Sony anuncia el llançament de PlayStation 4

Zoom

Després de la infinitat de rumors que s'han suscitat els darrers temps sobre l'eventual llançament d'una nova PlayStation, Sony ha fet oficial fa escasses hores l'anunci de la propera aparició de PlayStation 4 en un esdeveniment que ha tingut lloc a Nova York i que ha estat retransmès via streaming arreu del món.

JOAN-ALBERT ROS | Barcelona

Com us hem anat explicant en notícies i articles, era imminent l'anunci d'un canvi generacional per part de les grans corporacions que han marcat en els darrers anys el món de les plataformes especialitzades en l'entreteniment electrònic. Per bé que Nintendo -que ha regnat amb Wii durant bona part del temps que fa que és a la venda- ja va llançar Wii U a finals de novembre, la seva aposta se centra en la diferència en l'experiència de joc a través del control tàctil i no s'allunya excessivament d'Xbox 360 i PlayStation 3 pel que fa a la potència del maquinari. Era encara una incògnita qui donaria el tret de sortida a la cursa per oferir veritables jocs de nova generació, i en aquest sentit Sony Computer Entertainment ha protagonitzat un moviment estratègic amb el PlayStation Meeting en el que ha presentat PlayStation 4.

No se'ns havia explicat què era el que veuríem durant la presentació, però sí que sabíem que Sony Computer Entertainment treballava en una nova plataforma d'entreteniment electrònic amb el nom en clau "Orbis". L'expectació que la companyia japonesa ha generat els darrers mesos és proporcional a la necessitat que té de trobar un revulsiu, però: la seva situació actual no és precisament idònia, fa quatre anys consecutius que Sony presenta resultats econòmics negatius i necessita redreçar aquesta tendència. A més, a PS Vita li està costant d'arrancar, Sony necessitava un cop d'efecte i res millor que il·lusionar els videojugadors amb la promesa de jocs més immersius i un maquinari més potent i amb noves funcionalitats.

Al PlayStation Meeting 2013, Sony Computer Entertainment ens ha ensenyat una bona colla de jocs per a la nova plataforma, també n'hem vist el nou comandament -la quarta revisió del celebèrrim DualShock- però més val que aclarim de bon principi que encara no hem pogut veure el dispositiu pròpiament dit, de moment desconeixem tant el preu com la data exacta de l'aparició de la nova videoconsola.

Zoom

Aquesta falta de concreció, però, no ens ha privat de gaudir del que han mostrat Sony i els estudis que han participat en la presentació. Després d'un vídeo introductori en la línia de la sèrie de petits documentals que Sony ha ofert en els darrers dies amb PlayStation Evolution, l'acte ha començat amb la compareixença d'Andrew House, director executiu de Sony Computer Entertainment, que primer ha parlat de les possibilitats de la interconnexió de dispositius i de la interacció d'usuaris a través de xarxes socials, ha esmentat PlayStation Vita i ha llançat floretes als desenvolupadors, per amollar tot seguit el que tothom estava esperant: Sony anuncia oficialment PlayStation 4, una nova plataforma d'oci digital en la que la potència serà clau però en la que també s'exploraran nous models de negoci.

Zoom

House ha repassat breument les fites que Sony ha assolit amb PlayStation 3 i no ha trigat a donar pas a Mark Cerny, dissenyador de jocs, programador, productor i executiu de Naughty Dog (l'estudi responsable del desenvolupament dels jocs de franquícies tan emblemàtiques per a Sony com Crash Bandicoot, Jak and Daxter, Uncharted o The Last of Us), que ha parlat de les característiques tècniques del nou aparell i que no ha trigat a mostrar un perifèric del que hem parlat força i que ja té nom oficial, DualShock 4, que havíem vist recentment en alguna imatge filtrada i que serà finalment el comandament d'aquesta nova PlayStation. El nou DualShock comptarà amb un panell de control tàctil frontal, similar al dorsal de PlayStation Vita, un botó per compartir contingut amb els nostres contactes en temps real i un llum de posició que podrà ser escanejat per una càmera PlayStation Eye per detectar la nostra posició.

Zoom

Cerny ha descrit PlayStation 4, si fa no fa, com un ordinador supervitaminat. Tant la CPU com la GPU de PlayStation 4 estan dissenyades per Advanced Micro Devices, unitat central de processament basada en una arquitectura x86 AMD Fusion de vuit nuclis, similar a la de compatibles de sobretaula, i unitat de processament gràfic millorada AMD R10XX. De seguida hem vist mostres del potencial gràfic de PlayStation 4, veritablement espectacular: Cerny ha donat pas a un vídeo amb imatges de Knack, un nou videojoc de plataformes a càrrec del Japan Studio de Sony, que ens ha permès de veure Havok en funcionament, unes escenes que han fet gala de l'excel·lent simulació dinàmica d'aquest motor físic.

Zoom

David Perry, director executiu de Gaikai, ha entrat en escena per deixar clar per què Sony va decidir-se a adquirir aquest servei de joc al núvol. Aquesta aliança estratègica ha de permetre a Sony de deixar enrere alguns de les crítiques més habituals a PlayStation Network, una xarxa que ha viscut problemes puntuals però de gran repercussió i en la que la faceta social ha anat pràcticament sempre a remolc del que ha ofert la competència. Com no podia ser d'altra manera, PlayStation 4apostarà per brindar als seus usuaris una experiència transplataforma i transmèdia, en la línia del que Microsoft ha posat en funcionament amb SmartGlass. Perry ha pronosticat que PlayStation 4 comptarà amb la xarxa de videojocs més potent i veloç del món.

Zoom

Una de les funcionalitats més innovadores de PlayStation 4 està basada en l'èxit creixent de la compartició de vídeos intrajoc a través de plataformes de distribució de vídeo com YouTube: la integració de USTREAM a PlayStation 4 farà que per mitjà d'una simple pulsació al botó de compartició de DualShock 4 puguem retransmetre en temps real les nostres partides als nostres amics, que també podran valorar-les i comentar-les. Encara sobre la millora en les capacitats socials de la consola respecte del que Sony ha ofert amb PlayStation 3, hem sabut que ens assabentarem de quins jocs compren els nostres amics i podrem provar-los gratuïtament.

Zoom

Per fi podrem fer servir PlayStation Vita com a control remot de la nostra plataforma de saló, una funcionalitat interessant que a PS3 només hem pogut posar en pràctica ocasionalment i en títols comptats. Segons ha explicat Perry, el joc remot serà possible gràcies a la integració de la tecnologia de Gaikai. El tàndem que formaran PS4 i PS Vita, per tant, no només rivalitzarà amb Wii U i el Wii U gamepad, també competirà amb les funcionalitats de joc en streaming de Project SHIELD, l'aposta d'NVIDIA en el camp de les videoconsoles portàtils. Hem conegut una interessant característica de suspensió de joc que permet reprendre en qualsevol moment les nostres partides aturades en el punt exacte en el que les abandonem. Gaikai també farà que puguem jugar jocs d'anteriors plataformes al núvol però PS4 no serà retrocompatible, és a dir que no podrem jugar a PlayStation 4 els nostres jocs de PlayStation 3 en format físic i probablement tampoc els títols en format digital que haguem descarregat a través de PlayStation Store, una decisió que ens temíem però que lamentem tant o més que no vam lamentar l'eliminació de la retrocompatibilitat amb PlayStation 2 a PlayStation 3.

Després de la intervenció de Perry, tot un seguit de remarcables figures de la indústria vinculades d'una o altra manera amb Sony anticipen les característiques de tot el que la nova PlayStation els permetrà de crear. Entre aquests prohoms hem pogut veure, entre d'altres, Tim Schafer, fundador de Double Fine Productions, Ru Weerasuriya, cofundador de Ready at Dawn i director creatiu i artístic de l'estudi, David Cage, fundador de Quantic Dream, Alex Rigopulos, director executiu d'Harmonix Music Systems, Tameem Antoniades, director creatiu de Ninja Theory, Toshimasa Aoki, cap deplanificació de productes de Sony Computer Entertainment International, Anton Mikhailov, enginyer de programari principal del grup de recerca i desenvolupament de Sony Computer Entertainment America, Stig Asmussen, director creatiu de Sony Santa Monica, Kazunori Yamauchi, president de Polyphony Digital, Evan Wells, copresident de Naughty Dog, Dylan Cuthbert, fundador de Q-Games, i Scott Rohde i Shuhei Yoshida, vicepresident superior de Desenvolupament de Productes i president dels estudis internacionals de Sony, respectivament. Una veritable desfilada de talents amb els que Sony ha volgut il·lustrar la qualitat i la varietat del futur catàleg de PlayStation 4. Entre el que ens ha cridat més l'atenció de tot el que aquesta autèntica plèiade ha comentat, destaquem la facilitat del procés de desenvolupament de jocs per a PS4 (en contrast a la dificultat de dsenvolupar per a PS3, que ha estat molt criticada per part de no pocs desenvolupadors), la possibilitat de viure experiències de joc diferents que s'integraran amb la participació de dispositius diversos, la funció que permet de descarregar jocs o demostracions i començar a provar-les mentre es descarreguen o la característica de recomanació personalitzada de continguts en funció de la nostra activitat i dels nostres interessos.

Entre les aplicacions que tindrem a PlayStation 4 no hi faltaran Facebook, Netflix, Amazon Instant, canals de televisió i serveis de vídeo i música sota demanda. També el servei de subscripció de pagament PlayStation Plus -que està gaudint de força adhesions i que està essent ben valorat tant pels usuaris de PlayStation 3 com de PlayStation Vita- estarà disponible a PlayStation 4.

Guerrilla té un nou Killzone a punt, que sembla que no es dirà Killzone 4 sinó Killzone Shadow Fall. N'hem pogut veure un tràiler d'acció intrajoc que ajuda a fer-se una idea de la qualitat gràfica dels jocs que veurem a PS4. L'espectacle que desplega aquest nou lliurament de la saga que enfronta humans i helghan en el moment que dura la demostració és impressionant: hi veiem escenes de caos, flames, explosions, partícules en moviment, llamps, colors vius, llum volumètrica, una gran quantitat d'elements en pantalla, i tot a 60 quadres per segon.

Zoom

Després de l'acció desenfrenada de Killzone hem canviat totalment de gènere: Drive Club, un joc a càrrec d'Evolution Studios que recorda la sèrie Test Drive, amb uns vehicles amb una aparença impressionant. El joc tindrà una important faceta social: formarem part de clubs i competirem en tornejos amb els nostres amics o hi formarem equip. Els addictes a la velocitat podran saciar la seva sed de benzina i les seves ganes de prémer l'accelerador amb un videojoc que, pel que n'hem vist, ens farà sentir com si realment fóssim a la pell de pilots professionals provadors de cotxes esportius d'alta gamma.

Tot seguit hem pogut veure un nou joc a càrrec de Sucker Punch Productions, els responsables d'InFAMOUS, en el que apareixen personatges amb poders semblants als de Cole MacGrath. El joc es diu InFAMOUS Second Son i pel que sembla se centrarà en un nou protagonista, anomenat Delsin Rowe. A l'estil del que hem gaudit fins ara a la sèrie, es tracta d'una aventura d'acció en un món obert en el que la presa de decisions en un sentit o en un altre configurarà la manera de ser del nostre personatge. La història se centrarà en els problemes d'una comunitat d'humans superpoderosos que són vistos amb mals ulls per la resta de la societat, considerats proscrits per la justícia i perseguits per una força de seguretat policial anomenada Departament de Protecció Unificada.

Una altra de les aparicions estel·lars de l'acte ha estat la de Jonathan Blow, creador del meravellós Braid, que prepara The Witness, un joc de trencaclosques que serà una exclusivitat temporal de PlayStation 4, com Braid ho va ser d'Xbox 360. Segurament ja no té gaire sentit seguir considerant Blow un desenvolupador "indie", ja que els seus projectes són cada cop de major envergadura, però frisem per veure amb què ens sorprendrà, cosa que no ha aclarit el tràiler de llançament de The Witness, que retrata un món de colors molt vius però no n'ha explicat la mecànica.

Un altre peix gros, David Cage, en nom de Quantic Dream, ha pres el relleu de Blow. Ens hauria agradat que presentés algun nou joc centrat en Kara, la protagonista d'una demo tècnica que es va poder veure a la Game Developers Conference de l'any passat, que vam publicar a Ara VaDeJocs, de la que ja us vam parlar i que segur que, com a nosaltres, us va enamorar. Però el que ha fet Cage ha estat presentar una altra demostració, un model tridimensional d'un cap humà, molt realista, generat i animat en temps real per PlayStation 4. La nova consola de Sony és capaç de renderitzar fins a 30.000 polígons en pantalla, unes fites fins avui reservades a les grans produccions cinematogràfiques d'animació.

Alex Evans, de Media Molecule, l'estudi responsable de LittleBigPlanet per a PS4, ha mostrat una un projecte no té res a veure amb Sackboy. L'estudi ha dut a terme una demostració tècnica que implica el perifèric de control gestual PlayStation Move, una eina a través de la qual se'ns proposa de crear titelles, escenaris o nivells de joc a PlayStation 4 ben bé com si treballéssim amb argila o amb pasta de paper maixé. També a través del mateix controlador podrem moure els nostres putxinel·lis o editar les nostres creacions. Una proposta sorprenent i atractiva, única a dia d'avui, amb moltes possibilitats, que vincula l'oci electrònic a la creació artística d'una forma nova i que pot ser molt interessant: se'ns acudeix que serà fantàstic el dia que amb una impressora 3D domèstica puguem generar un model real d'una figura creada virtualment, una possibilitat de la que ha parlat el mateix Alex Evans en la seva intervenció però que sembla llunyana ara per ara.

Tot seguit ha pujat a l'escenari un convidat molt estimat per fans de tot el món, Yoshinori Ono. L'ànima de la franquícia Street Fighter en els darrers anys ha repassat els grans projectes que han vinculat Capcom i PlayStation i ha fet menció especial a la sèrie Resident Evil. Però Ono no ha presentat cap nou joc de la saga de terror i acció sinó que ha deixat bocabadat tothom que seguia l'esdeveniment amb imatges mogudes per Panta Rhei, un nom en codi de ressonàncies filosòfiques per a un nou motor físic que s'inspira en aquell aforisme clàssic que assegura que tot flueix. Capcom està treballant amb aquesta nova eina informàtica per desenvolupar els seus jocs per a plataformes de nova generació. El que hem pogut veure, un vídeo d'un projecte amb nom Deep Down que recorda en l'aparença el recent Dragon's Dogma, com la demostració de Quantic Dream, qüestiona els límits de la frontera teòrica de l'anomenada Vall Impossible.

I per bé que ja ho havíem pogut veure durant l'E3 de l'any passat, també ens ha sorprès exactament en el mateix sentit el que ens ha mostrat Shinji Hashimoto, productor vinculat a Square Enix que exerceix com a director de marca de Final Fantasy. Hashimoto ha avançat que durant l'Electronic Entertainment Expo d'enguany serà presentat un nou títol de la popular sèrie de JRPG.

Seguidament, Yves Guillemot, cofundador idirector executiu d'Ubisoft, i Jonathan Moran, director creatiu d'Ubisoft Montreal, han presentat en nom de la multinacional francesa de l'oci electrònic un dels títols més esperats de la nit, que vam poder veure en un primer tràiler durant el passat E3 i que teníem clar que per força havia de pertànyer a les videoconsoles de la propera generació. Tot i que en algun moment puntual durant la demostració de Watch Dogs s'han pogut apreciar certs problemes de sincronisme vertical, la ciutat del joc sembla realment viva, hi ha gent i trànsit pels carrers. La mecànica, com ja sabíem, recorda força Assassin's Creed. Això sí, mai no hem viscut cap persecució tan espectacular a la sèrie que narra les aventures dels membres del Gremi dels Assassins, que empal·lideix en comparació a aquest nou títol: la quantitat d'elements en moviment, els jocs de les partícules, la dimensió de la ciutat... Realment, per moure tot això calia una nova màquina.

Chris Metzen, dissenyador de jocs de Blizzard Entertainment, ha entrat en escena per parlar de la intenció de la seva editora de traslladar l'experiència del joc a compatibles a aquesta nova plataforma d'entreteniment electrònic. Tindrem Diablo III tant a PS3 com a PS4, i tot indica que aquesta aliança estratègica -tot un trumfo tant per a Sony com per a Blizzard Entertainment- ens reserva moltes sorpreses per als propers temps.

Per acabar, Eric Hirshberg, director executiu d'Activision, ha mostrat noves imatges de Destiny, el nou treball de Bungie, acompanyat d'una nodrida representació de l'estudi fins fa poc responsable de la sèrie Halo, una de les joies de la corona de Microsoft. Destiny, tot i que és un títol multiplataforma, comptarà amb contingut exclusiu a la nova plataforma de Sony. Hirshberg, a més, ha avisat que Activision prepara múltiples produccions de gran envergadura per a PlayStation 4.

L'acte, que ha durat ben bé dues hores, ha finalitzat amb un resum de tot el que hem vist. Tot i que l'esdeveniment podria haver estat més sucós, és comprensible que Sony es reservi alguns trumfos de cara a l'E3 d'enguany. Amb tot, la companyia sembla decidida a no repetir alguns dels errors que van acompanyar PlayStation 3 i que han suposat algunes complicacions econòmiques per al gegant tecnològic asiàtic. Per descomptat, seguirem atents a qualsevol novetat relacionada amb la marca i, tot i que sembla clar que Microsoft té la seva pròpia agenda, també a una possible reacció per part de la competència. Podeu recuperar el vídeo de la presentació tot seguit.