Els jocs en línia, en xifres

xifres_caratula_1 Zoom

xifres_caratula_1

Una forma de saber l'èxit o el fracàs d'un joc en línia (MMO) se saber la seva incidència amb el nombre de jugador actualment subscrits, o també segons els beneficis nets d'un títol específic. Els balls de xifres i la seva importància sempre han sigut un concepte important i el web SuperDataResearch ha fet una anàlisi de la salut del mercat dels jocs en línia.

EDUARD TRÈMOLS | Barcelona

El primer que veiem és la nova tendència amb la irrupció dels jocs gratuïts (Free2Play) i com han afectat el mercat dels MMO de quotes. Aquesta irrupció ha sigut cada cop més important amb grans noms com Rift, LOTRO (Lord of theRings Online) o SWTOR (Star Wars the Old Republic) que han decidit adoptar aquest model. Comencem doncs per aquest gràfic.

Zoom

El que veiem en primera instància és la baixada significativa dels beneficis dels jocs en línia amb quota obligatòria. I si fem cas de les previsions per als dos anys posteriors a l'anàlisi les perspectives encara són pitjors.

Aquesta és una mostra molt clara de la necessitat que hi ha per explorar nous models de negocis que ja estem veient amb The Secret Worldi Guild Wars. La possibilitat d'abonar la quota del joc o el compte prèmium intercanviant moneda virtual per moneda real també és un model que està començant a imperar. Els exemples del REX del Rift, el PLEX de l'EvE Online, APEX del ArcheAge o el CREED del Wildstar sòn una petita mostra del que veurem en un futur pròxim.

L'altra part del gràfic és la que ens mostra l'augment dels guanys als jocs gratuïts (amb o sense opció prèmium, no es fa distinció) i com augmenten de forma moderada any rere any mentre els de quota estan en pronunciada caiguda.

Igual que al primer gràfic, la resposta és clara. Els jocs gratuïts (f2p) eren considerats de baixa qualitat, productes molt bàsics amb poca inversió i vida relativament curta. Com a tot arreu i amb tot, hi havia i hi ha excepcions: hi ha exemples de grans jocs gratuïts que avui dia tenen molts anys i actualitzacions. Però també és cert que la majoria dels millors f2p són originalment jocs que han nascut amb quotes i s'han canviat de model.

Zoom

Aquest altre gràfic és bastant aclaridor de l'estat dels jocs en nombre de diners que guanya l'empresa. Abans de començar a esmentar noms d'altres jocs en línia que no surten a la llista cal aclarir un parell de conceptes: El primer és que no totes les empreses cedeixen les seves dades a empreses externes perquè aquestes facin càlculs, per tant no trobarem títols com FFXIV o Guild Wars 2.

El segon és que les dades són de l'any passat (any fiscal) i per tant els títols d'aquest any o els canvis de població d'altres no es veuen reflectides. Això no vol dir que les dades no siguin verídiques, ans al contrari, tenen molta utilitat per saber l'estat actual de nombrosos jocs.

Dit això, cal interpretar aquestes dades. El primer que veiem és que World of Warcraft continua després de deu anys amb una quota de mercat molt allunyada dels seus competidors. Tot i així, World of Warcraft ha anat perdent jugadors trimestre rere trimestre i està molt lluny de les seves millors xifres, l'última actualització d'aquest any marcava una pèrduadequasi un milió de jugadors.

En segon lloc tenim un sorprenent i veterà Lineage. Aquesta posició ve marcada per la població coreana que juga en massa a MMO i com podem comprovar la primera entrega de la saga Lineage té molta tirada.

La resta de la llista ja és més comuna, jocs coneguts i que han tingut bastant èxit. Podríem destacar Star Wars: The Old Republic, que després de canviar de model en temps rècord ha revifat i es manté amb un nombre de jugadors més que acceptable.

EvE Online també demostra la seva bonança (les últimes dades marquen mig milió de subscriptors) i tanca la llista Rift que manté una bona quantitat de servidors i jugadors. Tot i així aquestes dades poden canviar molt l'any vinent a causa dels moviments que hi ha hagut, la sortida de The Elder Scrolls Online iWildstar de ben segur que han mossegat una bona quantitat de jugadors i caldrà veure com es recupera World of Warcraft amb l'expansió prevista per finals d'any.

Aprofitem aquest article per dir adéu a un veterà joc en línia de Sony Online Entertainment: Vanguard. Les seves portes es van tancar definitivament fa poques setmanes després que el model gratuït no fes revifar el que quedava d'aquest prometedor joc.

El futur més immediat marca l'agenda, el Rift rebrà la seva segona expansió durant aquest any, sabrem més noticies de la primera expansió de FFXIV i també de com evolucionen The Elder Scrolls Online i Wildstar, ambdós jocs tenen anunciades actualitzacions i canvis profunds que anirem veient segons passin els mesos. World ofWarcraft també té una cita amb la seva enèsima expansió i, de ben segur, intentarà recuperar als jugadors que ha perdut aquest últim any. I no oblidem ArcheAge que és un joc amb un estil molt diferent al típic themepark.

Les novetats són molt justes a curtplaç, un bon moment per provar jocs en línia diferents i descobrir nous mons.