Blogs 31/05/2011

Històries de l'E3

10 min

Si heu anat seguint les notícies d'Ara Vadejocs, haureu vist que des de fa uns dies, la parella de caràcters E3 va guanyant protagonisme, es pot trobar per exemple a la notícia de la presentació de la nova consola de Nintendo, o als rumors de la presentació de la consola de Microsoft, entre d'altres notícies també interessants. L'E3, que fa referència a Electronic Entertainment Expo, va sempre relacionat amb grans anuncis dins del món dels videojocs. Potser molts no sabeu, però, què és això de l'E3, quina és la seva història i quins moments han estat els més entranyables o recordats, una informació que potser us ajudarà a comprendre el que significa aquesta fira en l'àmbit en el que ens movem i que hem considerat oportú de resumir-vos abans no comenci de nou aquest esdeveniment anual.

El nom d'aquesta fira va lligat a la ciutat que l'ha vist néixer, Los Angeles, lloc on es va celebrar per primera vegada l'any 1995, i on es segueix celebrant avui, només algunes edicions han esquivat la capital californiana. La fira s'inicià a l'època en la que s'anunciava la Nintendo 64 (inicialment sota el nom d'Ultra 64), la Saturn de Sega, i la PlayStation de Sony, que faria de llop amb pell de xai entrant en un món que era pràcticament exclusiu de Sega i Nintendo, amb l'excepció de Turbograf i Neo-Geo, que havien intentat competir amb les empreses dominants.

Els anys anaven passant, i el 1996 s'anunciava definitivament Nintendo 64 i alguns jocs que han esdevingut mítics, com Super Mario 64, Star Craft o el Final Fantasy VII. Al 1997, l'E3 canvia de ciutat i marxa a Atlanta, allà s'hi presenta l'inici de dues grans franquícies dels jocs de trets, l'Unreal i el Half Life, però també la segona part del Quake. Ja entrant en altres gèneres, Metal Gear Solid s'anunciava a PlayStation, i la segona part del Jedi Knight també sonaria amb força. El 1998, Duke Nukem Forever era presentat per primera vegada, sí.... el joc que actualment és a punt de sortir, però evidentment molt diferent del que és ara. També es va presentar un dels jocs més recordats a hores d'ara, The Legend of Zelda: Ocarina of Time, un joc que també és a punt de veure la llum a 3DS, en una nova versió que ha estat adequada a les característiques de la nova consola portàtil de Nintendo.

El 1999 la fira torna a la ciutat de Los Angeles i aquest retorn també marca el tret de sortida d'una nova generació de consoles. Es presenta la Dreamcast de Sega, el primer aparell anunciat de la sisena generació. Amb el nou mil·leni, l'any 2000, Sony anuncia PlayStation 2, consola que durant força anys s'ha mantingut al número u en vendes fins a aconseguir uns 120 milions d'unitats venudes. També comencen a córrer rumors d'una consola desenvolupada per Microsoft, i de fet, es veu el primer material d'Halo: Combat Evolved, encara que en aquells moments era un projecte pensat per a PC. El 2001 fou un any força mogut pel que fa a anuncis de maquinari, en primer lloc es van presentar tant la GameCube de Nintendo com l'Xbox de Microsoft, juntament amb els seus jocs d'inici més simbòlics. Per part de Nintendo aquestes franquícies icòniques van ser Pikmin, Luigi's Mansion, Star Fox Adventures, Eternal Darkness o Super Smash Bros Melee. Per part de Microsoft vam sentir a parlar per primer cop d'Halo: Evolved Combat, Dead or Alive 3, Medal of Honor, Oddsworld o el Project Gotham Racing.

L'any 2002 ja no hi apareix cap projecte creat per a la consola DreamCast, després de l'anunci de Sega de dedicar-se només al programari i de no crear consoles noves. Per la resta de plataformes, però, sí que s'hi anuncien força projectes. Com per exemple Dead To Rights, Splinter Cell, Resident Evil Zero, Super Mario Sunshine, Star Wars: Knights of the Of Republic, Metroid Prime o Zelda: Wind Waker. Aquests dos últims jocs van rebre força crítiques, el primer per passar-se al gènere dels jocs de trets en primera persona i el segon per un acabat estil dibuixos animats que va desfermar les crítiques dels fans per ser massa infantil. També es presentava Doom 3, que va ser l'altra cara de la moneda per mostrar un joc fosc, violent i amb molta potència gràfica.

L'any 2003 es presenta Half Life 2, juntament amb Sims 2 i una versió molt primària d'Halo 2. També s'esmenta per primera vegada PlayStation Portable, la consola portàtil de Sony. Nintendo, per la seva part, intenta netejar el seu nom de les crítiques rebudes l'any 2002 i presenta una versió de Metal Gear per a GameCube. Blizzard anuncia el MMORPG World of Warcraft. Un any més tard, el 2004, s'anuncia un nou Zelda, es tracta de Twilight Princess, per a GameCube, i aquest cop amb aspecte molt més adult ( joc que més endavant, sortiria simultàniament a Wii i Gamecube). Es presenten definitivament les consoles portàtils Sony PSP i Nintendo DS. El principal reclam de la primera era la seva potència, la de la segona tota una novetat revolucionària, una pantalla tàctil com a control principal.

L'any 2005 hi va haver sorpresa, estava previst que aparegués en escena per primer cop la PlayStation 3. I així fou, però Microsoft va presentar també la seva consola actual, l'Xbox 360, que sortiria a la venda al cap d'uns mesos. Tot i la sorpresa, PlayStation 3 es va destacar com una consola de tecnologia molt més potent que la seva competència americana, i equipada amb Blu-Ray, que obria la batalla comercial entre formats de sistemes d'emmagatzematge, vet aquí una de les principals incògnites del moment: Quin format seria el guanyador? Blu-Ray o HD-DVD? Nintendo també va començar a parlar del seu projecte, Revolution (ara coneguda com a Wii), però no va ensenyar res d'aquest nou sistema.

2006: Nintendo ensenya finalment la seva consola amb un comandament de control gestual (que ja havia presentat al públic al Tokyo Game Show, l'homònim japonès de l'E3). A l'estand de Nintendo es formaven grans cues per a provar la nova consola, i en canvi, a Sony la gent descobria que PlayStation 3 no tenia massa diferències amb el que proposava Xbox 360, a l'edició anterior de la gran fira dels videojocs Sony havia mostrat escenes cinemàtiques, i no pas escenes de joc real, a l'hora de la veritat no semblava significativa la distància entre la potència ni el desplegament d'artificis gràfics de tots dos ginys. Es presentaven també jocs com Halo 3, Gears of War, Hitman: Blood Money, Fable 2, Super Mario Galaxy, Metroid 3: Corruption, Disaster: Day of Crysis i H.A.M.M.E.R. (i d'aquest darrer ja mai més no se'n sabria res). Sony no volia quedar enrere amb els títols per a la seva videoconsola: Final Fantasy XIII, Grand Theft Auto IV i MotorStorm eren arguments de pes per a qualsevol bon afeccionat.

Entre l'edició del 2006 i la del 2007 hi va haver una petita revolució de les empreses distribuïdores, a causa del preu que els feien pagar pels estands, les queixes van cristal·litzar en forma de protesta ben visible: moltes empreses van negar-se a participar a la fira d'entreteniment electrònic. La situació es va redreçar quan l'ESA (l'associació de programari d'entreteniment) va anunciar una redistribució del congrés, es reduiria l'espai expositiu i minvarien també els preus, però només es permetria l'entrada a empreses del sector i a premsa acreditada. Amb aquest moviment es va aconseguir tirar endavant la fira del 2007 (no sense algunes reticències), però també es va aconseguir que la fira perdés moltíssims visitants i tot el caliu que li havia donat la legió de fans que volien conèixer de primera mà les novetats del món dels videojocs. Les altres víctimes del canvi van ser part dels desenvolupadors indie, ja que a partir d'aleshores només es podria accedir al complex amb una invitació, un fet que va desencadenar algunes reaccions irades.

El 2007 hi va haver un canvi de ciutat per a adequar-ho tot al nou format; es van moure les conferències a Santa Mònica, ciutat propera a Los Angeles. Nintendo ja era líder de la generació i gaudia de bona propaganda de la premsa generalista. S'anunciava Fallout 3, Call of Duty 4: Modern Warfare i Bioshock. També es va mostrar una versió de demostració de Crysis per a PC. Durant l'E3 del 2008 Nintendo va realitzar alguns anuncis difícils de comprendre per a un jugador habitual. La companyia japonesa decidia centrar pràcticament tota l'atenció en Wii Music i Wii Sports Resort, juntament amb el complement Wii Motion Plus, que afegia més precisió al comandament de Nintendo. PlayStation també va rebre un cop fort en perdre l'exclusivitat de Final Fantasy XIII (sèrie típicament lligada a Sony d'ençà la setena entrega de la saga), però també es va saber refer d'aquesta sotragada amb anuncis atractius i originals com Little Big Planet, Killzone 2 o M.A.G.

El 2009 va representar un cop sobre la taula tant per part de Microsoft com per part de Sony. En primer lloc, Microsoft anunciava Project Natal, amb en Milo al capdavant i una nova forma de jugar sense cap comandament a les mans. Sony contraatacava presentant Move, un mètode semblant al WiiMote de Nintendo, però encara més precís i ajudat per una càmera. Després de l'èxit en vendes de Wii, tant Sony com Microsoft van voler entrar dins de la disputa pel joc familiar, un estil de joc típicament repudiat pel jugador habitual, que també era considerat més afí a l'estil de PlayStation i Xbox. També s'anunciava la PSP Go per part de Sony i jocs com Uncharted 2 i God of War 3 per a la seva consola de saló. Microsoft responia presentant Metal Gear Rising a la seva pròpia conferència, tot i que el joc finalment seria multiplataforma.

I ja arribem a l'any 2010. Microsoft desenvolupava tot el seu potencial publicitari per a empènyer Kinect cap endavant amb una conferència doble, la primera d'elles amb espectacle inclòs a càrrec del Cirque du Soleil, i la segona amb celebrities estatunidenques, un grapat de jocs per a Kinect i una nova versió de la consola Xbox 360. Per part de Nintendo, es va presentar la seva consola portàtil en tres dimensions, la 3DS, juntament amb els seus jocs d'inici, i el nou i flamant Zelda: The Skyward Sword, no sense alguns problemes amb el control. Sony mostrava al món el disseny final del Move, el seu propi control per moviments. Durant la fira els assistents van poder veure els primers vídeos de Crysis 2, BulletStorm, Killzone 3 i molts altres.

En tots aquests anys és evident que l'E3 ha viscut èpoques més bones i períodes més fluixos, aquests alts i baixos també han anat en paral·lel als anuncis de les principals empreses del sector, que a vegades han realitzat conferències memorables, exemplificades amb situacions concretes, però també moments que el presentador d'algun dels actes i també els assistents a segons quina conferència haguessin preferit no recordar mai més. El millor és que, per a fer memòria dels moments que, en un sentit o en un altre, poden considerar-se històrics, veiem un vídeo dels moments més significatius de les conferències.

A la conferència del 2004, com ja haureu llegit, Nintendo va presentar per primera vegada i d'una forma èpica (amb aparició estel·lar del seu creador, Shigeru Miyamoto) el videojoc The Legend of Zelda: Twilight Princess. És una escena prou recordada per la reacció de la gent. A més va arribar a l'última fira que es permetia l'entrada lliure de públic, cosa que ha fet que després d'aquell esdeveniment no hi hagi hagut reaccions similars durant la presentació de cap joc.

També hi ha hagut altres moments bons, després de la presentació del Zelda. Microsoft va realitzar la presentació d'una nova tecnologia el 2009: Peter Molyneux, cap de Lionhead i creador de Populous i la serie Fable, va ser l'encarregat d'ensenyar el seu projecte relacionat amb Kinect (en aquells moments, Project Natal). El nom en codi del treball de l'equip de Molyneux era Milo, i va causar molt bona impressió, fins a l'extrem que els mitjans d'informació generalista, que acostuma a passar de puntetes pel món dels videojocs, se'n va fer ressò a diaris i telenotícies. Actualment, el projecte Milo ja no és com ens havia semblat que podia arribar a ser, sembla que no passa de ser una eina experimental, però la impressió de la tecnologia en aquells moments fou realment important.

L'aparició d'en Kevin Buttler a l'E3 del 2010 també va agradar molt al públic, ja que va aparèixer en escena per a apel·lar, d'una forma èpica, el sentiments dels jugadors de videojocs. En Kevin Buttler és conegut pels seus papers còmics en varies sèries de televisió dels Estats Units, i en el cas dels videojocs, actua com a fals executiu de Sony, fet que desemboca en situacions força còmiques; sembla que Buttler té carta blanca per part de les empreses del gremi per a esmolar amb la seva ironia l'actualitat del món dels videojocs i prendre's certes llicències per a fer broma de qualsevol tema del sector.

Amb tanta gent i presentacions, evidentment també hi ha lloc per les rareses, situacions en el que el públic no respon com l'orador s'esperava o escenes que si més no, resulten en situacions inesperades. Tornant a la fira E3 de l'any 2009, i a la conferència de Microsoft sobre el Project Natal, en Kudo Tsunoda presentava l'efecte de la nova tecnologia sobre els Avatars de Microsoft, volia ensenyar al públic com es veia la sola de la sabata d'un d'aquests personatges que ens representen, però alguna cosa no va funcionar com s'esperava i i les extremitats del personatge es van entortolligar.

També hi ha presentacions curioses, que són un espectacle perquè el conductor de la cerimònia destaca de manera notable entre la resta de presentadors. En aquest cas era en Tak Fujii, productor del videojoc Ninety-Nine Nights 2, mentre el presentava en societat d'una forma poc ortodoxa.

Dins d'aquest petit apartat també hi cabria la següent escena, a la presentació del joc "Lucha Libre AAA Héroes del Ring" hi havia tres lluitadors de lluita lliure mexicans que al final de la presentació van començar a atonyinar-se a base de bufetades i empentes, fins que també rep el presentador.

Nintendo també ha estat responsable d'unes quantes d'errades al llarg de la història de l'E3. Sense anar més lluny, a la última edició d'aquesta fira, es va mostrar el nou Zelda: Skyward Sword i el que havia de ser l'anunci més esperat de l'empresa es va convertir en un festival d'errades en el control a causa d'interferències. Aquest any hi tornen, esperem que els vagi molt millor.

Cada edició de la fira més important del món sempre aporta diversió i il·lusió a parts iguals i aquest any promet ser apoteòsic. Enguany, com cada any des del 2006 (el nostre naixement com a mitjà és al 2005, després de la celebració de l'E3 d'aquell any) podreu seguir els esdeveniments més importants a través d'Ara Vadejocs. Uns dies plens de notícies arreu, de moltíssima feina als mitjans de comunicació especialitzats però que també ens permeten de gaudir al màxim d'aquest oci cultural. Esperem que també en gaudiu i us ho passeu tan bé com nosaltres.

Comenta-ho al fòrum.

stats