MÚSICA
BORJA DUÑÓ AIXERCH

La samba és jazz en l’univers Jaques Morelenbaum

El violoncel·lista brasiler inaugura el 46 Voll Damm Festival Internacional de Jazz de Barcelona

Després de la cancel·lació del concert de Diana Krall per motius de salut, serà Jaques Morelenbaum qui inaugurarà el 46 Voll Damm Festival Internacional de Jazz de Barcelona. El violoncel·lista brasiler, que ja ha actuat a Barcelona en diverses ocasions -amb Ryuichi Sakamoto, Gilberto Gil, Caetano Veloso i Omar Sosa, per exemple-, presenta ara el seu primer disc en solitari. Es tracta de Saudade do futuro, futuro da saudade (2014), del Jaques Morelenbaum Cello Sam3a Trio, un treball que aprofundeix en el coneixement dels ritmes del seu país, atresorats durant 40 anys de carrera. L’eminent violoncel·lista carioca, educat en la tradició clàssica europea però atret per la creativitat de la música popular, va formar part de la banda d’Antonio Carlos Jobim durant una dècada, va actuar durant cinc anys amb Egberto Gismonti i va ser director musical i arranjador de Caetano Veloso durant 14 anys.

Amb un currículum com aquest no és estrany que el programa el presenti com a “arquitecte inqüestionable del so del Brasil contemporani”. “M’encanta l’arquitectura, crec que hi ha molta arquitectura en la música i que hi ha molta melodia en l’arquitectura. Jo em sento com un arquitecte que treballa apassionadament i un afortunat per haver pogut col·laborar amb tants genis de la música en una sola vida”, assegura sense oblidar-se de músics no brasilers amb els quals també ha treballat, com Sting, David Byrne i Leonard Bernstein.

La música del Cello Sam3a Trio, completat per Lula Galvão a la guitarra i Rafael Barata a la bateria, s’ha definit com a samba de cambra. “Sí, perquè és la textura, la formació del grup que he escollit, és música amb la qual em sento confortable emocionalment i que em desafia intel·lectualment”, diu el músic. Al repertori, Morelenbaum només hi ha inclòs dues peces seves, la resta són d’altres autors, com el mateix Lula Galvão, però també de Gilberto Gil, Caetano Veloso, João Donato, Chico Buarque, Carlos Lyra... “No sóc un compositor amb una producció gaire constant, perquè estic sempre dedicat a molts altres camps de la música”. Les seves són Air livre i Maracatuesday. “Aquest nom és una broma, perquè la vam gravar un dimarts i és un maracatu, un ritme del nord-est del Brasil”, explica.

“La samba és una paraula àmplia que abraça molts gèneres musicals, perquè el Brasil és molt gran i hi ha molts regionalismes, però jo penso en la samba més o menys com els americans pensen en el jazz, que abraça molts subgèneres. La samba ha contaminat el Brasil sencer, està per tot arreu, per això dic que és com el jazz, és universal”, afegeix. Però aquesta no és l’única connexió de Morelenbaum amb el jazz. “En la meva música hi ha improvisació, és una cosa que m’ha interessat molt des de sempre, el violoncel és un instrument que està pensat per interpretar música escrita o música erudita, però jo sempre he volgut trencar aquest dogma i utilitzar-lo com a mètode d’expressió del meu vessant creatiu”.

Madeline Foley, mestra de Morelenbaum, va ser deixeble directa de Pau Casals. “Casals per mi és el Papa, és l’iniciador d’una nova era per al violoncel, va ser ell qui va fer del violoncel una finestra al món i a la llibertat. De sobte va aparèixer un senyor que va decidir tocar Johann Sebastian Bach d’una manera lliure, d’una manera poètica”, recorda amb emoció. De fet, Morelenbaum va interpretar El cant dels ocells fa uns anys al concert Linguamón-Casa de les Llengües. “Ho havia de fer Jordi Savall però a última hora no va poder-hi ser per problemes de salut i me’l vaig haver d’aprendre mirant un vídeo a YouTube. Va ser un moment molt emocionant per a mi”, recorda.

Recentment, a la seva pàgina de Facebook, Morelenbaum ha denunciat que companyies aèries com Alitalia no li deixen comprar un bitllet perquè el seu violoncel viatgi amb ell. “Una vegada, una gran companyia va fer desaparèixer el meu instrument durant tres dies i tres nits, jo vaig quedar-me a la terminal sense saber on era l’instrument que m’ha acompanyat durant més de trenta anys. Vaig patir massa i vaig prendre la decisió de no separar-me del meu violoncel, de manera que ara, quan viatjo, som dos”.

Jaques Morelenbaum Cello Sam3a Trio

46 Voll Damm Festival Internacional de Jazz de Barcelona. L’Auditori, Sala 2. Divendres 17. 21 h. 36 €. Trobareu la programació completa a www.theproject.es