ES VIU MILLOR CANTANT

Una nadala per fer que no paris de comprar

Aquesta setmana... ‘Love’s not just for Christmas’, London Community Gospel Choir (2017)

Una nadala per fer  que no paris de comprar / RICARD VILADRICH Zoom

Fa uns dies es va publicar a YouTube i a Spotify “la nadala perfecta” o “la nadala més feliç de la història”, segons llegeixo en diversos mitjans. La cançó en qüestió es titula Love’s not just for Christmas, la canta el London Community Gospel Choir i la firmen Harriet Green i Steve Anderson com a part d’un projecte científic en col·laboració amb el doctor Joe Bennett del Berklee Music College de Boston. El doctor Bennett va analitzar 200 hits nadalencs i en va treure una sèrie de patrons que tenen a veure amb la lletra, el tempo, el compàs i la tonalitat. Segons el musicòleg, els temes de les nadales no han canviat des dels anys 40 i inclouen conceptes com la casa, l’amor, el Pare Noel, la neu i la pau. En més de la meitat de les cançons hi sonaven picarols, la gran majoria estaven escrites en tonalitats majors i un compàs de 4/4 i l’estudi dels tempos donava una mitjana de 115 pulsacions per minut.

Amb aquest patró, Green i Anderson van escriure Love’s not just for Christmas, que repeteix la paraula Christmas fins a 21 vegades i fa referència a idees com molsa, desitjos i embolicar regals. Bennett ha dit que el resultat final li sembla “realment un gran producte”, tot i que les nadales es titllin sovint d’“insuportables”. I sí, la interpretació del cor de gòspel sembla prou afortunada i pot ser que acabi agradant, però després de llegir que Bennett fa servir la paraula producte per parlar de la cançó no he pogut evitar fixar-me en un detall que no s’explica en la majoria de notícies. Al videoclip, les cantaires del London Community Gospel Choir apareixen actuant en un centre comercial. Rebobino i a l’inici del clip llegeixo: Intu presents... Aha! Intu, que patrocina tot el projecte, és un grup empresarial que té centres comercials al Regne Unit i a l’estat espanyol, i serà en aquests centres on cors locals interpretaran la cançó en directe durant el mes de desembre. Es tracta, per tant, d’una acció publicitària amb un objectiu concret: que la gent se senti contenta i compri més. El mateix grup en dona la clau a la seva pàgina web: “Et sents festiu? Inspira’t i comença a comprar ara!”

Que el Nadal és una època de consumisme desaforat no se li escapa a ningú. Inicialment la festa tenia un origen religiós, però actualment no tenim indicis que el riu de gent que omple el Portal de l’Àngel acudeixi en massa a la missa del Gall. Quin és, doncs, el propòsit d’aquesta festa? Fins i tot l’argument tradicionalista es podria rebatre fàcilment: potser el pessebre, el tió i els Reis són nostres, però l’arbre i Santa Claus i tantes coses més? Actualment el Nadal és un Frankenstein cultural on hi cap tot perquè el seu propòsit primordial és el de fer entrar els ciutadans a les botigues i que en surtin carregats amb bosses plenes de menjar i de regals. Gent amb problemes per arribar a final de mes que se sent empesa a endeutar-se fins a les celles per satisfer una obligació del... mercat. Potser ens hauríem de començar a plantar i a rebel·lar-nos contra la dictadura nadalenca, racionalitzar-la, fer-la més petita, més nostra, donar-li un sentit, per molt que se’ns disgustin avis i sogres. I compte, perquè si llegiu bé el títol, aquest Love’s not just for Christmas apunta també a la resta de l’any: aquí la paraula amor només interessa si és convertida en mercaderia.