FUGIDES
Cultura 15/02/2013

Un poble retro

Visita a les botigues museu i el Centre d'Interpretació de l'Antic Comerç

Cecilia Lorenzo
3 min
Un poble retro

A la botiga d'ultramarins s'hi exposen paquets de tints Iberia, rotlles de paper de vàter El Elefante, xiclets Cheiw i desinfectant Zotal; a la farmàcia s'hi poden veure les primeres pastillas Juanola, les càpsules per a l'estrenyiment Laxen Busto i les capsetes de Cerebrino Mandri; a la barberia s'hi sent l'olor de Floid; a l'estanc s'hi mostren tota mena d'antigues capses de tabac i paper de fumar i al bar les típiques ampolles de Cinzano, Anís del Mono i Trinaranjus. Som a Salàs de Pallars, al Pallars Jussà, un poble ple de flaixos de la vida quotidiana dels segles XIX i XX atrapats entre les parets i el sostre dels sis establiments rehabilitats i ambientats que esquitxen els carrers del centre del poble. Una passejada guiada per les botigues d'època (la d'ultramarins, la barberia, la farmàcia, l'estanc, el bar) permet viatjar en el temps i gaudir d'una lliçó d'història contemporània a través de l'observació dels productes, la transformació de les marques i les seves publicitats.

VISITES GUIADES

Per veure aquestes botigues d'època cal participar en una de les visites guiades que es fan cada cap de setmana, els dissabtes a les 10.30 h, a les 12.30 h i a les 16 h, i els diumenges a les 12.30 h (millor reservar al telèfon 973 676 266). Escoltant el guia descobrim que la revolució econòmica que es va produir a partir de la Segona Revolució Industrial, a mitjans del segle XIX, també va afectar els pobles del Pirineu. De mica en mica van anar transformant-se els sistemes de producció, les formes de venda i els hàbits de consum dels ciutadans. Petits obradors i tallers artesanals on es treballava manualment van deixar de funcionar i van construir-se grans fàbriques mogudes a vapor i els productes genèrics o a granel van ser substituïts per una allau de marques que competien entre elles a través de la publicitat comercial. A les botigues de Salàs de Pallars també hi van arribar els rètols de marques amb acolorides il·lustracions i paquets, pots i ampolles amb dissenys innovadors. Cisco Farràs, fill de Salàs i professor de l'institut de Tremp, va dedicar-se a recollir i col·leccionar productes de la vida quotidiana per explicar als seus alumnes matèries com història d'Espanya, història de Catalunya, història local, història del disseny o de l'art. A partir de la seva col·lecció privada va començar a construir-se el projecte de les botigues museu que avui és una realitat.

MILERS DE PRODUCTES

La passejada guiada inclou la visita als sis establiments: Ultramarinos y Coloniales, on, a banda del mobiliari d'època, es poden veure fins a 3.000 productes i prop de 500 cartells publicitaris; el cafè museu, ambientat en l'època del segon franquisme, on es mostren retalls de la història de la publicitat comercial i de l'envàs des del modernisme fins al pop, passant per l' art déco , les avantguardes i la simbologia franquista; la barberia d'època, la farmàcia, l'estanc i el Centre d'Interpretació de l'Antic Comerç, un espai on hi ha un arxiu i centre de documentació, sala de tallers i on es programen exposicions relacionades amb la història dels béns de consum quotidians o la publicitat comercial. Acabada la visita, i per a nostàlgics empedreïts, a la veïna població de Senterada hi ha Casa Leonardo (www.casaleonardo.net), una encantadora casa rural situada en una antiga fonda restaurada, amb diferents espais museïtzats i ambientats d'època, com la botiga de queviures i el mateix bar.

stats