CRÍTICA DE SÈRIE
EULÀLIA IGLESIAS

‘The leftovers’

*** De Tom Perrotta i Damon Lindelof per a HBO. En emissió a Canal+ i Yomvi

Un 2% de la població desapareix del planeta de cop i volta. Uns 140 milions de persones, des de famosos com el Papa fins a aquell amic d’infantesa que havíem oblidat. Aquest rapte és el punt de partida de The leftovers, la nova sèrie dramàtica de la HBO per a aquest estiu després de l’èxit hivernal de True detective. I la cadena nord-americana torna a apostar per una ficció de base literària. Si a True detective confiava en la ploma de Nic Pizzolatto, aquí Tom Perrotta adapta la seva novel·la homònima (traduïda al català per Edicions del Periscopi) amb Damon Lindelof, showrunner de Lost. The leftovers no pretén resoldre el misteri que li serveix de detonant narratiu, sinó que explora una constant en la ficció nord-americana post 11-S: les maneres com la gent afronta el dolor i l’absència després d’una tragèdia col·lectiva. Els dos primers episodis ens fan entendre que som davant d’un intens drama (més subratllat que en l’original literari) en què cada tragèdia individual es va desgranant a través de flash-backs. Si aquest aspecte transmet certa sensació de déjà-vu, la sèrie també aporta un punt d’estranyesa (a través de les visions del protagonista i de la secta en què s’han ficat dos personatges) que pot esdevenir el seu principal atractiu.