MANUAL IMPRESCINDIBLE DEL PERFECTE ARTISTA POP

Més espectador que intèrpret

Manual imprescindible del perfecte artista pop (XXXIX)

Si d’alguna gira heu d’esgotar totes i cada una de les entrades que poseu a la venda, és de la gira que fareu amb orquestra. A la gent li encanta, se senten com si fossin al cine, s’asseuen a la butaca i es preparen per a una sessió de plaer mental amb totes les garanties. La meva recomanació és que t’hi sumis, que siguis més espectador que intèrpret. El volum damunt l’escenari s’ha de reduir al màxim, el bateria haurà de tocar fluixíssim, l’ampli de guitarra a l’1, el baix per línia. A tu que t’agrada posar-te al 12, tot això te toca la pera... Sigues raonable, deixa’ls a ells, avui tu no li interesses a ningú, asseu-te a un costat de l’escenari de cara a l’orquestra, vés fent amb l’instrument com aquell que toca a casa i es distreu mentre mira la tele, prepara’t un bon cubalibre, gaudeix de l’espectacle.

Els músics d’una orquestra poden ser intercanviables. Als discs de música clàssica hi pot haver dos contrabaixistes que s’han repartit la primera i segona meitat d’una peça, senzillament perquè el primer no pot anar a la segona sessió i hi envia un amic seu. Aquesta és l’única manera de poder fer una gira amb orquestra, agafar músics d’aquí i d’allà, si els heu d’arrossegar tots amunt i avall el pressupost es dispara i la gira és deficitària, tot i que sempre serà menys rendible que la gira amb només la banda. El director sí que sempre ha de ser el mateix, i molt millor si també és el compositor dels arranjaments que hi ha al disc. Ell viatja dos dies abans, reuneix tots els músics i assaja. El mateix dia del concert arribau vosaltres. Al dematí es fa una passada a tot i, després de dinar, la prova de so i un repàs dels passatges compromesos. Hi ha molta gent, molts moments morts, llargues esperes. És molt important el silenci, el director pot necessitar 10 minuts per aclarir una confusió amb les partitures, no el molesteu. Els músics d’orquestra llegeixen llibres o revistes sense moure’s del lloc, i no fan gaire cas quan s’arriba a una conjuntura que no els afecta. De sobte se’ls reclama i reaccionen immediatament: aquesta és l’actitud correcta que tots heu d’adoptar.

Ja duis vuit concerts i tot sona de meravella. Comença a haver-hi cares conegudes, el director ha consolidat els talents que ha trobat pel camí: un bon trompista, una flautista excel·lent... Més de vint persones a l’escenari, les vostres cançons optimitzades al màxim, relax, satisfacció... Una experiència per recordar tota la vida.

BOLOCONSELL

Entre la prova i el concert, cap a casa, a l’hotel o a la platja; no us quedeu per allà cremant energia