Anàlisi: EA Sports Copa Mundial de la FIFA Brasil 2014

7 min

L’esdeveniment futbolístic més important de l’any té ressò en el món dels videojocs amb una nova entrega de la franquícia més destacable en el seu àmbit: EA Sports Copa Mundial de la Fifa Brasil 2014.

Versió analitzada: PlayStation 3 Gènere: Esportiu, futbol Desenvolupat per: EA Sports Distribuït per: EA Tambés disponible a: Xbox 360 PEGI: 3.

RAQUEL CASALS | Cardedeu

Després de l’èxit de FIFA 14, Electronic Arts ens ofereix un nou títol que segueix la idea del seu antecedent, però amb millores notables. En el terreny de les seleccions, havíem experimentat ja amb FIFA 12: UEFA EURO 2012, que va ser presentat com a actualització del joc i que no va tenir gaire impacte. A diferència de llavors, enguany tenim un videojoc a part, dedicat exclusivament al Mundial i a preu d’un de nou.

Respecte d’altres entregues de la casa, cal dir que és sorprenent el fet que només hagin sortit a la venda versions del joc per a Xbox 360 i PlayStation 3. Al contrari del que sol passar amb aquesta mena de joc, doncs, que acostumen a aparèixer en totes les plataformes del mercat, en aquesta ocasió el públic habitual de PC i els nous posseïdors de PlayStation 4 i Xbox One no disposaran d’edició del títol per a les seves videoconsoles. Malgrat que és cert que ha millorat en certs aspectes respecte de FIFA 14 i que moltes vegades jocs com aquest més aviat serveixen només per oferir una petita mostra de modificacions més profundes que es consolidaran l’any següent, els canvis són poc perceptibles. Errors ja coneguts i rellevants no han estat esmenats; esperem que això només sigui una petita mostra que s’està treballant en correccions futures.

Seguint l’aparença del menú del FIFA 14, ràpid i innovador, s’obre tot un ventall de possibilitats de joc. No només es pot jugar el torneig del Mundial d’aquest any, a més d’haver-hi l’opció de mantenir-nos informats de quan començarà la competició, sinó que també es permet jugar partits d’anys anteriors, amb estrelles d’anys anteriors, des del mode Història de les Classificacions, a través del qual podem desbloquejar elements com ara les equipacions clàssiques de les diverses seleccions.

Cal remarcar també el mode Capitaneja la teva selecció, que té un funcionament molt semblant a aquell que a FIFA 14 duu per nom Converteix-te en professional. La idea és la mateixa: cal començar de zero i millorar per arribar al punt més alt. En aquest cas, aquesta fita correspon a convertir-se en el capità de la selecció que triem per menar-la fins a la consecució del títol. El punt de partida ens col·loca com a simples jugadors de la selecció de nivell B i haurem d’esforçar-nos per ascendir en les posicions d’un rànquing per tal d’aconseguir el nostre objectiu. Una millora molt remarcable d’aquest mode és la possibilitat de jugar en mode multijugador, cada usuari amb un jugador diferent.

Dins l’àmbit de l’apartat online, trobem la possibilitat de jugar el nostre propi mundial contra d’altres jugadors. El criteri de cerca té en compte les estrelles de l’equip utilitzat. A més, se’ns presenta l’opció de jugar el mode Rumb a Rio de Janeiro, que permet jugar als diversos estadis de Brasil amb la intenció de completar les 12 etapes i guanyar el trofeu. Com gairebé sempre, a part d’aquests dos modes únics de l’entrega, hi ha la possibilitat de jugar partits contra amistats.

Un dels elements sorprenents deCopa Mundial de la FIFA Brasil 2014 és el fet que enguany el videojoc té llicència per mostrar 203 seleccions i més de 7000 jugadors. Malgrat que no podem incorporar tots els jugadors que voldríem amb la selecció escollida i és cert que en falten d’importants, hi ha dades sobre una gran quantitat de futbolistes. A més, també disposa de les figures de gran part dels seleccionadors, que es presenten en les seqüències dels partits que s’inicien amb les presentacions dels respectius equips i mostren les reaccions dels entrenadors, a més de les dels espectadors, després de jugades decisives i gols.

Pel que fa a l’apartat tècnic, cal esmentar la presència de canvis respecte del comportament dels jugadors al camp. Si bé és cert que l’Impact Engine a FIFA 14 feia les caigudes i topades més realistes, sovint els jugadors queien amb massa freqüència. El problema s’ha esmenat, però ara en trobem d’altres. Per evitar caure, el jugador esquiva les entrades, fet que alenteix el joc i que no l’acosta tant com seria desitjable a la realitat. Un altre error que no ha patit canvis és la mala direcció de la pilota per part dels jugadors. Sovint podem comparar el partit en joc amb un partit de tennis pels constants canvis de possessió impossibles de controlar.

La defensa tampoc no presenta cap millora, el jugador segueix quedant-se usualment quiet mentre l’atacant fa una passada entre línies o fins i tot mentre centra. Això provoca sovint partits amb marcadors excessivament alts quan es tracta de dos jugadors humans, cosa que allunya l’objectiu de presentar aquest videojoc com a simulador. Si parlem de la defensa, tant a càrrec de la intel·ligència artificial com de l’usuari, hem d’assenyalar que el fora de joc es fa cada vegada més freqüent, rigorós i molest.

Malgrat tot, altres aspectes com les faltes directes o els córners sí que presenten millores destacables. Aquests dos últims elements ofereixen la possibilitat de dur a terme una jugada assajada, millorant-ne la preparació i el funcionament. També cal lloar l’increment de rapidesa i dinamisme; les ordes ja no triguen tant a reproduir-se en pantalla com passava en entregues anteriors. Cal pensar ràpid i executar els moviments amb celeritat, tal com passa als camps de futbol reals.

La presentació temàtica dels menús homenatja el país en el qual s’emmarca el Mundial d’aquest any. Verd i groc són els colors predominants, que es combinen als elements del menú principal, de torneig, de partit, etcètera. Reflectits sobretot en l’afició, els colors de cada selecció participant apareixen a cada tall en el que se’ns mostren els espectadors. No podia faltar tampoc la presència de la mascota del Mundial, Fuleco, tant en diversos talls enmig de l’acció com també als menús. Tot i que s’ha esmenat la incomoditat que suposa de no poder passar la seqüència immediatament anterior al canvi de jugador, potser hi ha un excés de talls per mostrar l’afició, els seleccionadors o els propis jugadors.

Acompanyant un ambient de samba, la banda sonora contribueix a apropar-nos al Brasil. La majoria de cançons són del continent americà, sobretot del Brasil i els Estats Units. El tema que més ajuda a fer que ens sentim dins del Mundial és, sens dubte, la cançó oficial del torneig, We Are One, de Pitbull amb Jennifer Lopez i Claudia Leitte. Generalment, el ritme dels tambors i els bombos caracteritzen la majoria de temes sonors, cosa que ajuda a generar aquesta atmosfera agradable de samba que transmet el país brasiler. A banda d’això, un element sonor important que ens acompanya cada cop que juguem són els comentaristes. Com sempre, en castellà tenim Paco González i Manolo Lama, que fins ara tenien comentaris de diversitat escassa i ja sabuts per tothom. Com a novetat, aquesta entrega ens presenta comentaris nous, adequats al context i emesos en el moment oportú. No obstant, la pronúncia d’alguns dels noms estrangers segueix essent com a mínim desafortunada.

Un cop exposades les idees, ens preguntem, doncs: paga la pena aquesta nova entrega d’Electronic Arts? Encara que no ha millorat certs aspectes importants del comportament dels jugadors al camp, sí que ens mostra una gran força quant a idees i aparences noves. Molt probablement sigui un tast d’allò que se’ns presentarà l’any vinent.

Tot i això, les decisions depenen dels interessos de cadascú. Als més aficionats o als qui es van perdre l’edició anterior segurament no els importarà de desembutxacar l’import que costa el joc. En canvi, potser els qui no són tan completistes o els qui tenen ben presents les entregues precedents dubtaran a l’hora de comprar un títol que s’assembla més a una expansió, tot i el preu, que es correspon al d’un videojoc. Cal recordar que FIFA 14 també presenta la possibilitat de muntar un torneig d’aquesta mena. Amb tot, si el que busquem és la perfecció,Copa Mundial de la FIFA Brasil 2014 ens presenta un Mundial en el qual s’ha tingut molta cura en buscar les màximes opcions i combinacions dins de les característiques pròpies d’aquest torneig, cosa que només un joc exclusivament dedicat a les seleccions pot presentar.

El millor El pitjor

  • Dinamització del joc al camp.
  • Gran quantitat de llicències.
  • Un bon mode Capitaneja la teva selecció.
  • Preu de joc nou i únic.
  • Errors de control i jugabilitat presents a anteriors FIFA i no esmenats.
  • Excés de talls durant el partit.

“Copa Mundial de la FIFA Brasil 2014 ens ofereix la possibilitat de gaudir del futbol a l’estil més brasiler possible, amb millores respecte l’entrega anterior de la mateixa franquícia i amb multiplicitat de modes. Cal, però, en un videojoc dedicat només a les seleccions, aspirar a més i presentar una millor oferta”. Sobre l’autora: Raquel Casals (Barcelona, 1995), és estudiant d'Història de l'Art a la Universitat de Barcelona i afeccionada als videojocs, especialment de temàtica esportiva.

stats