FUGIDES
Cultura 20/09/2013

Banys d'aigua dolça per als més valents

Cinc racons de somni per remullar-se abans que arribi el fred

Cecilia Lorenzo
Banys d'aigua dolça per als més valents

Diuen que l'aigua freda tonifica la pell i millora la circulació i que el verd és el color de la tranquil·litat, l'harmonia i l'equilibri. Fer un bany solitari en un riu o en un llac envoltat de vegetació esdevé, doncs, una fórmula perfecta per acabar l'estiu d'una manera saludable i carregada de bones sensacions. Hi ha molts indrets on podem trobar raconets de somni per refrescar-nos sense clor i en plena natura.

ESTANY DE MONTCORTÈS

En un mapa geogràfic de la província de Lleida, l'estany de Montcortès (1)és una gran taca blava entre els pobles de Senterada i Gerri de la Sal. Situat a 1.000 metres, és un dels pocs llacs d'origen càrstic de Catalunya. Això vol dir que les seves aigües provenen d'una font interna subterrània i no hi ha cap riu que les alimenti. Vora l'estany hi ha zones d'herba per estirar-hi la tovallola i un grapat d'estructures de fusta que faciliten el bany.

SALT DE LA CUA DE CAVALL

Per fer passar de sobte la calor no hi ha res millor que una capbussada al salt de la Cua de Cavall (3), un gorg i una cascada envoltats de muntanyes. Per arribar-hi, ens plantem al poble de Bagà, al Berguedà, i anem cap a Gisclareny, agafant a mig camí una pista que apareix a la dreta i ens porta cap a la font de l'Adou. La seguim fins a trobar la font Nostra, situada a peu de pista, on deixem el cotxe i continuem a peu. Passada la font i el pont, hi ha un camí cap a la dreta que cal seguir fins a arribar a la cruïlla. A l'esquerra hi ha el Bullidor de la Llet (una surgència d'aigua a la roca) i, a la dreta, el camí dels Empedrats. Seguint pels Empedrats, una mica més amunt, hi ha el salt d'aigua. En total, la caminada és d'una hora però l'esforç val molt la pena.

LES TOSQUES

Les muntanyes de Prades estan plenes de racons sorprenents, com les Tosques (2). Es tracta d'un seguit de gorgs i platgetes d'aigua dolça que semblen l'escenari d'un conte de fades o dels moments més emotius del Mecanoscrit del segon origen de Manuel de Pedrolo o de la pel·lícula El llac blau . L'aigua és molt freda i molt neta i la vegetació molt frondosa. Des del poble de Capafonts hi ha una excursió senyalitzada de 20 minuts que hi arriba. A més a més, seguint el camí que hi porta es pot arribar fins a la font de la Llúdriga (on neix el riu Brugent) i fins a la cova de les Gralles, una balma impressionant excavada de manera natural per l'aigua del torrent de la Font Nova.

LES DOUS DE TORRELLES DE FOIX

35 brolladors d'aigua fresca, una zona de pícnic, un salt d'aigua i un gorg d'aigua freda i cristal·lina. Som en un espai verd i feréstec que sembla més típic del Pirineu que no pas del Penedès. Des de Vilafranca del Penedès, una carretera de 15 quilòmetres travessa grans extensions de vinyes i arriba a Torrelles de Foix, una població per la qual cal passar per agafar un desviament a mà esquerra indicat amb un cartell que diu "Les Dous". Es pot escurçar el camí anant en cotxe fins a l'entrada de l'espai natural, on hi ha una cadena, i seguir a peu fins a trobar les fonts, la zona de pícnic i el bar. Al darrere d'unes roques, seguint un caminet, s'arriba de seguida al gorg i al salt d'aigua.

EL MOLÍ DEL SALT

Viliella és l'últim poble de la vall de la Llosa. Aquest grupet de cases és a 4 quilòmetres de Lles. Una passejada pels seus carrers permet observar les cases de muntanya, de pedra, molt autèntiques, i l'ermita romànica de Sant Sebastià. Abans o després de fer un àpat a Cal Tià (el restaurant del poble) val la pena fer una excursió fins al Molí del Salt, una cascada que va a parar a una gorga profunda on s'hi pot fer una capbussada. S'hi arriba en mitja hora des del poble, seguint el GR i desviant-se al primer trencall a la dreta. El so del salt de l'aigua del riu de la Llosa és la millor guia sonora per arribar-hi. No falla mai.