Cinema
Cultura 25/03/2013

Primavera de cine

Repassem les propostes cinèfiles més destacades dels pròxims mesos

Xavi Serra
4 min
Primavera de cine

Ja ha arribat aquell moment de l'any en què els al·lèrgics fan provisió d'antihistamínics i els abrics tornen als armaris. L'esclat de la primavera té un impacte determinant en la nostra vida social, el nostre estat d'ànim i el vestuari, però, i a la cartellera de cinema? Després d'uns mesos dominats per la verema del premis i abans del desembarcament massiu dels blockbusters estivals, l'oferta cinematogràfica viu uns mesos sense ordre ni concert i es transforma en una terra de ningú i alhora per a tothom: thrillers psicològics, drames metafísics, cintes de superherois, adaptacions literàries, aventures postapocalíptiques i comèdies indies . La primavera, la cartellera altera.

SODERBERGH ES FA EL MISTERIÓS

La recta final de la carrera de Steven Soderbergh abans de la seva anunciada retirada està resultant d'allò més interessant: en lloc de reservar-se les energies creatives i tirar la casa per la finestra en una única pel·lícula final, el nord-americà s'ha prodigat en projectes de perfil mitjà i sempre en clau de gènere. El 5 d'abril arribarà Efectos secundarios , un thriller en què Rooney Mara (la Lisbeth Salander de Millennium ) interpreta l'esposa d'un broker a punt de sortir de la presó (Chaning Tatum), una dona fràgil i medicada amb un fàrmac experimental prescrit pel seu nou psiquiatra (Jude Law). Soderbergh teixeix al voltant de tots dos una teranyina psicològica amb un estil fred i precís, en un exercici de suspens contingut i manipulador d'alta volada.

MALICK PITJA L'ACCELERADOR

Terrence Malick, el cineasta que va deixar passar dues dècades entre el segon i el tercer títol de la seva carrera - Dies del cel (1978) i L'estreta línia vermella (1998)-, trenca la seva mitjana d'una pel·lícula per dècada amb To the wonder (12 d'abril), presentada només un any i mig després de L'arbre de la vida . A través del triangle amorós que formen Ben Affleck, Olga Kurylenko i Rachel McAdams -un matrimoni en crisi i l'amant del marit-, Malick explora la naturalesa contradictòria de l'ésser humà, activant un dispositiu de cinema transcendent en què la veu en off actua com a corretja de transmissió dels anhels espirituals dels personatges.

En resum, que el cinema de Cornellà que oferia la possibilitat de canviar les entrades de L'arbre de la vida per qualsevol altre títol als espectadors que no resistissin més de 30 minuts de la pel·lícula ja pot afanyar-se a recuperar la promoció, però aquells que van vibrar amb la narrativa líquida i enlluernadora de Malick i l'atreviment d'enfrontar-se a les grans preguntes de la vida i fins i tot oferir-hi respostes tenen una nova cita amb el director de Males terres .

'BLOCKBUSTERS' PRIMERENCS

Ja fa uns quants anys que Hollywood avança la temporada de blockbusters estrenant alguns dels seus títols més potents a la primavera. El 26 d'abril arribarà la tercera part de la franquícia Iron Man , el primer film de Marvel després d'arrasar la taquilla global amb Els venjadors. Serà, per tant, la primera peça de l'etapa batejada com a Fase 2 de l'estudi, una nova tongada de films protagonitzats per herois de la casa que culminarà a Els venjadors 2 . Però no cal mirar al futur per trobar al·licients a Iron Man 3 : després d'una decebedora segona part, Robert Downey Jr ha fitxat com a director i guionista Shane Black, que l'havia dirigit al noir de culte Kiss kiss bang bang . Guionista de la saga Arma letal i L'últim boy scout , Black pot recuperar l'esperit gamberro i la fuetada verbal de la primera part.

L'altra gran aposta de Hollywood d'aquesta temporada és el retorn de Tom Cruise a la ciència-ficció amb Oblivion , el 12 d'abril. En hores baixes després de patacades com Nit i dia, Rock of ages o Jack Reacher , Cruise intentarà recuperar el ganxo comercial apuntant-se a la moda postapocalíptica: a Oblivion interpreta un solitari tècnic encarregat dels robots de neteja en una Terra devastada i deserta després d'una gran guerra. És a dir, un WALL·E en versió humana. La dirigeix Joseph Kosinski (Tron: Legacy ) i acompanyen l'actor Olga Kurylenko i Morgan Freeman.

GONDRY I KIAROSTAMI, AL D'A

No tots els esdeveniments de la temporada passen per les sales comercials. El 25 d'abril arrencarà una de les cites cinèfiles imperdibles d'aquesta primavera, el D'A, Festival Internacional de Cinema d'Autor de Barcelona, amb una programació llampant que inclou el penúltim deliri de Michel Gondry ( The we and the I ), la fascinant i lliure reinvenció japonesa del mestre Abbas Kiarostami (Like someone in love ), el drama de presons Everyday , de l'eclèctic Michael Winterbottom, o la irresistible comèdia novaiorquesa de Noah Baumbach Frances Ha , que no es poden perdre els fans de la musa del mumblecore Greta Gerwig -aquí guionista i protagonista- o els addictes a la sèrie Girls , amb la qual té molt en comú, fins i tot algun dels actors. Tot plegat, arrodonit per una retrospectiva de l'últim cinema romanès en què destaca el repàs de la carrera de Cristian Mungiu, l'homenatjat d'aquesta edició.

CHAN-WOOK, EN MODE HITCHCOCK

El 10 de maig s'estrenarà la primera incursió en el cinema nord-americà de l'estilista coreà de la violència Park Chan-wook. A Stoker , el director d' Old boy i Thrist oferirà una mena de variació sobre la hitchcockiana L'ombra d'un dubte que explora l'estrany vincle d'amor, desig i terror que estableixen una noia (Mia Wasikowska) i la seva mare (Nicole Kidman) amb un home que es presenta com a germà del pare i marit d'aquestes dones, mort en accident de cotxe. Lluny del seu territori favorit (el gènere fantàstic i el thriller violent), serà interessant veure com li escau al coreà l'imaginari gòtic nord-americà d'una història plena de referents literaris. Però el que és indubtable és que Stoker serà un festí visual.

EL GATSBY DE LUHRMANN

El 17 de maig, dos dies després d'inaugurar el Festival de Canes, El gran Gatsby aterrarà a la nostra cartellera. La nova versió de la novel·la de Scott Fitzgerald que ha dirigit Baz Luhrmann promet l'habitual pirotècnia visual de l'australià, un director amb un estil narratiu sempre al límit, operístic i barroc. La cinta suposa el retrobament entre el director i Leonardo DiCaprio 16 anys després de Romeu i Julieta , el títol que va disparar les carreres de l'actor i el director. DiCaprio, que reprèn el rol que va interpretar Robert Redford el 1974, està acompanyat al film dels seus amics Tobey Maguire i Carey Mulligan.

stats