Anàlisi: Gran Turismo 6

9 min

L’última entrega d’un dels grans simuladors de conducció per a consola ja és al mercat. Han passat tres anys des d’aquella última versió per a PlayStation 3, prou temps perquè hagi evolucionat la tecnologia disponible i sobretot perquè hagin aparegut nous competidors al mercat. Motor gràfic renovat, físiques noves, i encara més cotxes i circuits intentaran reconduir la saga de nou a la posició més alta del podi dels videojocs de cotxes.

Versió analitzada: Exclusiva PlayStation 3Versió analitzada: Gènere: Simulador de conducció Desenvolupat per: Polyphony Digital Distribuït per: Sony PEGI: 3.

ÈRIC BESORA | Barcelona

Fa uns vint anys que Kazunori Yamauchi, un desenvolupador enamorat del motor, va començar a treballar amb un grup reduït de menys de deu persones, amb la idea de crear el millor simulador de conducció que s’havia fet mai fins llavors. Cinc anys més tard, va aparèixer el primer Gran Turismo per a PlayStation. Un joc que sota la premissa de permetre’ns conduir cotxes a l’abast de molt poca gent, va aconseguir atraure l’audiència d’un gènere fins llavors minoritari i convertir-lo en una de les franquícies més venudes de la marca Playstation. Des d’aquell primer GT han passat ja 15 anys i la saga Gran Turismo ha venut en total més de seixanta tres milions d’unitats a tot el món en les seves tretze edicions. En el mateix temps, Polyphony Digital, l’estudi darrere de cada lliurament, ha crescut fins a comptar amb més de cent quaranta treballadors. Xifra modesta, tenint en compte que el seu principal contrincant, Turn10 (creadors de Forza Motorsports per a Xbox) disposa de gairebé el triple de personal. Aquest diferència, però, no impedeix que l’equip de Yamauchi doti els seus productes dels millors acabats del sector en molts dels aspectes del joc. I és que estem davant d’una saga desenvolupada amb la màxima estima per amants de la conducció dirigida als que ens agrada conduir.

El joc ofereix cent dinou fabricants o preparadors de cotxes diferents, de manera que en cada moment podrem triar entre un gran repertori per tal d’afrontar la següent carrera. Entre ells trobarem, com ja passava en anteriors edicions, nombrosos cotxes europeus, americans o japonesos de les principals marques del mercat. Com a novetat, destaca el fabricant KTM amb el seu X-BOW, que de ben segur ens farà passar uns grans moments. Per motius de llicències, el fabricant Porsche continua sense estar present al joc, tot i que podrem trobar-hi RUF com a substitut, com ja venia passant en les anteriors edicions.

Pel que fa als circuits, aquesta sisena entrega aporta grans novetats. Entre totes les variacions dels circuits (GP, circuit curt, amb o sense xicanes,...) estem parlant d’aproximadament cent circuits en trenta-set localitats diferents. En una actualització futura, a més es disposarà d’un editor de circuits que permetrà que cada jugador dissenyi els seus circuits com ho vulgui. En la presentació d’aquesta característica, els responsables de Polyphony van explicar que els usuaris podrem utilitzar la ruta guardada d’un GPS per crear el traçat que vulguem. D’aquesta manera seria possible recrear, per exemple, els revolts de la costa del Garraf o algunes de les carreteres més mítiques del nostre país.

Com a novetats importants i pel que fa a circuits reals, s’han afegit els circuits de Sivlerstone, Bathurst (sota el nom de Mount Panorama) i l’Ascari Race Resort de la zona andalusa de Ronda. És precisament en aquesta localitat, que està fidelment recreada en el joc com a escenari fotogràfic, on es va celebrar la festa de llançament del videojoc a Europa. Per contraprestació, l’ajuntament de Ronda i els seus habitants van oferir el nom d’un carrer del poble al dissenyador principal, el Paseo de Kazunori Yamauchi. L’idil·li de Polyphony amb Andalusia es complementa també amb el complex GemaSolar, una imponent planta solar que també podrem visitar com a escenari fotogràfic. També hi ha disponible una altra ubicació de l’estat espanyol, la ciutat de les Arts i les Ciències de València.

Els circuits fantàstics també tenen novetats importants en aquesta versió, i és que s’afegeixen els circuits de Brands Hatch, Willow Springs, Gran turismo Arena (diferents circuits dins d’un estadi de futbol) i Matterhorn, on podrem córrer per les carreteres dels Alps suïssos i italians, tot gaudint de les vistes de l’imponent Cerví. Cal destacar que aquest cop els circuits estan molt més treballats i pensats, i posaran els nostres reflexes a prova constantment, amb canvis de nivell pronunciats i revolts sense visibilitat que dificultaran les curses als jugadors, siguin novells o experts.

Des del vessant més tècnic, Polyphony, que sempre s’ha caracteritzat per oferir un acabat impressionant, ens delecta aquest cop amb tècniques inexistents fins ara a Playstation3 i utilitzades només en les últimes novetats de PC. La tessel·lació adaptativa és una d’aquestes tècniques, consisteix en subdividir els polígons a mesura que ens hi acostem. D’aquesta manera s’aconsegueix que els cotxes, especialment els nous models (en alguns funciona millor que en d’altres), es vegin totalment rodons i sense angles en llocs on abans era difícil d’aconseguir-ho, com ara els fars o l’arc de les rodes. Des del punt de vista de la il·luminació, Gran Turismo 6 torna a anar un pas més enllà que qualsevol simulador de cotxes per a consola. Si la cinquena entrega ja era impressionant pel seu fotorealisme en algunes condicions, el nou model d’il·luminació aporta encara més realisme a les transicions entre la llum del dia i de la nit i en les diferents condicions climatològiques. A més, s’ha aconseguit millorar molt la resolució de les ombres dels cotxes i la dels efectes com el fum. Els menús també han vist una millora important en el temps de resposta.

D’altra banda, com a coses a destacar en negatiu, ressaltem la diferència, cada cop més evident, entre els cotxes estàndard i prèmium entre els circuits pre-PS3 i el nous. Cal recordar que els cotxes estàndard són models provinents de les versions de la PlayStation 2 amb un rentat de cara, gràcies als shaders de la Ps3 mentre que els prèmium són cotxes modelats de zero per a aquesta consola. Tot i que per a aquesta versió s’hagin adaptat una mica els models estàndard, aquesta disparitat fa que sigui notable la diferència entre uns i altres, sobretot en les repeticions. El mateix passa en els circuits, i creiem que és un punt que s’ha de millorar totalment de cara a futures versions. A més, la taxa d’ imatges per segon del joc, tot i que acostuma a ser força constant, te algunes baixades importants en alguns circuits, i arriba a ser molt aparent en les repeticions. En l’apartat sonor, tot i que ha tingut unes millores, sobretot en el so de les derrapades, encara queda lluny del que brinden els seus competidors.

Però bé, estem parlant d’un joc de cotxes, i el seu component fonamental és la conducció. En aquest sentit, Gran Turismo 6 ofereix una nova versió del seu motor físic encarregat de simular el comportament de les rodes, la suspensió i l’aerodinàmica del cotxe. El canvi és aparent des del moment que pilotem el primer cotxe, així doncs, la col·laboració entre Polyphony Digital i KW Automotive i Yokohama Rubber sembla que ha donat els seus fruits. A més, si desactivem el control de tracció, el d’estabilitat i l’ABS, entrem en un nou videojoc molt diferent de les versions anteriors, que s’acosta molt més als grans simuladors de carreres de PC i sobrepassa sense cap dubte qualsevol simulador de consola. Així doncs, Gran Turismo 6 ens demanarà un esforç molt més gran per portar fins al límit els cotxes i aconseguir així rebaixar una dècima més aquell temps impossible.

La mecànica de Gran Turismo 6 és semblant a la de les anteriors versions. En el mode carrera, el jugador començarà amb cotxes de poc nivell i a mesura que vagi aconseguint experiència (estrelles en aquest cas), anirà desbloquejant nivells de dificultats més alts i aconseguint crèdits per comprar cotxes més bons. Com a novetat destaquen les missions extres, que aniran des de trams contrarellotge fins al repte de córrer una distància determinada només amb un litre de gasolina, passant per un joc de tombar cons. Les llicències, necessàries en altres lliuraments, son només una aspecte addicional en aquest. Com sempre però, hi haurà dues maneres de progressar: guanyant les carreres gràcies a la perícia dels jugadors o modificant el cotxe desproporcionadament. Les curses tenen un nivell màxim (punts de rendiment) dels cotxes que hi poden accedir, però tot i així deixen un marge suficient com per guanyar les carreres amb molta diferència si optem per aquesta via. Per sort per als amants dels desafiaments, s’han potenciat les carreres d’una sola marca, en les que tots els corredors portaran els mateixos cotxes. La Intel·ligència Artificial, encara està un nivell per sota de la dels seus competidors més directes, fins i tot en els modes més difícils. Potser per això l’aspecte online també està més present i és aquí on els jugadors més experts es reuneixen per satisfer la seva dosi d’adrenalina.

Com a Gran Turismo 5, disposarem d’esdeveniments especials i de temporada. En aquesta versió s’ha afegit el mític Goodwood Festival of Speed, un tram contrarellotge per carreteres estretes del sud d’Anglaterra. L’última prova del qual farà tremolar fins i tot els més experts. A més, Polyphony creu molt en actualitzar el seu producte i en afegir nous reptes, així que podeu estar segurs que tindreu esdeveniments per molt temps, fins i tot quan hagueu completat el mode carrera. L’última actualització, per exemple, va ser deixar-nos provar el BMW M4 coupé al circuit de GP de Nürburgring uns dies abans de que surtis al mercat. Polyphony ha promès anar complementant el producte amb actualitzacions, afegint el ja esmentat editor de circuits i també el B-SPEC de Gran Turismo 5. A més, Polyphony, com ja va fer amb RedBull, ha arribat a acords amb les principals firmes automobilístiques i de disseny del món per tal que dissenyin cotxes per al joc sota el nom Vision Gran Turismo. Els primers de fer-ho han estat Mercedes, que han creat un cotxe imponent tan en disseny com en prestacions. Audi, BMW, Aston Martin, Lexus i fins i tot Nike, entre moltes d’altres, seran les següents.

Així doncs, ens trobem davant d’un títol nou i antic a la vegada. Amb suficients novetats que el fan imprescindible per als amants del motor però amb una progressió dins del joc, que pot arribar a cansar als qui no ho són tant. Tot i així, si no et pots permetre un Ferrari, un Lamborghini, o si tampoc no pots fer unes voltes en un circuit real, Gran Turismo 6 ofereix el més semblant a fer-ho en qualsevol consola. I si a més, es pot fer amb un volant, millor que millor. A més, el mode online proporciona diversió gairebé il·limitada.

El millor

  • Les millors físiques de tota la franquícia
  • El canvi de dia/nit i de condicions meteorològiques dins d’una mateixa cursa
  • Les constants actualitzacions de contingut

El pitjor

  • La intel·ligència artificial
  • El model, més que obsolet, de xocs i danys als cotxes
  • La diferència entre circuits i cotxes nous i els procedents de les altres versions

"Gran Turismo 6 ofereix el que hauria d’haver estat Gran Turismo 5, per a molts una entrega decebedora. A més, promet afegir més funcionalitats. El millor motor físic de tota la sèrie i de qualsevol simulador de consola fa que sigui un joc totalment recomanable tant si t’agrada passar una bona estona al volant virtual dels millors cotxes del mercat com si somies competir algun dia". Èric Besora és jugador des que va néixer, amant de tot el que sigui digital i especialista en 3D en el seu temps lliure.

stats