Documentals
Eulàlia Iglesias

TV Negra

L'efecte Obama, el moviment Black Lives Matters i la protesta contra els #OscarsSoWhite s'han fet notar a la televisió dels Estats Units. El tema de la raça mai havia pres tan protagonisme en sèries, documentals i pel·lícules. TV negra vs. Casa Blanca

TV Negra Zoom

L'any 1994 Hillary Clinton, aleshores primera dama dels Estats Units, va utilitzar el terme superpredators en un discurs. L'expressió, que llavors s’utilitzava per criminalitzar els joves afroamericans de les zones urbanes, li ha rebotat com un bumerang en la recent campanya presidencial. El 1989 Donald Trump es va gastar 85.000 dòlars en un anunci a tota pàgina al New York Times on demanava reinstaurar la pena de mort per a cinc menors, cap d'ells blanc, acusats de l'atac i la violació d'una dona al Central Park. 13 anys després es va demostrar la innocència dels nois. Trump no ha demanat mai perdó.

Els dos casos se citen a Enmienda XIII, un documental d'Ava DuVernay produït per Netflix. L'esmena en qüestió és la que va abolir l'esclavitud i la servitud involuntària als Estats Units... amb una excepció: els treballs forçats com a càstig penal. Una escletxa legal que, segons la pel·lícula, s'usa per mantenir vigent el racisme dins del sistema. A través del testimoni d'experts, militants i lluitadores històriques pels drets civils i la presentació de dades inapel·lables (per exemple, als EUA el 95% dels fiscals són blancs), Enmienda XIII traça una línia recta i sense interrupcions entre l'esclavisme i l'actual sistema penitenciari. Alhora que analitza un relat mediàtic que, des de l'estrena d'un film fundacional com El naixement d'una nació de D.W. Griffith, ha contribuït a fixar i difondre la idea dels afroamericans (i ara els llatins) com a amenaça.

“Ets el primer negre que es lliura de la presó per la seva raça”, li diu un personatge al protagonista de The people vs. O.J. Simpson: American crime story, la producció de FX que dramatitza l'anomenat judici del segle. L'antic jugador de futbol americà i assassí de Nicole Brown Simpson i Ronald Goldman ha centrat dues de les sèries de la temporada. Com Enmienda XIII, l'esplèndida O.J.: Made in America oferia una aproximació a la qüestió racial imprescindible per entendre els Estats Units d'avui en dia. Drama judicial amb massa subratllats i algunes caracteritzacions grotesques (uix John Travolta!), The people vs. O.J. Simpson resulta molt més irregular. El seu mèrit més eloqüent consisteix a compensar la principal mancança de la sèrie documental. Aquí sí que s'atorga la importància necessària a la qüestió de la violència contra les dones, sobretot gràcies al pes del personatge de la fiscal Marcia Clark (gran Sarah Paulson).

O.J. Simpson va ser el primer negre acceptat com a heroi popular per la població blanca dels Estats Units. La creació de relats en clau afroamericana ha sigut una de les assignatures pendents de la ficció nord-americana. Un buit que algunes sèries recents estant compensant. Amb Luke Cage, Netflix ha presentat el primer superheroi televisiu de Marvel de raça negra. I la mateixa plataforma forjava la mitologia del naixement del hip-hop a The get down. La conclusió de l'última temporada d'Orange is the new black remet de forma explícita al moviment Black Lives Matters i s'inspira en un dels casos d'agressions de policies a persones de raça negra esmentats a Enmienda XIII. Fox va estrenar el 19 de novembre Atlanta, una de les sèries revelació d'aquest 2016 de la mà de Donald Glover (de Community). I fins i tot la molt tradicionalment blanca HBO està emetent Insecure, on la còmica Issa Rae mostra amb humor les formes toves de racisme (paternalisme, whitesplaining...) que viu el seu personatge en el seu dia a dia a Los Angeles.