Oriol Comas explica les novetats de DAU Barcelona 2013

Zoom

Una de les cites en l'atapeïda agenda lúdica de desembre és el festival DAU Barcelona, patrocinat entre d'altres per Ara.cati desenvolupat a la fàbrica de creació Fabra i Coats. Els dies14 i 15 de desembre no tindrem excusa per tornar a jugar o, si ja ho fèiem, seguir jugant. Avui, per saber-ho tot sobre DAU Barcelona 2013, entrevistem el seu comissari Oriol Comas: jugador, autor, promotor del joc com a creació cultural, escriptor i portador de camises ben cridaneres (se'l reconeix molt fàcilment allà on va!).

MIQUEL JORNET | Gavà

De la darrera edició de 2012 queda clar que es mantenen les boníssimes intencions i el magnífic emplaçament a Fabra i Coats, però la idea és créixer exponencialment. Potser DAU Barcelona 2012 no va lluir com s'esperava per ser un festival novell i que la fàbrica de creació estava encara en fase de llançament i obertura al gran públic. Tot i així va deixar records memorables, com la brillant conferència inaugural de Tom Werneck (un dels fundadors dels premis Spiel des Jahres-Joc de l'Any a Alemanya-).

Gairebé un any després ens reunim amb Oriol Comas per saber més sobre la dimensió que vol tenir aquest festival (de moment, aquest 2013), conèixer en quins miralls es mira i totes les novetats respecte de la primera edició que oferirà a tots els públics en poc menys d'un mes. Un lloc ideal per descobrir una afició que comença a estar de moda i, per què no, un concepte prou interessant (els jocs de taula moderns) com per regalar a amics i familiars durant les properes celebracions nadalenques.

oriol-comas.jpg Zoom

oriol-comas.jpg

Miquel Jornet: Bon dia Oriol, alguns ja coneixem el festival de l'any passat però, per als neòfits al món dels jocs de taula moderns, com podem explicar DAU Barcelona?

Oriol Comas:Hola de nou, Miquel! Com l'any passat,DAU Barcelona és un festival organitzat per la Direcció de Creativitat i Innovació de l'Institut de Cultura de Barcelona al voltant de la creativitat en els jocs de taula. Per tant, posa el focus sobre els autors de jocs i la seva feina i sobre les editorials que fan possible que arribi al públic. El festival es dirigeix així a les famílies de Barcelona, perquè tinguin a l'abast molt bona part dels jocs de taula que ara mateix estan a les botigues. També es dirigeix al públic més especialitzat, que hi trobarà campionats de tota mida i espais de reflexió.

MJ:Quines millores tindrà aquesta edició respecte de la de 2012?

OC: Una pila. Mantenim l'època just abans de Nadal, enguany el festival es farà els dies 14 i 15 de desembre. Mantenim la nau central de Fabra i Coats, amb un centenar de taules ofertes a les editorials de jocs on personal de demostració especialitzat els ensenya. Mantenim l'espai del Consorci per a la Normalització Lingüística i la seva campanya per jugar en català i l'espai de la Plataforma per la Llengua. Mantenim l’experiment científic en forma de joc dut a terme per tres universitats sobre el comportament humà davant la presa de decisions. Mantenim un gran repte anomenat "els daus del DAU" sobre una original pluja de daus que caurà el 14 de desembre, repte en què es podrà guanyar una pila de jocs i del qual no en direm res fins just abans del festival. Mantenim la botiga amb tots els jocs presents al festival.

I ara vénen les novetats, que són moltes: hi hem d'afegir tres espais més, tots dins el recinte Fabra i Coats (de fet estan tots a tocar, no cal caminar ni cent metres), la sala Josep Bota on es duran a terme una pila de campionats durant els dos dies. A la pàgina web es poden trobar tots, però podem destacar una marató de vint-i-quatre hores d'Scrabble, un torneig d'escacs avalat per la Federació Catalana d'Escacs, un del popular joc Carcassonne de Klaus-Jürgen Wrede i un d'un joc narratiu nou, l'Story Cubes, obra de Rory O'Connor, que us recomano especialment. A més, la sala Josep Bota estarà oberta tota la nit de dissabte 14 a diumenge 15, és a dir, es transformarà en l'OFF DAU, on tothom podrà portar els seus jocs i passar-se la nit amb aquells jocs que demanen més estona i més dedicació.

En un altre espai, el gran pati del recinte, jugarem al Mölkky, un nou joc de bitlles que ens ve de Finlàndia i que enganxa tothom que el prova.

molkky.jpg Zoom

molkky.jpg

El tercer espai és la nau G, que hem dividit en tres espais: un per als wargames (jocs de simulació històrica), a càrrec del Club Rvbicon de l'Hospitalet de Llobregat, un per als jocs de rol i uns per als autors, que gestiona Ludo, associació de creadors de jocs. S'hi faran presentacions, sessions de treball i moltes més coses, sobretot una taula rodona amb una pila de grans creadors europeus que hem convidat especialment a aquesta segona edició de DAU Barcelona.

Aquests grans creadors són: Bruno Cathala, Vlaada Chvátil, Friedemann Friese, Leo Colovini, Fran Díaz i Chechu Nieto.

autors-convidats-DAU-2013.jpg Zoom

autors-convidats-DAU-2013.jpg

Qualsevol aficionat sap que són dels millors d'Europa ara mateix, que fan tipus molt diferents de jocs i que tots ells tenen moltes coses per explicar. Sobretot, jugaran amb tothom que vulgui gaudir de l'experiència de jugar un joc amb el seu creador. A més de la taula rodona, Chechu Nieto explicarà com treballa un il·lustrador de jocs. De taules rodones també n'hi haurà una altra, el diumenge, amb gent que es dedica a parlar i escriure molt activament sobre nous jocs de taula a la Xarxa.

A més, per posar l'èmfasi en la creativitat i en la importància dels autors, perquè sense ells no podríem jugar, hem posat en marxa els Premis DAU Barcelona, que es componen de tres categories, una per una persona que ha dedicat tota la vida a la divulgació de la cultura del joc i dues més als millors autors (absolut i novell) de 2013. El primer premi l'atorgarà un jurat establert per l'Ajuntament de Barcelona amb experts del món de la cultura i dels jocs. Els altres dos els atorguen els propis autors. La gala de lliurament de premis es farà el divendres 13 de desembre i es retransmetrà en streaming.

Last but not least, enguany el DAU Barcelona s'ha avançat i s'ha estès a la ciutat. Durant el mes de novembre estem fent un cicle de conferències sobre literatura i joc en quatre biblioteques de la ciutat, on hi fem també sessions d'iniciació als jocs contemporanis. Algunes ja han passat, però han quedat enregistrades íntegrament al podcast Reservoir Jocs que molt bé coneixes (conferència del 6/11/2013 a càrrec d'Oriol Comas: El joc a la literatura i conferència del 13/11/2013 a càrrec de Màrius Serra: Paraules en joc).

MJ: Dius que vindran creadors (autors i il·lustradors) nacionals i internacionals, que es donaran uns premis força atractius, que s'està fent un cicle de conferències prèvies a les biblioteques de Barcelona, que hi haurà una secció OFF del festival per jugar durant tota la nit, 200 metres quadrats de wargames, jocs a l'exterior... l'any passat pensava que ens miràvem al mirall del festival del festival de Còrdova, però tot això m'està fent pensar que ens estem mirant a un mirall fins i tot més ambiciós. Fins on volem arribar? No és massa per a una segona edició?

OC: Còrdova és un bon festival, sense cap dubte, hi tenim molt bona relació. Però tens raó... som més ambiciosos. Viatgem molt i coneixem la majoria de festivals que es fan a Europa. Si n'hagués de dir només un com a mirall del que pot arribar a ser DAU Barcelona, trio el festival de Cannes, segur. Per molts motius, l'organitza l'ajuntament de la ciutat, és d'entrada gratuïta, està entès com un servei, no com un negoci. N'estem molt lluny, perquè ens porten trenta anys d'avantatge

Un vídeo resum del que va ser el darrer festival de Cannes.

Mai és massa. L'Ajuntament de Barcelona vol que la nostra ciutat formi part de les ciutats europees capdavanteres pel que fa al joc de taula. Això vol dir créixer cada any.

MJ:Un fet que pot cridar l'atenció és que tot això està impulsat per l'Institut de Cultura de Barcelona. Deixem de parlar de departaments o institucions lligades al lleure o la joventut... això vol dir que el joc de taula ha madurat suficientment a Barcelona i Catalunya per equiparar-se a altres productes culturals?

OC:Sí, ho he dit al principi, l'organització del festival recau en la Direcció de Creativitat i Innovació de l'Institut de Cultura de Barcelona, que té entre altres feines, explorar, mostrar i potenciar la creativitat i el talent a la ciutat. El joc és cultura, sempre ha estat així.

MJ: DAU Barcelona té un enfoc basat en el joc com a creació i sabem que la marca Barcelona s'associa molt bé a la creativitat i al disseny. Necessita Barcelona un festival com DAU? O potser és el món dels jocs de taula moderns qui necessita més d'un lloc com DAU?

OC: Bona pregunta. Crec que les dues qüestions tenen resposta positiva. Vull pensar que la segona és la més bona, que podem ajudar al desenvolupament de la cultura del joc, centrant-la des de la creativitat, des dels autors.

MJ:Parlem ara dels Premis DAU... no serà molt difícil que els mateixos autors es posin d'acord per concedir el reconeixement a un altre autor? Ens sembla força original premiar al creador, més que a les creacions (fet que ja es dóna en altres festivals)... es vol potenciar així aquesta figura o ofici?

OC: Sí, l'objectiu dels premis és premiar els autors, reconèixer-ne la figura dins la cultura. Sovint els autors han estat deixats de banda, eren una peça en un procés industrial. De fet és molt recent que les editorials han descobert que havien de posar, que els convenia posar, el nom de l'autor a la coberta del joc, com en qualsevol altre producte cultural. El 1988, una colla d'autors de jocs es van conjurar a la fira de jocs de Nüremberg que no cedirien drets de publicació dels seus jocs si el seu nom no sortia a la coberta de la capsa. Se'n va dir el “manifest del sotagot”. És gràcies als gargots d’aquest sotagot (mostrat just a sota d'aquestes línies) que ara podem parlar de reconeixement dels autors de jocs.

manifest-del-sotagot.jpg Zoom

manifest-del-sotagot.jpg

MJ: Caram Oriol! Quantes coses importants s'han fet en un bar: el "manifest del sotagot", fitxar a Messi amb un tovalló...

OC: I més que se n'hauran fet! Sobre el sistema de votació dels millors autors, és a doble ronda i ho fem mitjançant una eina 2.0 que garanteix no només el fair play de tot el procés, sinó que tinguem finalment dos únics guanyadors clars. Això ho hem pogut fer gràcies a la col·laboració del portal nord-americà BoardGameGeek, la més important base de dades dels jocs de taula del món.

MJ:Quines possibilitats i facilitats reals, a dia d'avui, té un/a jove català/na de poder convertir-se en autor/a de jocs? Què ens falta com a país per poder equiparar-nos a altres potències de la creació lúdica?

OC:Un autor de jocs ara té moltes més eines que abans: pot fer una pàgina web i posar el seu joc en print & play, pot presentar-lo a concursos (com el de Granollers, el més important de l’estat espanyol), i sobretot, ha d’anar a festivals i fer-lo jugar una i altra vegada, no s’hi val a fer-lo jugar només a familiars i amics. Tots els autors novells són benvinguts a DAU Barcelona, tenim un espai on podran mostrar els seus prototips gràcies a l'associació Ludo, que també facilita molt el fet d'endinsar-se en aquest fascinant món de la creació.

Com a país només ens fa falta temps, perseverança i optimisme. Tal com deia Miquel Martí i Pol: "...tot està per fer i tot és possible", fins i tot en el món dels jocs de taula on, ni de conya, està tot inventat.

MJ: T'anava a preguntar per si ja t'imagines un DAU Barcelona 2014, però amb la feinada que tens encara preparant l'edició d'enguany i l'excel·lent cita literària de Martí i Pol... millor ho deixem aquí, no? Moltes gràcies pel teu temps i per tornar a comissariar un festival que esperem que sigui un gran èxit.

OC: Moltes gràcies també a tu per interessar-te per segon any i fer possible que ho expliquem als lectors de la comunitat VaDeJocs de l'Ara.cat. No us perdeu DAU Barcelona!