PANTALLES
Cultura 07/03/2014

Un tast dels millors curts europeus

El FEC de Reus ret homenatge a Bigas Luna, un dels seus padrins

Eulàlia Iglesias
3 min

“No entenem el curt com una pas intermedi abans de passar al llarg, sinó com una peça autònoma amb els seus propis barems de qualitat”, reivindica Christian Inaraja, codirector, amb Sílvia Ferran, del FEC, el Festival Europeu de Curtmetratges que tindrà lloc del 12 al 16 de març a Reus.

La qualitat vol ser el tret diferenciador del FEC en un mapa, el del festivals de curts al nostre país, que fins fa pocs anys estava molt atapeït. “En els últims cinc anys han desaparegut força certàmens i nosaltres hem aconseguit sobreviure malgrat no tenir la seu a Barcelona. Mantenir esdeveniments culturals fora de Barcelona sempre és més difícil”, constata Inaraja. “És veritat que durant una època hi havia molts festivals de curts, però s’ha de tenir en compte que mai no seran prou. Els curtmetratges no s’emeten per la televisió ni s’estrenen a les sales convencionals. Les úniques finestres d’exhibició que tenen són els festivals”, explica.

El FEC ha patit diverses mutacions d’ençà que es va fundar a Cambrils el 1998. Durant una època va ser un certamen bicèfal: a Cambrils es projectaven les pel·lícules de producció espanyola i a Reus les de la resta d’Europa. L’Ajuntament de Cambrils, però, va deixar de donar suport a l’esdeveniment, “tant per motius econòmics com polítics”, explica Inaraja. L’any passat el FEC només es va celebrar a Reus, i va perdre momentàniament el vessant competitiu. Aquest any de transició va servir als seus responsables per replantejar el festival des de dins de manera que pogués créixer. El FEC 2014 ja està definitivament instal·lat a la capital del Baix Camp, on té “molt de suport del públic i l’Ajuntament”, i torna a apostar per una secció a concurs amb els millors curts europeus de ficció de la temporada.

Entre la selecció, títols com Frank-Étienne vers la béatitude de Constance Meyer (1), programat a la Mostra de Venècia i en què Gerard Depardieu encarna un venedor porta a porta tot bonhomiós, i La lampe au beurre du Yak de Wei Hu, una pel·lícula rodada al Tibet que ha passat pels certàmens més prestigiosos, de la Setmana de la Crítica de Canes a Rotterdam, i ha estat la guanyadora nacional de Clermont-Ferrand 2014, el festival de curts per excel·lència.

També es podrà veure la guanyadora de Clermont-Ferrand 2013, Avant que de tout perdre de Xavier Legrand (2), nominada, a més, als últims premis Oscar; el curt guardonat amb el Pardino d’Or al Festival de Locarno The mass of men de Gabriel Gauchet, amb la seva visió d’un home a punt d’esclatar per l’estrès socioeconòmic, i Wind de Robert Löbel (3), una brillant peça d’animació sobre com la meteorologia configura la quotidianitat de la gent.

CURTS CATALANS

La secció a competició del FEC també inclou títols catalans com La gallina de Manel Raga, que vam comentar a propòsit dels curts nominats als premis Gaudí, i Canis d’Anna Solanas i Marc Riba, autors de reconeguts curts de terror en stop motion com Les bessones del carrer de Ponent. I altres mostres del talent cinematogràfic nacional es poden trobar a la secció Panorama Català.

“El món del curtmetratge no està en crisi. Per això també es fa necessari un festival: entre tanta producció nosaltres servim de filtre”, afirma Inaraja. Però els directors del FEC també tenen clar que un certamen avui en dia no es pot limitar a ser una mera pantalla d’exhibició. Per això inviten els realitzadors de tots els curs escollits i conviden el públic i la premsa a compartir-hi experiències. “El FEC vol esdevenir un lloc de trobada, funcionar també com una xarxa social, no virtual, sinó física”, conclou.

GRÀCIES, BIGAS LUNA

“Bigas Luna va estar al costat del festival des de bon començament. Més que muntar-li un homenatge, que a ell no li agradaven, al FEC volíem donar-li les gràcies. Volíem recuperar els seus curts, però s’hi han afegit el seu col·laborador Chu Uroz, l’arquitecta Benedetta Tagliabue i part de l’equip de Segon origen, que mostrarà un primer teaser de l’adaptació de la novel·la de Manuel de Pedrolo que va acabar sent el seu últim projecte”, explica Inaraja.

XVI FEC FESTIVAL

DIVERSOS ESPAIS (REUS)

Del 12 al 16 de març

www.fecfestival.com

stats