre gust. Quant a la roba, tenim la possibilitat d’escollir estils o bé seleccionar les peces de roba una per una depenent de l’ocasió en què serà utilitzada. Algunes pegues que podem trobar en aquest mode recauen sobretot a l’escassetat de la roba, que de segur s’esmenarà amb alguna expansió d’accessoris (i això probablement suposarà continguts descarregables de pagament), o amb la manca de cabell realista per a noies. A part de l’apartat físic, és en aquest mode quan escollim l’aspiració principal del sim i els seus dos trets de personalitat de més, entre d’altres, a més de tenir com a novetat la possibilitat de seleccionar maneres de caminar que seran favorables a l’hora de caracteritzar el nostre personatge.

El segon mode, el de Construcció, també ha mostrat una evolució positiva general. Se’ns permet moure parets o habitacions senceres sense haver d’esborrar-ne i fer-ne de noves, a més, en aquest moviment, també podem moure mobles i decoracions. Encara que apareixen un munt de nous objectes o elements de construcció, en desapareixen molts d’importants. Remarquem com a aspecte negatiu que ens desapareix del centre de construcció tot vehicle –automòbil o bicicleta- i, fins i tot, un element que ha provocat queixes entre els usuaris: les piscines.

Respecte de la banda sonora del nostre videojoc, que és diferent a la dels Sims 3, hem de dir que hi ha música gairebé sempre, en tot moment, sobretot als modes de Creació i Construcció. Cal esmentar que l’Edició Col·leccionista ens proporciona la Banda Sonora Digital d’Els Sims 4, un conjunt de 14 cançons en total. Els altres efectes sonors ens avisen d’accions o esdeveniments que es produeixen, com ara canvis d’humor dels nostres sims o notificacions que ens informen de l’arribada d’una factura. L’efecte de la música en els nostres sims dependrà de les seves habilitats per apreciar-la i, majoritàriament, si troben que és bona música, els posarà de bon humor.

L’últim apartat a tractar, però no pas el menys important, és el de la jugabilitat i, a destacar, el nou sistema d’emocions. Es tracta de lelement més rellevant del videojoc, afecta constantment el nostre sim, afegint noves opcions al panell d’accions segons l’estat d’ànim en el qual es trobi. Per exemple, si un sim se sent vigorós, li sortiran accions com “Fer abdominals”, “Fer flexions” o “Estirar”, que no estan disponibles sense aquest humor. Així, si un sim està enfadat, podrà desfogar-se amb un altre sim o bé fer-se un bany per tal de relaxar-se. A més, totes les accions que el sim, com ara menjar i veure la televisió a la vegada, o parlar amb més de dues persones i moure’s alhora.

Si bé és cert que el sistema d’emocions fa que el joc guanyi molts punts i es podria considerar un avenç important i cap a bon camí, també hi ha altres aspectes que en són la part negativa. Els dos que esmentarem són causa i conseqüència. El primer i més destacable és un pas enrere de gegant que s’havia aconseguit superar a Els Sims 3, estem parlant de les pantalles de càrrega. Per anar a un lloc o un altre, canviar de barri o visitar un veí (no per sortir de casa, ni per caminar pel carrer del nostre barri), haurem d’esperar uns segons mentre l’escenari següent es carrega. Aquest fet no fa que apreciem menys la resta, però és molest i gens profitós. Per altra banda, això provoca que no puguem controlar dos sims, de manera que haurem de decidir quin escollir i deixar una de les ordres predeterminades per aquells sims que no tinguem a la vista.

Després de tanta expectativa generada per l’alt llistó de les entregues anteriors i l’espera impacient dels seus usuaris, podem dir, doncs, que Els Sims 4 ha estat a l’altura? Certament, ens ha sorprès molt gratament amb el sistema d’emocions, entre moltes d’altres novetats, però hem de remarcar que hi ha mancances que esperem que esmenin en properes expansions.

Això sí, malgrat que els usuaris puguin debatre’s entre comprar-se’l o no, els fans incondicionals . La majoria d’aspectes negatius poden ser corregits i això és un alleujament per a aquells més preocupats. A més, cal destacar que la combinació de Maxis amb Electronic Arts sempre ens ha presentat un bon resultat, tot i les crítiques, no hi ha cap Els Sims que hagi deixat amb mal gust de boca els jugadors afeccionats a la sèrie o que faci que pensi que no paga la pena. És important remarcar que el joc esdevé més còmode amb la renovació dels modes de Creació i Construcció, que permetran no haver de dedicar més temps del desitjat en aquestes seccions per poder centrar-nos en la vida dels nostres personatges. Aquests mateixos ens presentaran moltes més oportunitats gràcies a l’aparició de noves accions i un sistema de joc més dinàmic i, sobretot, original. Així doncs, Els Sims 4 segueix sent, sense possibilitat de dubte, el simulador de vida per antonomàsia.

El millor El pitjor

  • Els modes de Creació d’un Sim i Construcció.
  • El nou mètode d’emocions.
  • Les noves habilitats.
  • Les pantalles de càrrega.
  • La manca d’elements rellevants, com ara els vehicles.
  • No poder controlar simultàniament diversos sims que no es troben al mateix lloc.

"Presentant-nos un sistema de joc molt ben pensat i alternatiu als anteriors, Els Sims 4 opta per allò nou i ens ensenya el resultat de 14 anys de feina, amb algunes mancances, però també amb grans avenços". Sobre l’autora: Raquel Casals (Barcelona, 1995), és estudiant d'Història de l'Art a la Universitat de Barcelona i afeccionada als videojocs, especialment de temàtica esportiva.

stats