L'hora de la veritat per a Wii U [Conferència de Nintendo a l'#E32012]

10 min

Ahir, com hem fet amb les conferències de premsa més importants de l'Electronic Entertainment Expo 2012, vam seguir en directe la presentació de Nintendo a l'E32012. Un esdeveniment en el que els actors més importants del gegant japonès de l'oci digital van ocupar-se de donar a conèixer alguns dels videojocs que acompanyaran Wii U, van explicar de quina manera es jugarà amb la seva nova videoconsola i dels seus jocsi van oferir un petit avanç del que avui podrem trobar a l'acte específic que han preparat per parlar de la consola portàtil 3DS. Aquesta compareixença havia generat molta expectació. Estava justificada tota l'atenció?

JOAN-ALBERT ROS | Barcelona

La conferència va iniciar-la un veritable tòtem no només de la companyia tecnològica amb seu a Kioto, sinó de la indústria mundial dels videojocs: Shigeru Miyamoto, el flamantpremi Príncep d'Astúries de Comunicació i Humanitats,va comparèixer explicant de quina manera espera que Nintendo Wii U canviï la manera d'entendre l'entreteniment electrònic de jugadors d'arreu del món. Tot seguit, Miyamoto va ocupar-se de promocionar Pikmin 3, un dels primers jocs que apareixeran per a aquest maquinari. Molts afeccionats a aquest videojoc d'estratègia en temps real havien reclamat una nova entrega de la saga, els dos episodis previs a aquest nova iteració de la franquícia van aparèixer a Nintendo GameCube, de manera que no hi ha hagut cap Pikmin a Wii. Pikmin 3, que fa gala d'uns gràfics atractius i coloristes amb bitxets d'aparença entranyable i escenaris pintorescos, ens permetrà d'operar els nostres personatges de manera directa, a través de les funcionalitats del comandament de Wii U. Cordinarem els quatre líders de Pikmin 3 a través del mapa tàctil del Wii U Gamepad.

Tot seguit va aparèixer a l'escenari Reggie Fils-Aime, president i cap d'operacions de Nintendo of America, que va explicar que Wii U seria capaç de connectar amb diversos serveis de reproducció de continguts de vídeo, una novetat que respon a la versatilitat limitada de Wii en aquest sentit, pel que sembla, Nintendo s'ha assabentat de cop i volta que hi ha continguts multimèdia que un usuari espera que una videoconsola reprodueixi. Fils-Aime va revelar que Wii U donaria suport a dos Wii U Gamepad. Precisament, aquest nou comandament va centrar bona part de la conferència de Nintendo: els assistents a l'acte van poder veure'l bé per tots quatre costats en una enorme pantalla, mentre una veu en off explicava bé per a què servia cada element d'un artilugi que podríem discutir si realment mereix la consideració de “perifèric”, ja que el seu paper en el nou dispositiu de Nintendo resulta central.

Tot i que en la compareixença pregravada de Satoru Iwata prèvia a l'E3 que vam ressenyar dillunsSatoru Iwata, Nintendo ja va avançar bona part de les funcions socials de la seva nova consola, també va haver-hi temps per tractar aquesta faceta del dispositiu durant la conferència de premsa d'ahir. MiiVerse serà el lloc en el que coincidirem de forma virtual amb els nostres contactes, en aquest entorn se centrarà bona part de la nostra interacció de cada usuari amb els seus amics videojugadors. Fils-Aime va definir Miiverse com “una finestra social en temps real”. Tot i que incorporarà funcionalitats anàlogues a les del correu de 3DS, el que vam poder veure ahir indica que la immediatesa en les comunicacions serà clau, també quan compartim missatges escrits a mà i dibuixos.

Super Mario Bros Wii U té just l'aspecte que ha de fer un joc de Mario com Déu mana. Tornem a la progressió lateral clàssica dels títols de Mario, a diferència de Super Mario Galaxy per a Wii i del més recent Super Mario 3D Land de 3DS. Amb tot, ens sembla que Nintendo arrisca poc i aposta per allò que sap que sempre funciona. Donem per segura una realització excel·lent i diversió garantida, però fa tot l'efecte que han reciclat ítems i nivells que van descartar a New Super Mario Bros Wii; a priori poca cosa veiem en aquest Super Mario Bros Wii U que indiqui que realment ens trobem davant d'un joc nou, confiem que les novetats en els títols de Mario no es limitin únicament a interaccions socials i modes de multijugador online.

Després de parlar-nos de Super Mario l'escenari pren un aspecte molt diferent. La imatge estàtica però sempre provocativa de Harley Queen apareix a la pantalla i parla amb Reggie Fils-Aime. Atents als qui reclamaven jocs per al públic adult, els actuals responsables de màrqueting de la companyia fundada per Fusajiro Yamauchi han pensat a oferir un títol d'acció de qualitat contrastada: Batman Arkham City serà a Wii U, i inclourà l'epígraf "Armored Edition" en la seva versió per a la nova consola de Nintendo. Amb el comandament de Wii U podrem escanejar escenaris a la recerca de proves, com ho fa el croat emmascarat amb la seva “visió de ratpenat”. El joc és ben bé el mateix que hem jugat a d'altres plataformes, però farem servir el comandament de Wii U com no hem fet servir fins ara cap altre perifèric en cap altre dispositiu d'entreteniment.

El ritme de la conferència va accelerar-se sensiblement i de seguida vam poder veure una bona colla dels primers jocs que està previst que s'incorporin al catàleg de Wii U. Vam poder veure imatges d'Scribblenauts Unlimited, una franquícia que comptarà en aquesta versió amb un atractiu mode multijugador i que sembla especialment concebuda per a les particularitats de la plataforma. També es van mostrar escenes de joc de l'edició per a Wii U del segon videojoc de la sèrie Trine, Trine 2 Director's Cut, un plataformes com n'hi ha pocs. Ninja Gaiden 3 és un altre joc recent que tindrà versió per a Wii U, un hack'n slice prou sanguinari, tot i que potser menys que d'altres de la sèrie.

Fugaçment es va fer esment de Razor's Edge i d'Aliens Colonial Marines; hi va haver major detenció, però, amb la mena de jocs que ens acostumen a interessar més aviat poc: ja hi tornem a ser amb les franquícies de jocs que podríem definir de gènere party, ideals per compartir esporàdicament en grup però dels que resulta gairebé impossible de gaudir en solitari. En aquest moment de la conferència vam trobar-nos de nou amb la mena d'anuncis de videojocs que hem hagut de patir en cada campanya publicitària de Wii, DS i 3DS, que consisteixen en mostrar gent que fa veure que s'ho passa molt bé però que no mostren res del propi joc i que cada cop ens fan més ràbia. Potser el comentari anirà a parar a orelles sordes, però el dia que Nintendo faci un canvi en la seva estratègia publicitària i abandoni aquesta mena d'espots, videojugadors de tot el món i premsa especialitzada ho celebrarem.

En aquest moment de la conferència, Fils-Aime, com a mestre de cerimònies, va fer un parèntesi en les notícies sobre Wii U i va donar pas a algunes novetats sobre 3DS, a mode d'introducció de l'acte específic que tindrà lloc avui i en el que Nintendo s'ocuparà en exclusiva d'explicar el futur immediat de la seva videoconsola portàtil. Tot i el que molts temíem, no es va donar a entendre en cap moment que fos imminent un redisseny del dispositiu que inclogués una segona palanca de control i que fes sentir els usuaris del dispositiu que han adquirit un Circle Pad Pro com a idiotes, tot i que, com apunten diversos rumors, potser tindrem temps d'experimentar aquest disgust en l'esdeveniment que cobrirem avui.

Els fanàtics de Mario i família tenen assegurada la seva ració de bolets en els propers temps: Fils-Aime va presentar primerament New Super Mario Bros 2, un joc de plataformes en progressió lateral que fa tota la pinta de ser, de nou, un dels jocs imprescindibles de la sèrie. En segon lloc vam veure imatges de Paper Mario Sticker Star, un títol d'aparença molt atractiva en el que un simpàtic Mario bidimensional es dedicarà a enganxar adhesius pertot. Finalment, el germà sapastre de la icona de Nintendo també tindrà un títol amb el seu nom, Luigi's Mansion, un joc de caçar fantasmes amb un aspecte immillorable que els usuaris de 3DS esperem pràcticament d'ençà que es va anunciar el llançament de la consola. El temps dedicat a 3DS va concloure amb escenes d'alguns dels videojocs que avui ens mostraran: Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate, Epic Mickey: The Power of Illusion, Scribblenauts 3D i Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance. No va estar gens malament, per ser només un avançament; avui veurem quins jocs més poden esperar incorporar properament al seu catàleg particular els usuaris de la consola portàtil de Nintendo.

Fils-Aime destacà a continuació, de nou sobre la nova consola de saló, que l'objectiu de Nintendo per a Wii U és el mateix que amb Wii: trobar propostes interessants per a tota mena de jugadors. Encaixa amb aquest esperit l'anunci d'un joc que sembla perfectament indicat per a tots els públics: Wii U rebrà un nou títol de Lego, amb forta personalitat, no basat en cap franquícia cinematogràfica popular, com ha passat en molts dels jocs recents amb el segell del famós joc infantil de construcció. Es tracta deLego City: Undercover, l'acció, l'espionatge i l'humor en seran els eixos. Undercover també tindrà versió portàtil per a Nintendo 3DS.

En aquest moment de la conferència, com va quedar clar durant l'acte d'Ubisoft, la multinacional francesa d'edició de videojocs serà clau per nodrir Wii U de grans jocs, tot i que la primera llicència de la que van parlar-nos en aquest moment no ens va fer fred ni calor: Just Dance 4 està basat, en principi, en un concepte interessant, però perd bona part de la gràcia quan resulta evident que per ballar cal fer ús del WiiMote i que el Wii U Gamepad té també un cert paper en tot plegat, que ens confessem incapaços de capir. Sense que això vulgui ser una crítica destructiva, ens sembla que és contraproduent que un joc de dansa calguin tants perifèrics per ballar, encara més quan la competència ofereix productes similars que consisteixen en ballar, simplement, sense necessitat de dispositius intermediaris que obstaculitzin l'acció.

Un dels jocs que va cridar l'atenció durant la presentació d'Ubisoft va tenir també durant la conferència de premsa de Nintendo el seu espai: Zombi U, un títol de terror en primera persona, que es presenta amb un vídeo introductori en el que veiem que el kit de supervivència a plagues zombi es presenta en forma de maleta que conté un Wii U Game Pad. El tràiler de Zombi U dóna pistes sobre com farem ús Wii U Game Pad en aquest títol, però encara se'ns fa difícil de fer-nos a la idea aproximada de com en farem ús en molts jocs. Ubisoft brindarà grans jocs a Wii U, ahir es van confirmar formalment jocs com Assassin's Creed III, Sports Connection, Raymand Legends, Avengers Battle for Earth i un nou Rabbids.

Després de l'exposició dels jocs que Ubisoft té preparats per a Wii U, Reggie Fils-Aime va introduir un nou segell, NintendoLand, que és una mena de gran parc temàtic amb diferents atraccions. Pel que vam veure, es tracta d'un joc de minijocs centrats en franquícies populars de Ninty, entre les quals vam distingir Takumaru's Castle, Legend of Zelda, Animal Crossing, Luigi's Ghost Mansion i Donkey Kong Crash Course. En aquest moment, l'acte va centrar-se en explicar un dels conceptes que, segons Nintendo, distingeix Wii U de la resta de plataformes d'oci electrònic: la jugabilitat asimètrica, que, fonalment, consisteix en el joc que dóna que al Wii Game Pad un sol jugador veu informació que no apareix a la pantalla en la que juguen la resta de jugadors. Un concepte que pot tenir la seva gràcia, però que mareja una mica. Nintendo és conscient que la mecànica jugable en la que Wii U se sustenta pot ser difícil de transmetre en un primer moment, segons van explicar, NintendoLand està concebut per fer entendre la gent de quina manera es juga amb Wii U. Bona part del temps dedicat a NintendoLand van invertir-lo a un joc que té una mecànica clàssica d'empaitar i amagar-se. En definitiva, la versió per a Wii U d'un joc de tota la vida, que no hauria de requerir tantes tantes raons.

Amb això va finalitzar la conferència de premsa de Nintendo. Potser no era necessari fer un Nintendo Direct previ a l'acte central, i encara ens van semblar més prescindibles les explicacions d'Iwata-san (de nou pregravat) que Nintendo va emetre en streaming quan va finalitzar la transmissió de l'esdeveniment que va tenir lloc a Los Angeles. Iwata va limitar-se a ensenyar vídeos de jocs de Nintendo Wii U, amb més gent fent veure que s'ho passa bé jugant.

En realitat, hem vist encara poc de Wii U, i després de la conferència no vam poder evitar experimentar una certa sensació de desconcert. Té un punt absurd que cada cop que Nintendo presenta un joc per a un maquinari completament nou ens digui que apareix a Wii U "for the first time ever". Paradoxament, després de la presentació massa prematura i aparentment improvisada de l'any passat, la videoconsola coneguda originalment amb el nom de “Project Cafe” ha tingut enguany una conferència de premsa inicialment tan esperada com finalment descafeïnada. Probablement, el major problema de Nintendo és que el que Wii U ofereix no és massa diferent del que ja fa possible la interconnexió de PlayStation 3 i PSVita, i que Microsoft va demostrar abans-d'ahir que amb un telèfon intel·ligent i una tauleta tàctil els usuaris d'Xbox 360 en tenen prou per gaudir d'experiències similars a les que Wii U presenta com a exclusives i inèdites. Confiem que aviat Nintendo trobi el rumb, perquè és l'hora de la veritat per a Wii U.

stats