Va de Duel: "A favor de Gamelab 2011"

Zoom

Concloem la nostra cobertura de Gamelab 2011 amb dos textos d'opinió enfrontats, en els que dos dels nostres redactors desgranaran arguments a favor i en contra d'allò que ha ofert la fira, evitant maniqueismes, però fent balanç del que més els ha agradat i el que menys de l'esdeveniment, perquè polemitzar és saludable. Va de Duel és una secció d'opinió en la que es confronten dues perspectives diferenciades sobre un mateix fet. Per descomptat, el que en aquesta secció s'exposa és l'opinió personal de l'autor de cada text, que, com a tal, no representa necessàriament ni l'opinió de VaDeJocs com a mitjà ni la del diari que l'agombola.

Acabem de tancar a Barcelona el primer Gamelab a casa nostra. El que fins ara havia estat el major aparador de novetats i agitació en general sobre el món dels videojocs ha saltat un esglaó més, traslladant-se aquest any i durant els cinc següents de Gijón a la ciutat comtal. Amb tota la miríada de fires i festivals que mouen el país amb l’arribada de la calor, aquesta proposta arriba ara (poc després de l’E3) posant l’accent en aquesta indústria que tant seguim i amb la que tan identificats ens sentim. No podem més que aplaudir el canvi, que ha estat del tot favorable: la localitat asturiana era un bon emplaçament per una convenció de reduïdes dimensions; tot i així, la millor i major accessibilitat de la capital catalana és ideal per a organitzar un esdeveniment de major envergadura. El local escollit ha estat la cúpula superior del nou i llustrós centre comercial Les Arenes, situat a prop de la Plaça Espanya.

I ha estat precisament aquesta edició 2011 la que ha presentat al món Gamelab com una de les fires d’actualitat i desenvolupament de videojocs més remarcable a nivell europeu. S’ha volgut barrejar -amb certa confusió entre el públic assistent, tot sigui dit- un enfocament similar a l’E3 de Los Angeles (l'Electronic Entertainment Expo basat en la difusió massiva i continuada de novetats i exclusives) amb una bona dosi de la GDC de San Francisco(la Game Developers Conference, amb ponències d’experts o conferències de personalitats consagrades del sector). Les dues cites anuals mencionades tenen característiques ben diferents, i no sempre és possible condensar-les totes dues en una si no es disposa de temps i espai suficient. És per això que, en properes edicions, s’espera que la fira es decanti més cap a una tendència en concret i que procuri no abastar objectius tan oposats. Però és innegable que, com a esdeveniment dedicat a fans gamers i a desenvolupadors, aquest Gamelab ha estat tot un triomf. Per què?

Espanya és un estat en el que el sector dels videojocs creix dia rere dia, on cada vegada ens trobem més a prop d’aconseguir que creadors i productors es consolidin, d’ubicar-nos de nou en el gran i apassionant mapa de la indústria mundial. Gamelab ha fet una molt bona feina en aquesta direcció. De projectes i iniciatives no en falten, com ha quedat palès, amb productes propis ben reconeguts que han passat a formar part d’un particular palmarès anual. Un d’ells ha estat Castlevania: Lords of Shadow, de l’estudi madrileny Mercury Steam, dirigit pel català Enric Álvarez, que s’ha endut vuit guardons (entre ells el de millor joc) a la gala d’entrega dels Premis Nacionals del Videojoc, celebrada dins del marc d’aquest Gamelab2011. Altres exemples els tenim en el màxim exponent de la tecnologia de realitat augmentada com és Invizimals: Shadow Zone (Novarama, 2010), l’aventura gràfica Hollywood Monsters 2 (Pendulo Studios, 2011), el multi-jugador online gratuït Basket Dudes (Bitoon Games, 2011) o el plataformes independent The Fancy Pants Adventures (Over The Top Games, 2011). Amb tots aquests referents i més que han de passar a engreixar la llista aquest any vigent s’arrodoneix el nou ecosistema del videojoc espanyol. Gamelab ha recollit aquest ecosistema, ens n’ha presentat els seus responsables i ha mogut fils per fer-lo créixer de cara al públic general. Ens mereixíem urgentment un lloc, un moment, per a obrir-nos al món definitivament.

Aquest sentiment d’emprenedoria, de voler fer les coses ben fetes i amb professionalitat s’ha imprès efusivament a aquest Gamelab2011, que ha comptat amb la presència destacada d'Hideo Kojima (que va rebre una menció d’honor a la seva trajectòria de mans de José Corbacho a la gala de premis esmentada abans), Peter Molyneux, Cliff Bleszinski, Trip Hawkins (fundador d’Electronic Arts i actual president de Digital Chocolate), Enric Álvarez y Daniel Sánchez-Crespo (autors de Castlevania: Lords of Shadow i Reality Fighters, respectivament) o Markus Persson (creador de Minecraft), per esmentar-ne alguns. Tots ells ens han regalat conferències de nivell i profunditat, dirigides als de mentalitat menys àvida de notícies i exclusives i, en canvi, més predisposats a descobrir les interioritats de la indústria. També hi ha hagut lloc per a una sèrie de ponències paral·leles, organitzades per professionals en actiu, amb l’objectiu d’orientar a futurs creadors de videojocs a l’hora de formar-se i accedir al món laboral.

Mentre el gruix d’aquestes activitats concretes s’ha dirigit als visitants de la fira que gaudien de l’acreditació adequada, també s’ha preparat un espai -relativament escàs- ocupat pròpiament per l’exposició d’estands de la fira. Sense cap exclusiva contundent ni demostració inèdita (on és la nova PSVita? I algun prototip de Wii-U, posats a ser optimistes?), els visitants que han pagat l’entrada de visitant han pogut provar la beta multi-jugador de Gears of War 3, veure l’aspecte de The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3DS o tastar alguns títols recents de PS3, Move i Kinect. Els més afortunats han aconseguit autògrafs i fotos amb els conferenciants més cèlebres. Sembla poc contingut per a una celebració que teòricament pretén assimilar-se al massificat E3, però certament aquesta no era l’aproximació que els seus organitzadors desitjaven. Una mala promoció de l’esdeveniment ha provocat que el públic general se’n fes una idea equivocada: ben aviat la Cúpula de Les Arenes quedava massa justa pels centenars de visitants que eventualment esperaven quedar-s’hi més estona. La profunditat de continguts d’aquest Gamelab ha estat més robusta, variada i divertida de la que ha pogut rebre un visitant amb entrada restringida només a la zona d’exposició.

No hem d’oblidar els espais ocupats pels màsters i cursos de postgrau de diferents universitats i acadèmies, aspecte que remarca encara més el caire tècnic i professional de la fira. De cara a la següent edició, és molt probable que el volum important d’activitats i expositors es traslladi a un pavelló de la Fira de Montjuïc i que es ressalti una mica més la vessant comercial que aquest any semblava minsa. Distanciar la data unes setmanes més de l’E3 també ajudaria a no condensar i exhaurir en poc temps tota l’actualitat recent, que sens dubte aportaria més repercussió mediàtica al Gamelab. Una altra cosa és que sigui això el que volem els que d'alguna manera ens dediquem al tema de forma professional.

Independentment d’aquests inconvenients, el Gamelab2011 ens ha deixat moments pel record, protagonitzats per alguns dels rostres coneguts del món dels videojocs i també per cada persona que hi ha volgut aportar el seu granet de sorra. En definitiva, ha de ser tot un orgull per a tots nosaltres (consumidors i desenvolupadors) comptar ara amb els mitjans i el públic suficient per a organitzar un acte d’aquestes característiques, que no ha perdut en cap instant la intenció de promoure, ampliar i revolucionar el sector al nostre país. Que ho hagi aconseguit o no resta al parer de cadascú però, partint d’una bona llavor i regant-la amb la mínima fracció de tota la motivació que s’hi ha bolcat, la il·lusió pot créixer i créixer fresca fins a convertir-se en la sòlida i respectada indústria que tots anhelem.

Zoom

Sobre l'autor: Albert Badosa (Barcelona, 1987), és enginyer informàtic i alumne del màster de creació de videojocs a la Universitat Pompeu Fabra.

Llegiu "En contra de Gamelab 2011", la resposta de Marc Arcas a aquest text.