21/07/2016

Tonteria augmentada

2 min

El meu pare, quan feia cas dels brètols de la classe, em deia: “I si ells et diuen que et tiris d’un pont, t’hi tiraries?” El meu pare no sabia que estava anticipant la gran cacera de Pokémon Go que patim. Una pandèmia de ximpleria augmentada que té molt a veure amb aquesta cultura expandida feta de tecnologia, neocapitalisme i gregarisme.

La caça del gamusino ha portat ja col·lisions entre el món comercial i el món real. Així, a Bòsnia pateixen perquè no es busquin bitxos als camps de mines. Els bancs passen circulars per fer fora qui entri a la sucursal buscant cutxicutxis. Ja tenim almenys quatre morts, robatoris i accidentats. Fins i tot la policia espanyola ha publicat un document en què (textualment) diuen: “Tus hijos serán también grandes entrenadores de pokémons [...]. Enséñales un uso seguro y evita adicciones (suyas y tuyas)” Què? ¿El Pokémon Go és el nou jaco? ¿Tants anys de guerra contra les drogues per acabar passant del pico al Pikachu? Au, vés.

Tota aquesta passa podria ser una d’aquestes banalitats d’avui si no fos que il·lustra una deriva inquietant en la cultura popular. El Pokémon Go exemplifica com la gent ha incorporat la fidelitat empresarial a l’expressió cultural. Al nostre món qualsevol moda o moviment popular ve dictat per rigorosos plans de màrqueting, que deixen el paper de la gent en pura obediència a les regles de joc que posi l’empresa. Com va escriure Byung-Chul Han: “La dominació augmenta la seva eficàcia en delegar a cadascú la vigilància”.

A això hem de sumar-hi el nou negoci de la nostàlgia. Nintendo sap perfectament que els nens sense calés que jugaven a Pokémon amb cartes són adults amb targeta disposats a pagar qualsevol preu per la seva dosi anual d’infantilisme. La lluita contra la vida adulta ja és un dels negocis més rendibles del segle.

I finalment una altra gran tendència: la productivitat de l’oci. En el teu temps de lleure has d’estar treballant per alguna empresa: sigui Facebook o Nintendo, el teu oci és el seu negoci. Exemple palmari? Al Japó, 3.000 McDonalds es convertiran en gimnasos de Pokémon Go després d’un acord entre les dues multinacionals que ha fet que es disparin a les borses. Innocent passatemps?

stats