CINEMA
PAULA A. RUIZ

‘Western’ nocturn a Nova York

Jaume Collet-Serra torna a dirigir Liam Neeson a ‘Una noche para sobrevivir’

‘Western’ nocturn a Nova York / WARNER Zoom

A Una noche para sobrevivir, la nova pel·lícula de Jaume Collet-Serra, Jimmy Conlon (Liam Neeson) i Shawn Maguire (Ed Harris) són dos antics amics forjats en el tèrbol submón criminal irlandès de Nova York, avui distanciats pels cadàvers acumulats darrere seu i per l’alcohol que ajuda a oblidar fantasmes. En un moment del llargmetratge, després d’una lleugera borratxera i amb l’ànim una mica esgotat, el Jimmy li diu al Shawn: “Al lloc al qual es va quan es creua la línia, hi anirem plegats”.

Aquest credo de sang, el profund codi de lleialtat entre el Jimmy i el Shawn, podria llegir-se com a metàfora, exagerada, de l’esplèndida relació professional que comparteixen el director català Jaume Collet-Serra i la superestrella del cinema d’acció Liam Neeson: Una noche para sobrevivir és la seva tercera col·laboració i per les paraules que es dediquen l’un a l’altre, sembla que l’ affaire va per a llarg. “Amb el Jaume rodaria tres comèdies romàntiques seguides. Ens comuniquem molt bé, ens entenem, no necessitem dir gaire i no analitzem gaire cada escena ni cada situació. Hi ha altres directors que es dediquen a parlar i a parlar i no a treballar. Cal passar a l’acció. Per això m’agrada treballar amb ell”, explicava Neeson durant la presentació del film a Madrid.

I per respondre a tants afalacs, el català bromejava davant la premsa assegurant: “Liam Neeson és la meva especialitat”. Sigui o no el seu actor fetitxe, Collet-Serra, que afirma que en cap moment va pensar fer tres pel·lícules seguides amb l’estrella, completa amb Una noche para sobrevivir un productiu cicle de cinema d’acció amb el qual s’ha establert en la indústria de Hollywood. De moment, assenyala: “Les coses canvien constantment; ara estic còmode perquè sento que tinc el respecte de la indústria, gràcies a treballar amb gent com Liam Neeson, Ed Harris o Julianne Moore, però tot canvia tant en funció dels guanys que de sobte es fan pel·lícules d’un tipus o un d’altre, i m’haig d’adaptar”.

Tant Sense identitat com Non-Stop i aquesta Una noche para sobrevivir posseeixen un bon munt d’elements narratius comuns, més enllà que totes comptin amb Liam Neeson. En cadascun dels tres treballs, l’antiheroi interpretat per Neeson es troba vorejant la inestabilitat emocional o mental a causa dels fracassos del passat i també en totes les cintes una missió d’alt risc permetrà que el protagonista aconsegueixi redimir els seus pecats. Tant se val que aquesta missió tingui lloc als freds carrers de Berlín, a la claustrofòbica cabina d’un avió que travessa l’Atlàntic o a Manhattan.

A Una noche para sobrevivir, Nova York funciona com un escenari purgatori i al mateix temps com un plató laberíntic on, al llarg d’una nit, Jimmy Conlon tractarà de salvar la vida al seu fill Mike (Joel Kinnaman), amb qui no es parla des de fa anys. El Mike és perseguit per la policia i pel Shawn, antic amic del seu progenitor, en veure’s incriminat en uns assassinats per estar en el lloc equivocat en el pitjor moment possible. Acció, drama familiar, survival i aromes de western en un film que no oculta les seves filiacions i que va directament al moll de l’os del conflicte: “El guió parla de temes clàssics com el destí, els fills pagant pels errors dels seus pares… Com que al Liam i a mi ens agraden els westerns, ho vam plantejar com una gran pel·lícula de l’Oest a Nova York”, comenta Collet-Serra.

L’altre gran protagonista d’aquest duel masculí, urbà i nocturn és Ed Harris, que, en el paper de Shawn, aconsegueix fer ombra a Neeson i donar enteresa a aquesta parella d’amics convertits en enemics aferrissats. Sobre Harris, Collet-Serra va explica que quan es van plantejar el càsting va ser la seva primera opció: “Necessitàvem un actor que fos igual de carismàtic que el Liam perquè s’entengués per què són amics, i que fos igual d’intens. I no se m’ocorre un actor més intens que Ed Harris. Feia una obra a Broadway mentre rodàvem i va ser molt dur per a ell, ja que va filmar totes les seves escenes en els seus dies lliures”. Amb Collet-Serra, el codi d’honor es compleix fins i tot darrere de les càmeres. |