CRÍTICA DE CINEMA
EULÀLIA IGLESIAS

Open windows

** Direcció i guió: Nacho Vigalondo.100 minuts. Espanya (2014). Amb Elijah Wood, Sasha Grey, Neil Maskell, Adam Quintero, Ivan Gonzalez, Jaime Olias. Per a qui no pot apartar la vista de les finestres digitals

A Nacho Vigalondo li agrada proposar-se reptes. A Los cronocrímenes (2007) armava una pel·lícula de viatges en el temps que, alhora, era un tractat sobre el desig masculí. A Extraterrestre (2011) encapsulava una comèdia sentimental dins d’un incipient film de ciència-ficció. Open windows pretén ser un thriller tecnològic amb uns referents clars però explicat a través de les diferents finestres que s’obren a la pantalla d’un ordinador. El film comença com una versió 2.0 de La finestra indiscreta d’Alfred Hitchcock en què el protagonista observa un crim des de la pantalla del seu ordinador i acaba confrontat a les paradoxes d’involucrar-se a la xarxa panòptica. Com una obra de Brian De Palma, Open windows no té por d’esdevenir una pel·lícula de naturalesa esquizoide que va mutant d’identitat. Però aquí les múltiples giragonses semblen més una fugida endavant que no pas una maniobra de barroquisme narratiu. I l’ambiciós dispositiu formal acaba sent més un llastre per al relat que no pas una manera de fer-lo més contemporani.