PANTALLES
EULÀLIA IGLESIAS

A les portes de l'infern

L'ombra de la mort plana sobre l'inici de la sisena temporada de 'Mad men'

Tornarà el Don Draper que coneixíem? Aquesta és la pregunta que es deixava oberta al final de l'anterior temporada de Mad men . Al llarg de 13 capítols havíem assistit a la progressiva domesticació d'un personatge que des de l'inici d'aquesta sèrie, ambientada en una agència publicitària de la Nova York dels anys 60, s'havia presentat com un seductor impenitent. El geni de la creativitat es casava en aquesta cinquena temporada amb la seva jove i très chic secretària. En l'últim capítol, la determinació de Draper de comportar-se, per primer cop, com un fidelíssim espòs es veia amenaçada davant la proposició que li feia una desconeguda en un bar.

NOUS 'LOOKS'

Els dos primers capítols de la nova temporada de Mad men , estrenats simultàniament sota un mateix títol, The doorway , no es molesten a aclarir què va passar en aquella cocteleria. La sisena temporada arrenca en plenes vacances de Nadal al tombant de l'any 1967 al 1968. El canvi de dècada es palpa a l'ambient. Els personatges, fins ara tan polits, ja fan gala de melenes, barbes i patilles (fins i tot l'exdona de Don, Betty, canvia el seu look Grace Kelly!). També comencen a fumar herba: el nou Mad men fa olor de porros. La Guerra del Vietnam entra en escena de manera indirecta: en una escapada a Hawaii, Don Draper coneix un soldat de permís en qui ell, veterà de la Guerra de Corea, sembla que s'hi veu reflectit...

Celebrem la recuperació del personatge de Peggy Olson, l'executiva de comptes que abandonava l'agència Cooper Draper Price en la temporada anterior. Ja plenament integrada en la nova empresa, la Peggy comença a donar senyals que pot estar a l'altura del seu mestre. Per la seva banda, el traspàs de la seva mare representa per a Rod Sterling el final d'una etapa: "És l'última nova experiència que viuré", certifica. No és l'únic afectat per l'ombra de la mort. Draper s'obsessiona amb el porter del seu edifici, que va patir un atac de cor davant seu del qual es recupera miraculosament.

ENTRE EL CEL I L'INFERN

Aquesta temporada torna a incidir en el tema que travessa tota la sèrie: la qüestió de la identitat i del doble al voltant d'un protagonista expert a vendre aparences. Els dos primers capítols també posen en evidència un altre dels seus grans mèrits: la capacitat de risc.

Lluny d'acomodar-se a les convencions que obliguen a sobrecarregar d'informació i acció la pantalla, la sèrie opta per estratègies com l'estranyament, no té por de les el·lipsis i juga amb l'experiència subjectiva del temps. En el primer capítol, el protagonista no obre la boca fins a ben encetada la narració. ¿Se sent absent de l'entorn turístic que el rodeja? ¿O, al contrari, està vivint alguna mena d'experiència espiritual mentre llegeix l' Infern de Dant en aquest paradís del Pacífic? La Betty, per la seva banda, fa una inesperada incursió a l'East Village buscant una amiga de la seva filla, òrfena de mare i aspirant a Lolita. El món de bohèmia utòpic que li ha pintat la noia es desvela llòbrec, gèlid i hostil, just als antípodes de l'assolellat Hawaii. En la penúltima temporada de Mad men , els personatges es comencen a moure en una mena de llindar entre el cel i l'infern.