PLAY

Quan obren la boca és per cantar

Manual imprescindible del perfecte artista pop (LI)

La primera vegada que sents la teva veu enregistrada la trobes horrorosa. Tots hem passat per aquesta experiència: primer ens sorprenem que siguem nosaltres, després atribuïm la disconformitat a les màquines i, finalment, la gent ens aboca a la crua realitat que la nostra veu és així. Un músic no hi passa de llarg, per aquest episodi, al contrari, dedicarà tota la vida que li queda a millorar el so de la veu. És una tasca dura però de resultats ostensibles i, sobretot, és una feina ineludible. Com més aviat t’hi posis, millor.

Graves un disc nou i d’aquí vint dies tens les sessions d’enregistrament de la veu. Tranquil, si és veritat que encara falten vint dies, ets a temps de fer-ho bé. Material que necessitaràs: una impressora, un faristol, una gravadora portàtil, uns bons cascos, un llapis, una goma d’esborrar i una màquina de fer punta. Instal·la la gravadora, posa-t’hi davant amb l’instrument i grava el disc sencer seguit. Imprimeix els textos a cançó per pàgina, amb una bona mida de lletra i a doble espai per poder fer totes les anotacions pertinents. Asseu-te al sofà, escolta la gravació amb els cascos, i marca damunt les lletres impreses tot allò que no t’agradi. Ara torna a la gravadora, posa els papers damunt el faristol i comença a tocar i a cantar amb els cascos posats. Quan arribis a aquella frase, paraula o síl·laba que no t’agrada, intenta canviar-ne el so: estira el coll, apuja o abaixa el cap, somriu, obre més o menys la boca, canta més fort o més fluix, gesticula, vocalitza, contreu els abdominals... Segur que trobaràs una solució, apunta-la amb llapis. Si ets sistemàtic i t’ho has pres amb temps, arribaràs amb els dubtes tècnics resolts, i tot el que hauràs de corregir tendrà un caire purament personal.

Quan dus més d’una hora cantant, la veu comença a perdre sonoritat, per això has de quedar satisfet a nivell interpretatiu abans que la teva fonació hagi perdut qualitat. Si gastes la veu en qüestions tècniques, quan ho solucionis ja no sonaràs bé i ho hauràs de deixar per a una altre dia. La situació ideal seria aquella en què tenguis gravada la veu bona entre la primera i la tercera presa. Estudia tant com puguis per aproximar-te al màxim a aquest extrem. Els cantants lírics ho fan així, entren a l’estudi i no diuen ni bon dia, la primera vegada que obren la boca ja és per cantar, i més val que el tècnic ho tengui tot a punt perquè després de la segona presa se’n van a casa seva i no tornen.

BOLOCONSELL

SI S’ENSORRA L’ESCENARI...

Abandona’l immediatament. El públic ja se’n fa càrrec