MÚSICA
Cultura 11/07/2014

Calle 13 encapçalen el Cruïlla

René Pérez Joglar, ‘Residente’, ens parla del nou disc del grup, ‘MultiViral’

Borja Duñó Aixerch
3 min

Els porto-riquenys Calle 13 arriben avui al Cruïlla -on comparteixen cartell amb Damon Albarn, Macklemore & Ryan Lewis i Jack Johnson- amb nou disc sota el braç. El flamant MultiViral (2014), el cinquè elapé del grup, és el més reflexiu de tota la seva carrera, i compta amb col·laboracions d’activistes, escriptors i músics com Julian Assange, Eduardo Galeano, Silvio Rodríguez, Kamilya Jubran i Tom Morello. Els anys en què se’ls titllava de grup de reggaeton intel·lectual han quedat enrere, perquè la seva música ja s’ha mesclat pràcticament amb tots els ritmes llatinoamericans possibles per propulsar la lírica sempre encesa de René Pérez Joglar, àlies Residente.

El cantant, meitat del duet que completa el seu germanastre Eduardo Cabra Martínez, Visitante, sap que el nou disc presenta una evolució, però no té clar si han facturat un treball més pop, més obert o més comercial. “El que sento és que potser és el disc que té més maduresa musical, penso que el so acompanya bé cada una de les reflexions i les lletres que he escrit -reflexiona-. N’hi ha que diuen que es pot ballar menys, però quan fem un disc mai pensem en si és ballable o no, pensem en termes de ràpid i lent, i crec que aquest està ben equilibrat i que és més reflexiu”. Les lletres de MultiViral són potser més ambicioses que mai. Sembla un disc conceptual, tot i que Pérez Joglar opina que tots els seus discos tenen un concepte que els uneix. “El disc comença amb el naixement dels nens -El viaje, amb el recitat d’Eduardo Galeano- i connecta amb La vida (Respira el momento), que enllaça amb un interludi en què un nadiu nord-americà canta en la seva llengua que avui és un bon dia per morir perquè ho tens tot resolt a la vida. Les cançons es van connectant mitjançant els interludis i el disc acaba amb Así de grandes son las ideas, sobre una idea que vol morir per deixar espai a altres idees, però no mor mai perquè les bones idees no moren”, explica.

Sorprèn la col·laboració de Julian Assange a MultiViral, la peça que dóna nom al disc. “Va ser idea meva, se’m va acudir fent un tema sobre la manipulació mediàtica i sobre la connectivitat dels nostres dies, el 15-M, l’Ocupem Wall Street… Em sembla que Assange és una icona dels mitjans i d’aquesta connectivitat, independentment de si estic d’acord o no amb tot el que fa”. Per mitjà de l’ambaixada de l’Equador, Residente va aconseguir posar-s’hi en contacte i va estar-se cinc dies amb ell a Londres. La lluita d’Assange lliga amb el caràcter polític de Calle 13, especialment crític amb els Estats Units. “Sí, però passa el mateix amb molts altres governs. Jo només puc parlar dels Estats Units perquè encara que no vulgui és el meu país, i quan aquest govern fa coses negatives em sento amb tota la llibertat per expressar-me”, declara l’autor de les lletres del grup.

El cantant subratlla que Puerto Rico és “una colònia dels Estats Units”, però explica que el sentiment independentista només aglutina un 5% de la població. “Posa-hi un 7%, i n’hi pot haver més, però a les eleccions no es reflecteix d’aquesta manera. També passa que molts independentistes voten per partits no independentistes perquè no guanyi un altre governant”.

La plataforma digital Deezer, que patrocina l’escenari del Cruïlla on tocaran, ha convidat el grup a compartir amb els fans els seus gustos musicals. ¿Avantatges i inconvenients de la revolució digital? “La indústria s’acoplarà i s’ajustarà. Amb internet la música es fa accessible a molta gent, i de fet crec que al final la indústria tindrà més control. La ràdio encara té poder, però quan tothom estigui connectat la ràdio tradicional quedarà obsoleta, perquè pagant un fix pots escoltar la música que vulguis quan vulguis”.

Festival Cruïlla 2014 Parc del Fòrum (BCN). De l’11 al 13 de juliol. Macklemore & Ryan Lewis, Damon Albarn, Jack Johnson, Calle 13, Violadores del Verso, Band of Horses, Vetusta Morla, Emir Kusturica, Imelda May...

stats