Blogs 20/09/2014

Alguns apunts sobre la compra de Mojang per part de Microsoft

3 min
Alguns apunts sobre la compra de Mojang per part de Microsoft

Amb el temps, Minecraft, un producte independent basat en un concepte simple però que ofereix una miríada de possibilitats jugables, ha passat de ser un simple videojoc a convertir-se en un projecte d'importància colossal, tant pel seu nombre d'afeccionats -els anomenats mojangstas- com pel volum de xifres que arriba a moure. Però com afectarà un dels exponents d'oci electrònic més transversals, originals, reverenciats i jugats dels darrers temps la compra d'aquesta anteriorment petita empresa sueca per part d'un gegant de la informàtica i de l'entreteniment digital com Microsoft?

La veritat és que a hores d'ara només podem especular, però des de la distància, com a mer observador que mai no s'ha vist del tot seduït pel joc però que coneix un bon nombre de fanàtics que en són apassionats, he volgut anotar un parell d'observacions -absolutament personals i sense cap pretensió d'analista entenimentat- a propòsit d'aquesta adquisició.

És fàcil perdre la proporció de les coses quan parlem de transaccions de milions de dòlars, de manera que deixaré de banda els nombres. M'ocuparé d'alguns dels interrogants que he llegit i he escoltat que tenallen els devots de Minecraft.

Als qui els ha faltat temps per recordar el cas de Rare, creadors de Perfect Dark o de la sèrie Banjo-Kazooie, que en mans de Microsoft han acabat desenvolupant títols bastant prescindibles quan no clarament mediocres per a Kinect, convé recordar-los que Lionhead Studios -creadors de Fable- o Turn 10 -responsables de Forza Motorsport- també estan sota el mateix paraigua i això no els ha privat de produir obres certament rellevants.

Als afeccionats que temen que a partir d'ara difícilment veurem Minecraft enlloc que no sigui Xbox Live cal recordar-los, també, que Mojang i Microsoft col·laboren estretament des del 2012 i això no ha impedit que apareguin versions del joc a les màquines de Sony, per exemple. A més, si Microsoft s'ha llançat a dur a terme l'adquisició és per l'actual dimensió de l'estudi fundat per Markus Persson, Jakob Porsér i Carl Manneh i per les possibilitats que brinda una franquícia amb tants seguidors. Així que difícilment mataran la gallina dels ous d'or: segur que reservaran per a les seves videoconsoles alguns continguts descarregables d'allò més llaminers i exclusivitats temporals però probablement continuarem veient Minecraft a d'altres plataformes. La ubicuïtat del joc ja és extraordinària -de Windows a OS X i Linux, Android iOS, Xbox 360, Xbox One, Raspberry Pi, Play Station 3, Play Station 4 i Play Station Vita, entre d'altres. Quin sentit tindria fer minvar aquesta presència? Microsoft podria estar interessada a incrementar, fins i tot, aquesta faceta multiplataforma -començant, previsiblement i per descomptat, per Windows Phone.

Minecraft ha estat caracteritzat fins ara per la llibertat creativa que atorga al jugador, que en part podria veure's limitada en les mans de Microsoft. Però també podria succeir que aquest factor es veiés lligat a partir d'ara a opcions de pagament, cosa que podria ser vista negativament per molts jugadors -però que alhora seria potencialment una gran font de nous ingressos. Com amb qualsevol joguina delicada, els seus nous propietaris hauran de vigilar de no trencar-la, els convé de no sortir de la pista però tampoc no passar-se de frenada. Salvant les distàncies, el model de LittleBigPlanet sembla funcionar prou bé a PlayStation: un completíssim editor d'escenaris de possibilitats quasi inacabables, un repositori enorme de dissenys creats per milers d'usuaris, tots ells a l'abast completament de franc... i una botiga de vestits per a Sackboy inspirats en personatges populars del món del còmic i els videojocs i expansions de pagament.

Des de Mojang s'han afanyat a assegurar que les coses no canviaran i que el concepte de Minecraft seguirà evolucionant, com ho ha fet des que fou concebut per Markus Persson. Però que els tres fundadors de la companyia hagin decidit desvincular-se'n per ocupar-se de nous projectes fa pensar que l'impacte de la compra pot tenir repercussions creatives. Així que caldrà estar atents tant als plans que Microsoft pugui tenir per a Mojang i Minecraft com als projectes que Notch, el pare de la criatura, pugui posar en marxa properament.

stats