CÒMIC
JOAN S. LUNA

Quan fer art amb la xona (‘manko’) et pot dur a la presó

L’artista Rokudenashiko relata en primera persona els seus problemes amb la justícia japonesa per haver representat els genitals femenins al còmic ‘Obscenidad’, publicat en castellà per Astiberri

Quan fer art amb la xona (‘manko’) et pot dur a la presó / ASTIBERRI Zoom

La llibertat d’expressió és un tema de plena actualitat, aquí i pràcticament a tots els països democràtics del món, però en cada un es pot entendre d’una manera diferent. Un fet que aquí pot provocar crispació, indignació i ofensa, podria no causar-ne allà. I una situació que en produeix allà, podria resultar-nos totalment indiferent aquí. És el cas de la mangaka i artista japonesa Megumi Igarashi, coneguda per fer art a partir de motlles amb la forma de la seva vagina i que -ho direm com a simple curiositat- està casada amb Mike Scott de The Waterboys des del 2016. L’atac a la llibertat d’expressió a Rokudenashiko -el seu pseudònim, que juga amb la paraula inútil en japonès- té a veure amb una cultura diferent de la nostra i amb una moralitat que, a dia d’avui, no deixa de sorprendre.

Potser heu sentit parlar del seu art manko -aquí podríem traduir la paraula manko per xona -, del rebombori que va provocar al seu país i dels problemes que va tenir amb la llei japonesa. L’any 2014, l’artista va entrar dues vegades a la presó acusada d’obscenitat per les seves obres, que tenien com a base una impressió en 3D de la seva vulva i, posteriorment, també de les d’altres dones. Amb aquesta primera matèria va començar fent petites escultures, diorames i finalment un caiac de dimensions reals. Per finançar-lo va posar en funcionament un crowdfunding que va superar les seves expectatives i que més tard seria motiu de la seva detenció i breu condemna.

Al Japó, el manko continua sent un veritable tabú, fins a l’extrem que s’esborra dels films eròtics, els manga, els anime hentai (cinema pornogràfic d’animació) i de qualsevol altra representació. Rokudenashiko va voler provocar un canvi en la mentalitat japonesa, una societat que accepta la reproducció sense problemes dels genitals masculins, que fins i tot té festes populars que els celebra i els venera, i que en canvi no accepta els femenins. I la seva croada encara es manté, i no deixa de sumar adeptes a la causa.

Actituds masclistes i irracionals

Ara podeu descobrir aquesta història, aprofundir en el que va passar i sobretot conèixer les veritables intencions de Megumi Igarashi gràcies al divertidíssim còmic Obscenidad, escrit i dibuixat per la mateixa Rokudenashiko, i que l’editorial Astiberri acaba de publicar en castellà. Al llarg de 180 pàgines descobrireu el naixement del projecte al voltant del manko, com l’artista va tirar endavant el seu art i com es va haver d’enfrontar a una societat masclista i incapaç d’abandonar les seves actituds més irracionals envers la representació dels genitals femenins (ai, si la Rokudenashiko ens llegís anomenar-los així) i com va haver d’enfrontar-se a la llei i a la presó japoneses. I tot això explicat sempre amb l’humor esbojarrat i feminista de l’autora i del seu simpàtic dibuix, gairebé infantil. Situat en un punt indeterminat entre Mi experiencia lesbiana con la soledad, de Kabi Nagata (Fandogamia, 2018), i En la prisión, de Kazuichi Hanawa (Ponent Mon, 2004), el llibre inclou també com a complement fotografies, confessions en forma de relat i una conversa entre Rokudenashiko i el director de cinema Sion Sono al voltant dels tabús i la llibertat d’expressió al Japó. Llegiu-lo i crideu ben fort: Manko! Manko! Manko!