Anàlisi: The Elder Scrolls Online

19 min

Un dels MMO més esperats ha fet el salt a la palestra. Una gran producció de la mà de Bethesda i Zenimax que pretén revolucionar el gènere creant quelcom diferent que respiri la màgia d'Elder Scrolls i també el món viu i en evolució d'un joc multijugador online massiu. Ara és l'hora de decidir quantes de les promeses eren certes i de descobrir si realment The Elder ScrollsOnline (TESO a partir d'ara) té un lloc privilegiat com a un dels millors MMO... o si bé es queda a mig camí d'assolir la fita.

Versió analitzada:PC WindowsGènere:MMORPGDesenvolupat per: ZenimaxDistribuït per: Bethesda PEGI: 12.

EDUARD TRÈMOLS | Barcelona

Hem lluitat, hem vençut i perdut, hem pujat muntanyes i baixat a perilloses coves i masmorres. Hem defensat un castell i n'hem atacat d'altres, també. Hem vist com la nostra heroïna creixia i evolucionava. Ara som un engranatge més d'aquest món en guerra, un món on la victorià i la derrota ballen juntes. Benvinguts a Tamriel, benvinguts a The Elder Scrolls Online

No és tasca fàcil de fer-se càrrec de la responsabilitat de convertir una saga com Elder Scrolls en joc massiu, i encara és un repte més difícil de fer-ho bé i complir les expectatives dels milers de fans que esperen una obra mestra. Les opinions durant el procés de creació del joc no eren gaire engrescadores, hi havia poca informació -això va durar fins a la sortida- i la sensació general era la d'un MMO genèric amb una capa de pintura anomenada Elder Scrolls. No era suficient, no era el que volíem. Més endavant es va descobrir (gràcies a les primeres beta) que TESO no volia ser un més, no volia ser un clon. Ara decidirem si ho ha aconseguit.

Degut a les condicions d'aprofundiment que planteja un MMO d'aquestes característiques hem estructurat aquesta anàlisi seguint un calendari setmanal, i així a part d'analitzar el que ens ofereix el joc segons el nivell que tenim també podrem veure com evoluciona el nostre personatge.

Setmana 1

El primer pas és crear el nostre personatge, s'ha decidit que sigui de la classe Sorcerer (mag) i de la raça SorcererHighElf. L'aliança escollida ha sigut Daggerfall Covenant. Cada raça té assignada una aliança, Nordics, Argonians i Dummer (elf fosc) a EbonheartPact. Altmer, Bosmer i Khajita a Aldmeri Dominion. Bretons, Guàrdies Vermells i Orcs a Daggerfall Covenant. Tot i així hi ha una versió del joc que aixeca aquesta limitació de raça / aliança, però és una mica més cara.

A l'hora de crear el nostre personatge tenim moltes opcions, podem modificar de forma completa tot el cos i no només el rostre. Braços, pit, panxa, cuixes, cames, mans, peus i darrera. Trobem a faltar una mica més de varietat en els pentinats, esperem que a mesura que el joc vagi rebent actualitzacions se n'incorporin més. Tot i així no veiem clons, ja que la varietat de races -recordem que hi ha Argonians i Khajit- i la diferenciació entre elles és molt elevada.

Durant el procés de creació podem veure en tot moment com quedarà el nostre personatge amb equip de nivell baix, equip de nivell alt i sense equip, amb una roba interior ben moderna. El poligonatge del personatge és satisfactori, i el texturitzat de la pell i les diferents marques és molt creïble. Destaquem en negatiu, però, l'animació dels cabells quan els portem llargs; no és dinàmica i resulta massa forçada.

El tutorial comença dins d'una presó. Recorda, per tant, Oblivion-la quarta entrega de la saga Elder Scrolls-, però els fets narrats són totalment diferents. Interactuem amb El Profeta, que farà de guia per escapar de la presó i arribar a Tamriel. És un tutorial curt i fàcil de completar, un cop hem arribat a la nostra zona d'inici -depèn de l'aliança escollida- tenim l'opció de viatjar a la zona d'inici que hi havia a la beta i comuna per tots els jugadors, ja que ara no és obligatori de completar-la però sí que és recomanable per aconseguir experiència, equip i gaudir del lore

Les primeres impressions són positives. TESO llueix molt bé, amb un texturitzatmolt treballat i sense fissures. És adult, seriós i amb uns paisatges que no tenen rival dins del gènere. Els mapes són grans, els edificis són grans, tot es gran i té una escala totalment adequada. Per sort el nostre ordinador pot executar el joc al màxim, fins i tot en aglomeracions, sense problemes. Però també cal agrair la bona optimització que han fet els nois de Zenimax.

El que si cal millorar són les animacions, sense ser dolentes si es veuen una mica forçades, sobretot quan es camina o corra. Durant el combat no tenim aquesta sensació, les habilitats estan molt marcades i podem veure en tot moment que està fent un aliat o un enemic. En general les animacions s'obliden quan passem unes hores jugant però està clar que és la part més criticable de l'apartat visual del joc. També les peces de tela necessiten una mica més de moviment i animació, són massa estàtiques per un joc d'aquest calibre i pressupost. Per sort els personatges -tan propis com npc- no són estàtics i ajuden a aconseguir una immersió més que notable.

La interfície és molt lleugera, recorda molt als EldersScrolls però amb alguns menús més per incloure totes les opcions d'un MMO. Considerem que en general tenim poca informació, ja que no podem veure el mal que fan els atacs o la curació rebuda així com l'experiència guanyada. Per sort TESO permet addons per millorar i configurar el joc a la nostra manera i tot això es pot resoldre. En aquesta primera setmana hem puntuat de forma positiva la interfície perquè tenim la informació bàsica molt accessible i visualment i no trobem a faltar informació però hi ha un tema pendent que es la visualització dels beneficis i prejudicis que ara per ara no surt a la interfície nativa ni cap addon pot mostrar per les limitacions que ha possat Zenimax.

Les missions són fantàstiques, s'escapen de les típiques que trobem a altre MMO i totes inclouen una història i diferents passos o tiers. TESO està farcit de veus, tots els NPC amb qui parlem estan doblats i animats i les missions estan explicades de forma concisa sense posar palla al text. Les zones estan plenes de petites instàncies, coves, edificis i llocs amagats. L'exploració és un dels eixos principals de TESO, moltes missions les trobarem inspeccionant les zones o de camí a una altra tasca. La primera setmana ha servit per començar la saga principal, fer missions secundàries i completar algunes tasques per la primera zona i també la d'inici optativa -molt recomanable de completar-. TESO no té un mini mapa, sinó que tenim la típica barra horitzontal dels jocs de Bethesda com Fallout o qualsevol Elder Scrolls.

Hem pujat 5 nivells i comencem a perfilar el nostre personatge. El nombre d'habilitats a escollir és molt ampli però tenim un espai limitat de 6 a la nostra barra. Cada cop que augmentem un nivell podem escollir noves habilitats, o millorar les que tenim si han pujat al nivell corresponent -aquesta característica s'anomena morph-, millorar una habilitat provoca que tinguem camins diferents per especialitzar el nostre personatge. Per exemple, si una habilitat fa un cop inicial de 150 i després deixa un tic que fa 10 de mal cada 3 segons la podem millorar, o bé augmentar el tic de cada 3 segons o fer que quan un enemic mori pel tic exploti i faci mal al seu voltant.

Cada classe té 3 branques generals per evolucionar. El sorcerer te Dark Magic, Stormcalling i Daedric Summoning, a part d'això també hi ha habilitats disponibles segons el tipus d'arma utilitzada, la nostra raça, per al fet d'estar a un clan, pel sistema de fabricació i pel tipus d'armadura. Algunes són actives i altres passives però totes ajuden a definir tal com volem el nostre personatge. Els punts d'habilitats es poden aconseguir també recollint skyshards (estàn a mapa obert), cada 3 que aconseguim és un punt i a vegades algunes missions a part de la recompensa en forma d'or i alguna peça d'equip també donen un punt d'habilitat. La limitació per portar diferents peces d'equip i armes és nul·la, podem crear el nostre personatge amb total llibertat i fer-lo evolucionar tal com desitgem. El sistema de 6 habilitats provocarà crear diferents builds per cada ocasió. Per posar un exemple, la nostra Sorcerer per defecte podríem entendre que ha de portar armadura lleugera i un bastó, és la imatge típica de mag. Pero TESO permet escollir tipus d'armadura i arma amb la total llibertat, per tant si volem crear un mag de batalla armat amb armadura pesada i una espasa ho podrem fer sense cap problema, no tenim límit. A partir de nivell quinze podem escollir arma secundària i l'habilitat d'intercanviar-les, inclús dins de combat, multiplicant així els usos i rols del nostre personatge.

A part de totes aquestes opcions per definir el nostre personatge també tenim 2 factors més, l'augment d'estadístiques i la possibilitat de posar un punt al poder màgic, vida o stamina cada cop que augmentem un nivell. La primera sonarà a qualsevol que hagi jugat a qualsevol joc de la saga Elder Scrolls, un petit retronar de tambors i apareix en pantalla un text informant de quina característica ha augmentat. Això ens permetrà desbloquejar millors habilitats i la possibilitat de fer servir el morph quan aquestes arribin al nivell adequat.

El sistema de combat és un altre dels pilars bàsics d'un MMO, en depèn l'èxit o el fracàs en nombroses ocasions i les empreses acostumen a centrar bona part dels seus esforços. Cal dir que les habilitats són molt marcades, no tenim atacs de farciment i fer un petit canvi a la nostra build TESO té un sistema d'objectiu automàtic, passant el ratolí per un enemic i fent un atac ja ens assegurem que aquest enemic rebi tots els nostres atacs fins que el canviem. Però per altra banda és actiu, hi han habilitats zonals que cal esquivar. Ara bé, és un ElderScrolls i per tant tenim l'atac bàsic -botó esquerre del ratolí-, bloqueig -botó dret del ratolí- i interrupció -els 2 botons apretats-. I creieu-me, cal fer-los servir si volem evitar morir cada poc temps. Tampoc oblidem que podem lluitar en tercera persona o càmera lliure i també en primera persona, com sempre ha sigut possible als jocs de la saga.

A les ciutats i poblats trobem diferents recursos com el banc -és gratuït-, venedors de tot tipus de materials, muntures i les taules de fabricació. Durant aquesta primera setmana hem après una mica com funciona el crafting, més endavant en parlarem més profundament. De moment seguim amb la nostra aventura i anem seguint la història principal mentre s'obren missions i més zones. Ens ha encantat poder entrar a quasi tots els edificis i poder llegir llibres -alguns augmenten certes habilitats igual que altres Elder Scrolls, i tot això amb una banda sonora impecable que acompanya de forma dinàmica les nostres aventures. Si estem en combat o fora d'ell, quan descobrim una nova zona, quan parlem amb un NPC específic o altres situacionsla música sempre acompanya amb el millor ritme i melodia. Si tenim uns bons altaveus o uns auriculars tecnologia 5.1 cap amunt gaudirem d'un món viu amb sons realistes i que, sumats a l'espectacularitat visual, ajuden a crear un dels MMO més immersius que hem provat.

Setmana 2

La nostra sorcererja ha superat el nivell deu i comença a tindre definit una mica el seu rol. Hem començat a mesclar habilitats segons l'ocasió i així tindre més control per ralentitzar o bloquejar enemics o bé augmentar el nostre poder i que caiguin més aviat. També tenim la possibilitat de donar preferència a les habilitats en àrea, però no és recomanable ni necessari a món obert, ja que per norma general no atraurem més de 3 enemics i en aquest cas és preferible controlar-los. Segons augmenta la mestria de la nostra arma principal -bastó de mag- notarem que les habilitats es modifiquen segons l'element de l'arma. Per exemple, si el bastó té el poder de foc, l'habilitat tindrà un comportament diferent si aquest és de gel o elèctric. Per tant és una altra decisió important segons la situació, ja que afecta directament a la nostra classe.

La saga Elder Scrolls sempre ha tingut diferents germandats formades per NPC, i aquest no n'és l'excepció. Podem accedir a les germandats dels mags, dels lluitadors i dels undaunted -en català en diríem impàvids-. Cada germandat té una saga de missions i recompenses úniques. I, per variar, s'obrirà una altra branca d'habilitats per cada germandat -podem entrar a totes-. Aquestes habilitats estaran centrades en el rol de cada germandat, i segons augmentem dins de la jerarquia el clan s'aniran desbloquejant.

A partir de nivell deu ja podem accedir a la primera masmorra del joc. Cal ser un grup de quatre jugadors format per un tank, un sanador i dos dps. És un primer tast de com pot ser el JcE instanciat del joc, no deixa de ser una introducció sense gaire dificultat per superar. Segons augmentem de nivell esperem trobar més dificultat, però destaquem que les habilitats de l'enemic final o s'esquiven o morirem sense remei. El JcEa món obert segueix ocupant bona part del nostre temps, com més inspeccionem les zones més contingut trobem. Està ple de masmorres públiques on completar o agafar noves missions i tasques, podrem veure altres jugadors a dins de la masmorra tot i que és instanciada.

Algunes missions tenen instanciaprivada per nosaltres, entrar a un subterrani, edifici o cova, no és una excepció ni una excusa per reciclar contingut. Cada masmorra, ja sigui pública o privada és única en tots els sentits i en cap moment tenim la sensació de repetir zones o ambientació. Sempre que sortim per completar una missió o arribar al nostre objectiu trobem altres missions, o zones que podem explorar. La brúixola marca moltes d'aquestes zones i d'altres les descobrim explorant, només cal obrir el mapa i buscar un objectiu. La norma general a molts MMO és seguir una ruta més o menys predefinida entre poblats i bases per completar les tasques. TESO no és així, la llibertat que tenim per escollir el nostre camí és molt alta i no hi ha missió sense una bona càrrega de lore

Una altra mostra de com l'exploració juga un paper molt important són els mapes de tresors i la recolecció. Els mapes del tresor són un senzill dibuix que marca una zona, les ajudes que tenim són alguna part del paisatge, una estàtua, una torre derruïda o altres conceptes. Podem consultar aquest mapa en qualsevol moment i quan arribem a una zona que s'assembli a la que tenim dibuixada només cal buscar un petit monticle de terra i desenterrar el nostre premi. Una mica d'or, equip adequat al nivell de la zona -superior al que atorguen les missions- i algun objecte més. Cada zona té un parell de tresors -l'edició que tenim del joc inclou molts mapes-.

Larecolecciótambé depèn de l'exploració, ni les plantes ni les betes de materials aniran a buscar-nos, cal sortir i agafar tot el que puguem, ja sigui necessari o no per la nostra professió. TESO téun sistema de fabricació que s'escapa una mica del comú dins del gènere. Per començar no cal escollir una professió, per defecte les tenim totes disponibles, podem agafar plantes, picar mines, pescar o cuinar sense cap limitació. Per fabricar cal estar davant d'un aparell, per exemple laboratori d'alquímia, llar de foc per cuinar, o teler i tindre els materials necessaris. Hem començat amb alquímia, ja que sembla més senzilla. Cada material (en aquest cas plantes), té diferents propietats que cal descobrir, i per fer-ho cal intentar fer alguna poció o bé consumir aquestes herbes o plantes. Si tenim sort, descobrirem una de les propietats del material i ja el tindrem memoritzat per pocions més potents.

La sensació comuna és que el crafting és útil, la fabricació de diferents objectes d'equip està molt buscada i els que hem vist superen en estadístiques i qualitat les que tenim com a recompensa per missions o que venen alguns NPC. Tot i això cal criticar els pocs materials que trobem a món obert, caldria augmentar la quantitat o reaparació i aprofitar les coves o masmorres públiques. El moviment del mercat és difícil de predir, ja que TESO no té subhasta. Un moviment arriscat sense dubte, tots els MMO tenen una subhasta central però TESO ha apostat per les germandats de comerç que creen els mateixos jugadors. Funciona d'una manera ben senzilla, el nostre personatge pot estar dins de fins a cinc germandats -en aquest cas formades per jugadors-. Les germandats de comerç són grups de jugadors -alguns molt nombrosos- que compren, venen i fabriquen tota peça o material relacionada amb el crafting. És molt aviat per veure com funcionarà perquè caldrà veure quina importància tindrà el crafting un cop s'arribi al metagame i que això no es desinfli. Ja hem vist germandats de negoci grans, amb centenars de jugadors. Per accedir a aquestes germandats de comerç només cal obrir la nostra interfície i seleccionar la germandat, ja que TESO permet estar a fins a cinc germandats diferents.

Un cop arribem a nivell deu és quan tenim la possibilitat d'entrar a Cyrodill. I què és Cyrodill? Doncs una zona enorme al bell mig del mapa on les 3 faccions s'hi enfronten en una batalla sense quarter per al domini del mapa. Armes de setge, batalles massives, atac i defensa de castells i bases. És un pilar bàsic del joc i una de les coses que més s'ha publicitat, ja que no hi ha cap joc que hagi aconseguit un sistema de JcJ massiu com l'antic Dark Age of Camelot -el sistema de TESO n'és un calc.

El primer que cal fer per entrar a Cyrodill és escollir una de les diferents campanyes disponibles i fer el tutorial per aprendre com fer servir les armes de setge com els trabuquets, catapultes o ballestes. Durant aquest tutorial aconseguim 2 branques més de talents que cal sumar als que ja teníem disponibles. Per sort de seguida tenim 2 punts d'habilitat per gastar i provar -si volem- els primers tiers de les noves branques.

El punt clau de Cyrodill és que no depens d'anar en grups grans a assetjar castells i fortaleses. Pots anar amb un petit grup i fer roaming (ruta per al mapa i atacar a tot el que es mogui) o bé anar sol si ets capaç d'amagar-te i atacar a traïció. No és només un camp de batalla, és una zona sencera temàtica on hi ha de tot: coves, masmorres, enemics, bases, materials per recol·lectar i llocs per explorar. No és important el nivell que tinguem, ja que de forma automàtica el joc l'adequa al màxim.

El primer setge al qual hem participat ha sigut tota una experiència, veure tota aquella munió de jugadors, els trabuquets i catapultes que no paraven de disparar i l'acarnissada batalla entre els 3 bàndols. -el tercer pot aprofitar una brega entre els altres 2 per exemple- ha sigut un desig de veure un bon sistema de setges a un MMO, i constatar la bona feina feta per Zenimax a l'hora de programar el seu motor gràfic i -alegrem-nos germans- no notar una baixada notòria de frameso retard en les habilitats. Tot això en un sol servidor per Europa.

Podem afirmar sense cap dubte que és el sistema més ben trenat de setges entre faccions de qualsevol MMO actual, la quantitat de zones a dominar i l'efecte directe que té sobre cada facció és molt elevat, i participar amb dotzenes d'altres jugadors per conquistar un castell mentre tiren projectils amb les catapultes de defensa i oli bullint es molt engrescador. Per part dels atacants també tenim tot tipus de maquinària de setge i també un ariet per trencar la porta i poder accedir al castell. Un cop a dins cal inutilitzar la defensa dels jugadors i evitar que es puguin reagrupar. Tot el procés és molt emocionant i creïble. En aquest cas un excel·lent per Zenimax.

Cyrodill sabem com comença, però no com acaba. Quin és l'objectiu? Doncs arribar a ser emperador, i això només ho pot aconseguir un jugador per cada campanya. És obvi que aquest jugador per aconseguir-ho li caldrà l'ajuda de no només la seva germandat sinó de tota l'aliança. És una guerra on cal guanyar per tindre els territoris i els beneficis que donen dominar-los.

A la nostra base hi ha diferents NPC que ofereixen tot tipus de missions per completar dins de Cyrodill. Fer d'escolta, eliminar un nombre de jugadors enemics, atacar bases o llocs que serveixin per obtenir recursos -autèntica guerra econòmica- o participar en batalles. Aconseguim experiència i una moneda que serveix per augmentar el nostre estatus dins de l'aliança. L'opinió personal és que Cyrodill és molt bona idea, no és res nou, però si és noticia que funcioni bé i que sigui divertit. Fa falta millorar i actualitzar la zona si Zenimax vol que sigui el pilar bàsic del joc, i per això cal veure com es comporta Cyrodill com a centre del Cyrodillmetagame

Un cop superat el nivell dotze el joc es comença a obrir i queda clar que els nivells anteriors eren una sort de tutorial. Tot i així trobem a faltar una mica més, un ingredient que augmenti el component épic que ha de tindre qualsevol Elder Scrolls. Tot i els esforços per crear un món viu i complet s'han deixat per al camí una mica més d'esforç en el contingut dinàmic. Tenim els Dark Anchors que cal fer en grup, també tenim unes zones marcades amb un crani que són els punts ontrobarem algun enemic més poderós del normal i que també necessitem anar acompanyats. Però a part d'això no hi ha més, no hi ha patrulles d'enemics, ni invasions dinàmiques als poblats i tampoc un excés del contingut abans esmentat. La sensació no és la d'un joc fred o estàtic, a les ciutats i poblats hi ha moviment i el lore sempre abraça al jugador. En aquest punt -i no pas en d'altres- TESO és més Elder Scrolls que MMO, o sigui, més soloplayer

Setmana 3

Arribem a la tercera i última setmana de l'anàlisi. De forma general cal dir que el joc ha mantingut el nivell anterior -que ja era molt bo-, les missions són profundes, les zones estan plenes de contingut i no hem vist cap buit destacable. Les masmorres que hem provat fins ara han guanyat en complexitat i realment són divertides. Un dels nostres temors fins aquest moment era la monotonia en el paisatge, però després de visitar diferents zones podem assegurar que aquestes es comporten com biomes

Les germandats de trading i el crafting han augmentat en importància i tal com hem aventurat al principi d'aquesta anàlisi el crafting Hi ha, com és comú, diferents professions les quals separarem per recol·lecció i creació. Podem recol·lectar herbes, plantes, fusta, minerals i peixos. També trobem objectes útils (sobretot per cuina) dins dels barrils o caixes. No cal decidir cap professió, senzillament quan veiem qualsevol objecte ens acostem i el recollim. Per la creació ja la cosa canvia molt, perquè hi ha molts factors que comprovar.

Per començar cal refinar el material, per fer-ho cal tindre deu unitats de, per exemple, ferro en brut. Un cop refinat és hora d'anar a la pantalla de creació on demanarà diferents conceptes. El primer és el tipus d'objecte que desitgem crear, per exemple uns braçalets d'armadura pesada, després la quantitat de material que volem fer servir. A més material més valor d'armadura. Llavors cal escollir el disseny de l'objecte, per això fan falta una mena de pedres especials que tenen la propietat de definir un disseny segons raça. I, per acabar, farà falta un trait que es podria definir com un efecte aplicat a l'armadura o arma, per exemple un: augmenta en onze la vida.

Per altra banda també podem millorar objectes i també destruir-los per aconseguir materials. És una explicació molt senzilla, ja que això no afecta totes les professions. Alquímia, per exemple, es basa a descobrir les propietats de diferents plantes i herbes i per això caldrà investigar amb diferents mescles o menjar -literalment- el material per descobrir noves propietats. Encantament també és diferent, perquè hem d'ajuntar tres runes diferents per crear una amb noves propietats. I ja no parlem dels materials de millora, nous traits, receptes, investigació i les diferents qualitats de material que canviaran per complet l'objecte fabricat.

Els punt d'habilitat també és podran fer servir per augmentar la nostra mestressa en les professions. I tot això sense limitació de professions, podem ser el que vulguem tot i que no ho recomanem al principi. Els punts d'habilitat faran més falta per tindre un personatge ben equilibrat i complet.

Per vendre i comprar tots aquests materials caldrà estar a una germandat de trading TESO permet estar a fins a cinc germandats diferents.. Aquests grups acostumen a ser grans, de moment de fins a cinc-cents jugadors com a màxim. Tenim una subhasta interna i un menú de xat específic per si volem anunciar els nostres productes als altres jugadors o preguntar si algú ven el que necessitem. La interfície és molt senzilla, quan estem a qualsevol ciutat cal localitzar el banc i interactuar amb el personatge no jugable per obrir el nostre banc, el de la germandat o bé la casa de subhastes. Marquem un preu i posem a la venda el producte. En ser un servidor únic per Europa creiem que és una bona eina, ja que fer una subhasta general provocaria una inflació / deflació més difícil de controlar. Amb aquesta opció els jugadors poden estar a diferents germandats de trading i escollir on comprar o vendre el seu producte. Fora monopolis!

És hora de recopilar tot el que hem vist i fer-ne una valoració profunda i objectiva. Hem seguit amb el mateix estil de joc, profunditzant una mica més amb el crafting -al qual li hem descobert encara més qualitats i profunditats-, i també entrant sempre que podíem a Cyrodill per tastar el sistema de setges amb més qualitat. Evidentment tant les missions i l'exploració han sigut tasca obligatòria durant les tres setmanes. L'inventari és massa just per tota la quincalla que cal portar, i augmentar els espais disponibles és massa car. El mateix passa amb la muntura, és un luxe tenir-la i creiem que els preus haurien de baixar.

Comencem amb els punts negatius. El principal és el sistema de combat que no acaba de ser del tot sòlid al qual cal sumar unes animacions massa senzilles que no acaben d'arrodonir tot l'apartat visual. És cert que segons juguem aquesta sensació va desapareixent però el combat no té solució a curtplaçtot i que hem vist una millora des de l'última versió beta que vam testejar.

Visualment és una delícia, tot està fet a mà, les zones lluny de ser artificialment obertes i grans estan plenes de lloc per explorar i perdre's, feia molt que no podíem explorar a un MMO, que no teníem un mapa gran i ben farcit de coves, torres i amagatalls. Els efectes de llum i ombrejat estan a un nivell excel·lent i els efectes climatològics només superats per FFXIV. I tot això amb una optimització genial, qualsevol ordinador degammamitjana, podrà moure TESO amb una bona taxa de quadres per segon encara que hi hagi aglomeracions.

La banda sonora és de les millors que hem tingut el plaer de sentir, al nivell dels Everquest i, evidentment, de qualsevol Elder Scrolls. Hi ha més de 2 hores de música i aquesta es comporta de forma dinàmica en tot moment, provocant una immersió fantàstica. Per altra banda tots els personatges no jugables tenen veu pròpia i al doblatge podem trobar-hi noms importants. S'ha fet un esforç que cal recompensar en aquest sentit.

L'interrogant que tenim és sobre el contingut, que hi haurà al metagame? Sabem que a finals d'abril surt la primera actualització amb la primera raidi una zona especial d'alt nivell per quatre jugadors. Cyrodill és una guerra sense fi, ja que s'aniran intercalant les campanyes i aquí pot haver molta salsa amb les diferents germandats implicades.

El sistema de classes és profund i complet, podem pujar la nostra classe per molts camins diferents i allunyar-nos de rols preestablerts. No hi ha limitacions per armadura, si vols un mag amb armadura pesada ho pots fer, si vols que en comptes d'un bastó porti un arc o un contundent martell ho podem fer i descobrirem una nova forma de jugar i experimentar amb la mateixa classe. A experimentar s'ha dit.

Zenimax i Bethesda reclamen el seu lloc amb un MMO de quota mensual i una història èpica. Porta el nom d'una gran saga darrera i la responsabilitat és molt alta. Per la nostra part podem assegurar que compleix la part del Rol amb tot el lore de Elder Scrolls i també com a MMO per tot el contingut que té i el fantàstic sistema de setges. Una MMO que s'ha atrevit a oferir conceptes que feia molt que no veiem bé mereix una oportunitat. La guerra tot just ha començat.

El millor El pitjor

  • Apartat visual
  • El sistema de setges
  • La història
  • La banda sonora
  • Llarg i profund
  • El sistema de fabricació
  • El sistema de mercat
  • Animacions
  • Inventari
  • El combat es millorable

"TESO és un MMO molt ben trenat i sòlid que busca atraure el jugador fart de jocs clònics. La seva frescor i profunditat tant amb el seu sistema de classes, de fabricació i la seva fantàstica història asseguren moltes hores de joc." Eduard Trèmols (Cadaqués- 1982), amant de la ciència-ficció, ha col·laborat a diferents mitjans escrivint sobre llibres i videojocs.

stats