Anàlisi: F1 2011

Zoom

Ja fa un temps que la segona edició del joc de Fórmula 1 de Codemasters va arribar al mercat, i ara que s’inicia la nova temporada de Fórmula 1 és el moment d’analitzar aquest títol, que ens permet de viure virtualment la vida d’un pilot de monoplaces en la màxima categoria de l'automobilisme mundial.Amb F1 2010, Codemasters va fer un primer apropament al món de la Fórmula 1, amb un resultat notable, però també amb notables absències i detalls per polir, que analitzarem si s’han resolt en aquest F1 2011.El Mode Trajectòria continua sent l’eix principal del joc, on podrem posar-nos en la pell d’un pilot acabat d’arribar a F1 i que comptarà amb cinc temporades completes per aconseguir la glòria.

Zoom

Versió analitzada: Xbox 360.Gènere:Simulació de conducció.

Desenvolupat per:Codemasters.

Distribuït per: Codemasters.

També disponible a: PC PS3, 3DS, PS Vita.

PEGI: 3+.

Zoom

PATXI CASTILLO | Tarragona

Un cop ens creem el nostre pilot, a través d’una avorrida i poc motivadora entrevista, podrem triar entre cinc escuderies per a iniciar els nostres passos en el circ de la F1: AT&T Williams, Force India F1 Team, HRT F1 Team, Marussia Virgin Racing i Team Lotus.Un ventall força generós, ja que suposadament som un pilot novell, però ja se sap, amb diners virtuals… Quan haguem triat la nostra escuderia, el redissenyat Motorhome serà el nostre centre d’operacions. Trobarem el calendari amb els 19 grans premis que disputarem, corresponents a la temporada 2011. A diferència de la present temporada no hi trobarem Texas ni Bahrain que són circuits nous d’enguany, però sí que hi trobarem Turquia.

Zoom

Per a la nostra aventura podrem triar entre quatre nivells de dificultat, des del més bàsic i arcade, fins a un nivell prou exigent i amb força semblança a la simulació. I si no tenim prou, sempre podrem construir-nos el nostre nivell de dificultat de forma personalitzada, ajustant les ajudes a la conducció, la IA, etcètera. Aquest any, el mode trajectòria s’ha centrat en un aspecte molt destacat en la realitat, i és com s’acostuma a dir en el món del motor, que el teu company d’equip és el teu principal enemic, i així se’ns transmet en el joc; la competitivitat amb el nostre company d’equip condicionarà el nostre progrés. Si som millors que ell, rebrem primer les evolucions, serem considerats primer pilot, i rebrem millors ofertes.

Zoom

El mode trajectòria es pot desenvolupar triant el mode GP Llarg, completant les tres sessions de lliures, classificació i cursa, com passa en el món real, o en format curt, on només disputarem una sessió de lliures, classificació i cursa. Per a concloure amb el mode trajectòria, un cop finalitzi el Gran Premi tornarem a rebre les peticions d’entrevistes, on suposadament les nostres declaracions condicionen les nostra trajectòria; podem assegurar-vos que, a no ser que ho forceu i molt, digueu el que digueu no hi haurà cap conseqüència, com a molt aconseguireu fer una mica més entretingudes unes entrevistes molt avorrides i que no aporten res.

Zoom

Un altre cas a part són els objectius, que en moltes ocasions són poc realistes, ens demanen fites inabastables per a certs equips en la competició real, com classificar-nos entre els quinze primers amb HRT, per exemple. Si que és veritat que s’han ajustat millor que en la versió de l’any passat però continua sent un aspecte que encara cal millorar. És quan ens posem el casc i ens fiquem dins del cockpit quetrobarem les principals diferències i millores respecte de l’any passat, començant per la quantitat d’informació que podem consultar, ja no només de l'estat del monoplaça, sinó dels temps per volta, diferències amb els rivals, etcètera. L’any passat trobàvem molt a faltar disposar de més informació que ens permetès afrontar la cursa afegint una certa dosi d’estratègia, principalment un cop estàvem rodant i on no teníem cap referència de l'estat de la cursa.

Zoom

Si sou pilots novells o amb poca experiència en aquest tipus de joc, podreu gaudir d’una notable experiència ajustant els nivells de dificultat, i si sou exigents podrem arribar a un cert grau de simulació ben notable i que segurament satisfarà els més experts, ja que en aquesta edició, les físiques i les sensacions al volant s’han millorat notablement. Els monoplaces són més temperamentals, cal fer més mans i peus per controlar-los, i el més mínim error farà anar en orris totes les esperances d’aconseguir un bon resultat en la cursa.El pilots rivals són més agressius, molt més imprevisibles, i fins i tot ens han semblat més personals, amb actituds o pautes que es repeteixen segons els pilots, com pot ser el cas de Hamilton, que es mostra molt agressiu, o amb Alonso, que aconsegueix ritmes constants demolidors.

Zoom

Això si, sigui quin sigui el nivell de dificultat de la intel·ligència artificial no modificarem el seu comportament, sinó que en els nivells més complicats els nostres rivals correran més. Aquí, com en la majoria de jocs de conducció hi ha una de les raons principals per tirar per terra tota la simulació, ja que es limita la IA a un simple handicap, com si depenent del nivell de dificultat els rivals portéssin més o menys pes a sobre, quan el que voldríem veure és que són millors pilots, més difícils de passar, que són capaços de tapar millor els forats, o de traçar millors els revolts. Lluny d’això, tot és limita a que siguin més o menys ràpids. Una llàstima, novament.

Zoom

Sigui quin sigui el nivell de dificultat triat, el que sí que podrem percebre és la dificultat de conduir un F1, mentre l'enginyer de pista ens parla ens caldrà manipular la creueta per modificar el rendiment del motor o el comportament dels alerons, alhora que tracem un revolt amb un rival enganxat al nostre aleró posterior. Per si això encara és poc, recordem que caldrà manipular el funcionament del DRS, i del KERS. Una bogeria meravellosa, que ens demostrarà que tots els pilots de F1, des del primer fins a l’últim, són súper-esportistes d’elit amb unes condicions físiques envejables.

Zoom

Haurem d'anar amb molt de compte si durant la cursa patim algun impacte, ja que els desperfectes causats en el monoplaça condicionaran el seu comportament. No serà el mateix conduir amb un aleró en perfecte estat que fer-ho sense aquest element, i es nota moltíssim. Llàstima que els desperfectes són molt limitats, i fem el que fem sempre trencarem les mateixes peces. A més dels accidents, caldrà sumar les incidències mecàniques, que es produiran amb més freqüència en les escuderies petites, i quemaleiremquan estiguem lluitant cos a cos per aconseguir un bon resultat.Els usuaris d'F1 2010 ho vàrem demanar a crits, i a darrera hora es va incloure el safety car, novetat de la present edició que apareixerà si un accident en una cursa n'impedeix el normal desenvolupament. Durant la seva estada a pista, i com passa en la realitat, no ens estarà permès d'avançar, i per molt que ho vulguem intentar el propi sistema ens frenarà. Una gran incorporació, que afegeix més de realisme al conjunt.

Zoom

Tècnicament es fa un pas endavant molt important amb el motor EGO Engine que dota el joc d’un realisme impressionanti d’una sensació de velocitat realment aconseguida. Els modelats dels monoplaces són espectaculars, molt millors que l’any anterior, i l’introducció de més moviment al pit-lane ajuden a crear una atmosfera molt més dinàmica.El sistema de meteorologia canviant és formidable, ens podem trobar en pista a l'inici de la sessió amb aigua a bots i barrals, i al final de la sessió amb un sol espaterrant, això sí passant per tota la transició de forma realista, sublim. Aquest sistema dinàmic, es veu reforçat pels impressionants efectes d’aigua i de llum, que projecten unes imatges d’alt realisme i d’altíssima qualitat.

Zoom

Un dels aspectes tècnics que més han millorat és el comportament general del monoplaça, les seves físiques són molt més realistes, però sobretot els pneumàtics, on podrem sentir la degradació i la modificació del comportament segons el seu estat. Brillant aplicació de tecnologia. Aquesta magnífica impressió gràfica es completa amb unes animacions entre fases, com quan acabem una cursa, que ajuden a endinsar-nos en la història.

Zoom

Però lamentablement també hi ha ombres, especialment en el sistema de danys, que com abans comentàvem és molt senzill tècnicament, i també visualment. Aquest és un dels grans aspectes a millorar de cara a la propera edició. Durant les hores de joc hem pogut detectar clipping, i en un esport on unamil·lèsimade segon pot ser la diferència, que el monoplaça en ocasions fusioni el seu aleró amb el vehicle del davant, no ens deixa gaires bones sensacions. Cal destacar que això només ho hem observat puntualment, però que convindria corregir aquests petits detalls per brindar als afeccionats un joc rodó.

Zoom

L’aspecte sonor és (perdoneu-nos la llicència) acollonant. Magnífic. El soroll dels motors dels monoplaces és idèntic al real, així com la resta d’efectes de so. La veu de l'enginyer és clar, tot i que el filtratge sonor transmet a la perfecció la sensació de sentir-lo per la ràdio. La música dels menús, i de les transicions és correcta, i no cal més, ja que on realment interessa que és a pista, el so és simplement perfecte per ambientar-nos -i no cal oblidar-ho- per ajudar-nos a pilotar, identificar quan canviar de marxa, adonar-nos de per on ens volen avançar... L’única part decebedora del so la trobem en els xocs, que com hem dit, fluixegen una mica en tots els aspectes, tant el visual com el tècnic com el sonor.

Zoom

L’apartat online l'han resolt amb un passi VIP inclòs en el joc. Podrem competir contra un màxim de setze jugadors, en diversos modes com SPRINT (carrera a tres voltes sobre sec), POLE (ronda classificatòria de 20 minuts amb meteorologia canviant), RESISTÈNCIA (carrera del 20%, almenys amb una parada a boxes) i GRAN PREMI (carrera de set voltes amb classificació prèvia de 15 minuts). També podrem disputar unGP a mida, que és una cursa completament personalitzada al costat d’amics i, el mode més interessant de tots, el Mundial Cooperatiu, que ens permetrà de compartir temporada al costat d’un jugador en línia, com a rival o company d’equip. També podrem jugar en mode local amb la pantalla dividida.

Zoom

El millor

  • L’apartat visual.
  • El mode trajectòria.
  • La sensació de velocitat.
  • La configuració de dificultat.

El pitjor

  • Les col·lisions.
  • Les entrevistes.
  • Els objectius marcats.
  • Que no es puguin ajustar els reglatges dels monoplaces.

Zoom

"F1 2011 és un gran joc de Fórmula 1, segurament el millor que podem trobar per a consoles, i un dels millors que s’han fet. La seva línia ascendent ens fan ser optimistes de cara a futures edicions, on s’espera que algunes de les mancances que aquesta edició pateix siguin resoltes, aconseguint d’aquesta manera el joc gairebé perfecte. Un sistema de col·lisions més acurat, un grau més de simulació per a qui el vulgui, i la possibilitat d’ampliar el joc mitjançant DLC, per exemple amb calendaris d’anys anteriors, amb monoplaces històrics, o amb la possibilitat de reviure Grans Premis mítics, farien pujar un graó més aquest joc, que ara com era és el rei del gran circ de la Fórmula 1 en les nostres consoles".

Sobre l'autor: Patxi Castillo. Afeccionat a la F-1, i en general a totes les competicions de quatre rodes en circuit. També l'apassionen la tecnologia i els videojocs, especialment els jocs de simulació de conducció. Redactor en cap de Motor.cat, i responsable del departament tècnic d'una empresa de Telecomunicacions.

Zoom