Blogs 26/01/2012

Quins drets tenim amb serveis al núvol com Megaupload?

4 min

La setmana passada l'FBI va decidir tancar Megaupload. No entraré a valorar si la mesura em sembla correcte o no. Però que quedi ben clar que estic en contra de la SOPA, la PIPA i la llei Sinde. El que avui em preocupa és quins són els drets dels usuaris que utilitzen serveis al núvol. Us heu preguntat què passa amb la gent que tenia arxius que no violaven els drets d’autor a Megaupload?

Els serveis al núvol s’estan convertint en la nova manera de treballar amb qualsevol dispositiu electrònic que tingui connexió a internet. Serveis com Gmail, Hotmail, Dropbox, Megaupload, OnLive, Google documents, etcètera, són utilitzats a diari per milions de persones. Aquests serveis permeten als usuaris de treballar amb la seva informació des de qualsevol lloc del món on hi hagi connexió a la xarxa.

Què passarà amb totes aquestes dades si un dia algun d’aquests serveis tanca portes per qualsevol motiu?

Aquesta és una pregunta que he intentat resoldre des de divendres passat i la conclusió a la que he arribat no m’agrada gens ni mica. Veiem les clàusules d’alguns serveis:

iTunes

EXCLUSIÓN DE GARANTÍAS; LIMITACIÓNES DE LA RESPONSABILIDAD a. iTunes prestará el Servicio con un grado razonable de profesionalidad y diligencia. iTunes no realiza ninguna otra promesa ni otorga ninguna otra garantía acerca del Servicio y, en particular, no garantiza que: (i) el uso que Ud. haga del Servicio estará libre de interrupciones o errores. Ud. acepta que iTunes pueda interrumpir ocasionalmente el Servicio por periodos de iTunes pueda interrumpirtiempo indefinidos

iTunes bàsicament ens diu que pot tallar el servei en qualsevol moment sense previ avís i de manera indefinida. Per tant, en qualsevol moment ens podem quedar sense les nostres pel·lícules o cançons que prèviament hem pagat si no en tenim una còpia.

Dropbox

You, and not Dropbox, are responsible for maintaining and protecting all of your stuff. Dropbox will not be liable for any loss or corruption of your stuff, or for any costs or expenses associated with backing up or restoring any of your stuff. Though we’d much rather you stay, you can stop using our Services any time. Youare responsible for maintaining and protecting all of your stuffWe reserve the right to suspend or end the Services at any time, with or without cause, and with or without notice

Dropbox ens diu clarament que nosaltres som els responsables de protegir tot allò que allotgem als seus servidors. A més també diuen que en qualsevol moment poden aturar els seus serveis amb o sense raó i sense avisar.

Windows Live

13. NO OFERIM CAP GARANTIA. Proporcionem el servei “tal qual”, “amb tots els seus errors” i “tal i com està disponible”. No garantim l’exactitud ni l’oportunitat de la informació disponible al servei. Nosaltres i les nostres filials, revenedors, distribuïdors i proveïdors (col·lectivament, les “parts de Microsoft”) no atorguem cap garantia ni condició explícita. Les normatives locals aplicables poden concedir drets de consumidor addicionals que aquest contracte no pot canviar

14. LIMITACIONS DE RESPONSABILITAT. El titular només pot recuperar de les parts de Microsoft els danys directes fins a una quantitat igual a la quota del servei durant un mes Aquí observem un detall interessant que acostuma a estar a tots els contractes en línia. Es parla de normatives locals, en el nostre cas catalanes, que prevaldran per sobre de qualsevol contracte signat. S’observa també que en cas que es demani una compensació econòmica, aquesta com a molt serà la quota del servei durant un mes. Si tenim en compte que molts serveis són gratuïts ja podem deduir que la compensació no superarà els 0€ en la majoria dels casos.

PlayStation Network

16. RENUNCIA DE GARANTÍA Y LÍMITE DE RESPONSABILIDAD Excepto en lo establecido en estas Condiciones, no ofrecemos ninguna otra garantía sobre la calidad, función, disponibilidad, integridad, exactitud o rendimiento de Sony Online Network, o cualquier Servicio disponible en Sony Online Network.

Aquesta és una altre de les clàusules que apareix constantment a totes les condicions d’ús. Per molt que sigui un servei de pagament, si parlem de PlayStation Plus, cap de les empreses garanteix el seu servei. Aquest fet és esfereïdor. Us imagineu que en una assegurança d’assistència en viatges signeu una clàusula similar?

Davant d’aquest panorama què podem fer? Segons totes les investigacions, estem totalment indefensos davant d’aquests serveis. Ja siguin de pagament o no, estem signant:

  • la possibilitat que les empreses rescindeixin el contracte sense previ avís.
  • la no responsabilitat per part de les empreses sobre la pèrdua de les dades que desem als seus servidors.
  • com a molt ens tornaran el valor corresponent a la quota d’un més cas que procedeixi.

L’única via possible de moment és la que comenta FACUA en un article on fa referència als Drets Humans on comenta que:

L’associació recorda que l’article 12 de la Declaració Universal dels Drets Humans estableix que “ningú nopot ser objecte d’ingerències arbitraries a la seva vida privada” i “la seva correspondència”, quelcom que també recull l’article 17 del Pacte Internacional dels Drets Civils i Polítics de l’ONU.

De moment però tots els usuaris de Megaupload s’han quedat sense els seus arxius, en tinguin els drets o no, i si els volen recuperar hauran de mirar de reclamar-los a l'FBI.

És tan bo com sembla el núvol? Hi seguireu confiant?

Comenta-ho al fòrum

stats