Presentació de la Gamelab 2011

4 min

Avui a les 10:30 hores, s'ha fet la presentació de la Gamelab 2011. Gamelab és una fira de projecció internacional dedicada als videojocs que té com a objectiu servir com a punt de trobada tant per als professionals del sector com per al públic afeccionat a l'oci digital. Ja porta sis anys consecutius celebrant-se, però aquest any farà un salt important, no només en l'aspecte geogràfic, sinó en la quantitat i la significació dels convidats que participaran a les ponències hi tindran lloc.

A Barcelona s'hi desplaçaran més personalitats que en cap altre esdeveniment europeu del sector, cosa que convertirà la capital catalana en el màxim referent del continent en l'entreteniment electrònic. Hi assistiran pesos pesants de la indústria, a tots els nivells i pràcticament de totes les èpoques dels videojocs. Des de les grans produccions fins als desenvolupadors independents, passant pels jocs de telèfons mòbils i xarxes socials. Noms com Hideo Kojima (Metal Gear), Cliff Bleszinski (Gears of War), American McGee (Doom), Louis Castle (Fundador de Westwood i actualment a Zynga), Siobhan Reddy (directora de Media Molecule), Trip Hawkins (EA), Daniel Kaplan (Minecraft), o Enric Álvarez (Mercury Steam).

Tornant a la presentació, d'entrada cal destacar el lloc on s'ha dut a terme. És important que es faci a un edifici de la Generalitat, però encara és més significatiu que l'indret assenyalat per a convocar els mitjans i donar a conèixer la fira sigui els detalls de l'edició d'enguany de la fira sigui la sala d'actes del Departament de Cultura; s'ha volgut posar de manifest que es prioritza el valor cultural i creatiu de la fira per sobre de l'econòmic.

La taula estava presidida pel conseller de Cultura Ferran Mascarell, acompanyat per Santos Castro (director general d'indústries culturals del Ministeri de Cultura), Josep Miquel Piqué (director de sectors estratègics i innovació de l'ajuntament de Barcelona), Enric Colet (secretari del departament d'empresa i ocupació), Fèlix Riera (director de l'Institut Català d'Indústries Culturals), Iván Fernández (director de Gamelab), Agustí Cordón (director de Fira de Barcelona) i Gonzo Suárez (creador de videojocs).

El discurs de la presentació s'ha fonamentat en tres pilar bàsics, que ha resumit Santos Castro: "Globalització, xarxa i crisi".

Gonzo Suárez remarcava la importància d'aprofitar la oportunitat que se li brinda a Barcelona amb la Gamelab per a mantenir-se com a referent mundial en la creació de continguts en l'àmbit dels videojocs: "Es dividiran d'una manera dramàtica un gran percentatge de consumidors enfront d'un petit percentatge de productors o emissors de contingut. Que hi siguem dins o no, depèn de les decisions que prenguem els propers dos anys". El creador de la saga Commandos, ha destacat la capacitat de la ciutat comtal a l'hora d'organitzar esdeveniments d'aquesta magnitud, com el Mobile World Congress, i la sorprenent acollida per part de l'administració.

Fèlix Riera, per la seva banda, afegia que la Gamelab pot servir per a oferir més possibilitats a altres àmbits de la indústria cultural. Amb aquest objectiu es crea ICIC 360º, el projecteper a oferir un punt de trobada entre els videojocs i diferents branques artístiques com la música, la literatura o el cinema, amb la finalitat de crear projectes conjunts.

A mesura que la presentació ha anat avançant s'ha fet cada cop més evident que Gamelab és només el principi d'un camí que pretén convertir Catalunya en un centre mundial de creació de continguts d'oci electrònic, en un nexe amb la resta potències del sector i en un motor econòmic per a diversos sectors audiovisuals. Tot això implicarà incloure els videojocs dins de l'oferta educativa pública, espais per a poder crear i compartir continguts, ajudes a la creació d'empreses de ràpid creixement i projecció internacional, i la captació de capital extern per a finançar projectes.

Al torn de preguntes de la premsa, el conseller Mascarell ha contestat la pregunta que li hem formulat des d'Ara Vadejocs, sobre la possibilitat de doblar els videojocs al català: "El doblatge està plantejat dins del marc d'una serie de lleis i reglaments que hem de desplegar". Comparat amb d'altres mitjans audiovisuals "és el sector que està pitjor i per tant al que estem prestant més gran atenció". També ha parlat d'assolir quotes de doblatge molt més elevades en tots els camps audiovisuals, però sense especificar.

El conseller també ha fet un interessant apunt quan s'ha plantejat la postura d'escepticisme d'una part de la població envers els videojocs: "Els grecs que estudiàvem al batxillerat, com a pares de la filosofia eren molt savis. El que no sabíem era que molts d'ells consideraven que la lectura era dolenta pel cervell perquè creien que era més interessant la paraula oral. Totes les innovacions que s'han fet han tingut reticències fins que hem aconseguit dominar-les".

Gamelab se celebrarà a Barcelona durant els propers quatre anys. Aquest primer any, per motius de calendari, les ponències es duran a terme a la zona de conferències de del centre comercial Les Arenes entre els dies 29 de juny i 1 de juliol, però a les properes edicions tots els actes es faran dins del recinte de la Fira de Barcelona.

Seguirem informant de totes les noticies referents a aquest esdeveniment, així com la llista definitiva de ponències i els dels seus horaris.

Comenta-ho al fòrum

stats