PÀGINA ESPECIAL
Cultura 01/04/2016

The Art Room, nits dins una ampolla

El convent dels Àngels acull una instal·lació artística amb concerts de Francesco Tristano

Regina Rodríguez Sirvent
4 min
The Art Room, nits dins una ampolla

Aviam qui s’atreveix a assegurar que no li ha augmentat el ritme cardíac després de burlar-se de la llegenda i repetir nou vegades el nom de Verònica o Bloody Mary davant d’un mirall. O que no ha entrat en aquelles entretingudes explicacions -i aproximacions més aviat paranoiques- intentant esbrinar per què veiem correctament el nostre reflex quan el mirem per la part de darrere d’una cullera, i per què el veiem del revés quan ens mirem per la part còncava, on deixem flotar el galet amb la mandonguilla cada dia de Nadal. ¿I què podem dir dels miralls trucats, els que t’allarguen les cames o el tronc, o la cara, com la de la mítica àvia que surt a l’ APM amb un crit sec i allargat de tercera dimensió? El joc de miralls sempre és un recurs efectiu, no només per jugar, sinó també per adonar-nos, cruelment, que el cul o la carrera de la mitja és més gran del que ens pensàvem.

En qualsevol cas, descobrir nous angles més enllà del frontal a què estem acostumats sempre és interessant, “el reflex repetit de tu mateix, 20 i 30 vegades, al sostre i a terra, et fa plantejar qui ets, com si es tractés d’un viatge a l’ego”, diu Mau Morgó, un artista català que entre els seus treballs més recents té una instal·lació interactiva al Palais de Tokyo de París i una altra a Vancouver. El seu safir de miralls, on els reflexos dels visitants es veuran a través d’un blau inconfusible, serà la primera impressió dels que entrin al The Art Room, una instal·lació artística multidisciplinària de Bombay Sapphire que durant dos dies, l’1 i el 2 d’abril, es podrà visitar al convent dels Àngels de Barcelona (la plaça del Macba) de les 17.00 a les 2.00 hores.

La sala de miralls representa la primera de quatre estacions a l’interior d’una ampolla de ginebra. L’espai s’inspira formalment en l’icònic safir i les formes de la botella de Bombay Sapphire. Tal com diu José Domingo, ideòleg de The Art Room: “El projecte té com a objectiu introduir els participant dins d’una botella de Bombay per deixar de ser el subjecte passiu de l’obra i convertir-se en part seva”.

La següent habitació va a càrrec d’ Eyesberg Studio, amb Martina Ampuero com a la directora d’art i dissenyadora 3D, i José Valiña oficiant com a director tècnic i new media artist. Junts han conformat una intervenció que han anomenat Sublimes Interactions, que utilitza el sistema Kinect, i s’inspiren en el concepte de vapor, gel fred i botànica, icones gastronòmiques de la marca. Sublimes Interactions recull els moviments dels visitants de l’ampolla i els transforma en una obra visual que no s’atura mai. El sistema de recollida de gestos es canalitza amb una càmera que detecta els moviments i la veu dels visitants, i que després ho transforma tot en una acció gràfica, projectada en una pantalla de 20 metres de longitud. Els que juguen sovint a videojocs ja saben de què va.

Banda sonora en directe

Òbviament, i com es podia esperar en una experiència artística multidisciplinària, The Art Room té banda sonora pròpia, a càrrec d’un luxemburguès que és conegut a Catalunya per les seves actuacions en directe en escenaris com els del Sónar. Francesco Tristano és un dels grans noms de la música electrònica internacional amb una marca personal indiscutible: la barreja de techno amb el piano clàssic. La música que ha dissenyat per a l’ocasió es conforma de sintetitzadors, seqüències electròniques, field recordings (que són gravacions d’elements de l’aire lliure: les onades del mar, el vent dels arbres o els trons en una tempesta) i les notes del piano, que per alguna cosa és un dels pianistes més prestigiosos de la seva generació a la Juilliard School de Nova York. Tristano oferirà dos concerts a The Art Room les nits de divendres i dissabte de les 23.00 a les 1.00, que no només modelaran els moviments dels visitants de l’ampolla imaginària, sinó també les llums led que es projecten i es multipliquen en blaus safir a la sala dels miralls de Mau Morgó.

Però, i el còctel? El còctel està en bones mans. L’objectiu d’aquest esdeveniment és crear un espai íntim en què els convidats puguin viure una experiència efímera que fusioni el món de l’art, la música, el disseny, la moda i, el que faltava: la cocteleria selecta. Per a la Bombay Sapphire & Tonic de Madrid, Marc Àlvarez va crear un còctel basat en la potència del cítrics ja presents a la ginebra, però complementats amb la frescor i la humitat del sotabosc. Per a la capital catalana, la inspiració ve de la primavera, l’aire del mar i la vida mediterrània. Així que aquesta vegada, el còctel comptarà amb lemon grass.

Passeu i mireu, que ja sabíem que un còctel no només és un còctel, és sobretot un moment... El que no sabíem és que el moment podia ser tan complet. |

The Art Room. Convent dels Àngels. 1 i 2 d'abril

stats