MÚSICA
BORJA DUÑÓ AIXERCH

Salao fusiona el seu ‘cante’ amb els elèctrics Mixtolobo

El ‘cantaor’ de l’Hospitalet se suma al trencador grup de Jerez al Connexions

José Antonio Martín Yáñez. / PACO DEOGRACIAS / CONNEXIONS Zoom

Nascut a Alemanya de pares andalusos i criat a l’Hospitalet, José Antonio Martín Yáñez és una de les noves veus més destacades del flamenc actual. L’any passat va debutar amb Jara en el camino (2014), el seu primer disc si no comptem el de rumba que va gravar amb 17 o 18 anys, quan l’anomenaven el Furia. És un treball en què el Salao passa la tradició pel sedàs de la forta personalitat del seu cante, amb lletres seves i d’altres de populars recopilades per Demófilo, el pare dels Machado. Quan se sent més a gust és acompanyat de guitarres com les de Chicuelo i David Cerreduela, però també ha experimentat amb fusions com Salao Eléctrico, que va presentar l’any passat a la Mercè.

Precisament ara, el cicle Connexions, que organitzen conjuntament el Taller de Músics i el segell Bankrobber, l’ha convidat a cantar amb Mixtolobo, un grup també elèctric de Jerez format per músics que acostumen a acompanyar Raimundo Amador, Tomasito, Radio Tarifa o Navajita Plateá. “Jo em sento més acoblat a la guitarra, és com millor em sento a l’escenari, és més personal”, assegura davant d’una copa d’anís al JazzSí Club, el bar del Taller de Músics, on també actuarà el 13 de novembre. “Però amb el grup bé, perquè són molt bons músics. Hi ha més part instrumental, de fusió; jo intervinc en dos o tres temes”, apunta amb timidesa extrema i una humilitat que contrasta amb el poder dels seus directes. Poca broma també amb Mixtolobo. El grup liderat per Juan Diego Mateos i Jorge Gómez, guitarra flamenca i elèctrica respectivament, entronca amb la millor tradició del flamenc fusió, aquell que els mítics Pata Negra dels germans Amador van saber casar tan bé amb el rock i el blues. Serà una trobada, de moment, única al nostre país.

El cante del Salao entronca, d’una banda, amb el flamenc arcaic, però Martín Yáñez és un home que no té por del risc, de la llibertat, en la tradició de revolucionaris com Morente, com Camarón. “Són una escola i d’ells se n’aprèn, d’ells i dels antics, sobretot dels antics. Sempre rebusco entre el que no està sentit i miro d’innovar a la meva manera, perquè cadascú ho fa a la seva manera”. Ell, a aquestes lletres i melodies fixades per la tradició, hi posa la seva “forma” i fins i tot les seves lletres. Li costa trobar les paraules, perquè el seu cante té aquella cosa mística, que surt de dins, d’un lloc màgic i misteriós. El seu segell és l’ús de la llibertat a l’hora de canalitzar aquesta força. “Crec que les facultats són dalt de l’escenari, és allò que et fa posar la pell de gallina, quan la gent diu «Que bé que sona!»... Jo a tothom li dono el seu ¡olé!, tothom té el seu segell, tothom canta com canta i quan hi ha alguna cosa que sona bé, s’hi ha d’apostar”.

Per al Salao, el flamenc és fer posar la pell de gallina, una cosa que ell mateix experimenta més d’una vegada quan és dalt de l’escenari. “La veu surt de la motivació de les persones que són al teu costat”, diu. “Aquell ¡olé! de veritat és meravellós. Pots estar refredat, llavors et diuen ¡olé! i et surt bé. És on hi ha el duende, perquè el duende s’ha de buscar”, explica una mica preocupat per un reconeixement que arriba més a poc a poc del que voldria algú que fa molts anys que volta per tablaos i que ha viatjat pel món amb el quadre flamenc de Joaquín Cortés. “Hi ha persones amb menys facultats que surten als diaris i a la tele, i si hi són deu ser per alguna raó, però n’hi ha que podrien ser-hi, que ho valen, però esperen el moment i no arriba”, es lamenta. No sembla, però, prou conscient que el seu nom sona amb força al costat d’altres flamencs joves, molt diferents però igual de trencadors i renovadors, com el Niño de Elche o Rocío Márquez. A ella l’ha escoltat, a ell no tant. |

Festival Connexions: Salao & Mixtolobo + Electro Sweat La [2] de l’Apolo (Barcelona). Divendres 16. 20 h. 11-14 €

Consulteu la resta de la programació a: www.festivalconnexions.com