Blogs 16/06/2011

Animant imatge a imatge

3 min

L’animació en els videojocs està assolint uns nivells de realisme mai vistos. Videojocs com Heavy Rain o L.A Noire, dues superproduccions que han sorprès el públic i la premsa especialitzada gràcies les ganes dels equips responsables de l'animació per a sobrepassar els estàndards marcats. En el cas de Heavy Rain es va utilitzar la tècnica coneguda com a Motion Capture, o captura de moviment. Aquest mètode obliga els actors a vestir-se amb una malla negra que incorpora diversos sensors que són captats pels ordinadors i traspassades posteriorment al videojoc. El projecte de Team Bondi va anar un pèl més lluny. El mètode emprat va ser el Motion Scan, una tecnologia revolucionària que reconeix, grava i transfereix a temps real les expressions facials dels actors que representen el guió del joc.

Avui ens agradaria mostrar-vos un vídeo que usa una tècnica d’animació molt original i que per a molts segurament resulta desconeguda. Es tracta de l'Stop Motion, una tècnica que vol aparentar els moviments del objectes però amb una sèrie d’imatges successives. Aquí no hi intervenen directament ni els dibuixants, amb l’animació en 2D, ni els modeladors o animadors en tres dimensions. El procés per a animar els objectes es fa d’una forma manual. Fotografiem l’objecte desitjat, modifiquem la trajectòria que volem que segueixi, tornem a fotografiar-lo i canviem de nou la seva trajectòria. I així consecutivament fins a poder acumular totes les posicions necessàries per a confegir, fotograma a fotograma, el resultat anhelat.

El mètode Stop Motion permet treballar amb materials com la plastilina, figures sòlides (com és el cas del vídeo que veureu més endavant), o d’altres. Els resultats són tan originals i sorprenents que fins i tot Tim Burton, considerat per a molts un dels mestres de la generació actual de cineastes, que ha treballat a la companyia Disney o a dirigit pel·lícules com Swenney Todd o la nova versió d’Alícia en el país de les meravelles, ha utilitzat aquesta tècnica en innombrables curtmetratges i en alguna pel·lícula, com Malson abans de nadal, una llargmetratge que va sorgir de la ment de l’artista americà mentre passejava pels carrers de Los Ángeles i va veure com en una botiga substituïen la decoració de Halloween per les lluminoses i estridents figures nadalenques.

Es tracta d'una tècnica que no és limita al cinema; també se n'ha fet ús en curtmetratges, en anuncis televisius o videoclips musicals. Aquest darrer és el cas d’Oren Lavie, un cantant d’Israel, a qui se li va ocórrer de fer un vídeo animat per a una de les seves cançons, Her Morning Elegance. Com que ell no estava capacitat per a poder preparar tot el material va contactar amb Yuval i Merav Nathan, professionals en la tècnica Stop Motion, i amb l’actriu Shir Shomron per a dur a terme la idea del vídeo. Resulta obvi que els va dur molta feina poder realitzar tot el muntatge, que compta amb 3225 fotografies i 2 dies de feina per a recrear els tres minuts de duració del clip, el temps de duració de la creació del guió es va allargar fins les quatre setmanes.

El vídeo que us volem mostrar mescla la tècnica Stop Motion, i alguns efectes especials, amb els personatges més famosos del videojoc Final Fantasy VII. Tot i l’ambientació, una habitació o trasters, la qualitat de les animacions, els efectes especials, la música i els petits detalls, com els noms dels encanteris o les habilitats dels personatges aconsegueixen que els aficionats a aquesta petita obra d’art del gènere del rol japonès se sentint identificats i revisquin vivències i moments especials.

En la línia de l'article sobre Patrick Jean i el curtmetratge anomenat Pixels i amb el nostre compromís de tractar temes amb una repercussió més gran en els àmbits de l’art i l’oci digital, amb aquesta entrada continuem aportant un punt més d’identitat pròpia per a apropar els videojocs a d’altres manifestacions culturals per als lectors d’Ara VaDeJocs.

Comenta-ho al fòrum.

stats