Pantalles
JOAN ALBERT-ROS

De l'aventura al 'thriller' interactiu

Quantic Dream presenta aquest octubre la seva nova proposta de narrativa emocional

L'oci electrònic ha ajudat a transformar la narrativa audiovisual. Les pel·lícules i els videojocs són excel·lents vehicles narratius però les particularitats dels diferents mitjans condicionen tant la naturalesa de les mateixes obres com l'experiència de l'espectador. Si parlem de l'increment de sinergies entre cinema i videojocs hi ha referències inevitables; una de les més importants és el nom de Quantic Dream.

L'estudi parisenc presenta aquest octubre BEYOND: Two Souls per a PlayStation 3, un thriller psicològic interactiu centrat en la vida d'una jove amb poders sobrenaturals que manté una connexió estranya amb un ens invisible. Els protagonistes del joc són els actors nominats a l'Oscar Ellen Page i Willem Dafoe, que han prestat la seva fesomia, les seves veus i els seus moviments als seus personatges.

Com altres treballs de l'estudi, es tracta d'un projecte ambiciós que pretén sobrepassar el seu àmbit: a l'abril el joc va formar part de la Selecció Oficial del Festival de Cinema de TriBeCa pel seu enfocament cinematogràfic i per l'impacte previsible de les noves propostes d'oci electrònic sobre el setè art.

El cinema tradicional té una estructura narrativa tancada; els videojocs, per contra, permeten múltiples variables i afegeixen la interactuació del jugador, que tria el destí dels personatges i se sent protagonista de la història. En cadascun dels seus treballs, Quantic Dream s'ha interessat per explotar la implicació emocional del jugador en la història.

TRIA LA TEVA AVENTURA

Amb Fahrenheit (2005), una història d'assassinats rituals i possessions paranormals, Quantic Dream va introduir la seva tecnologia de cinema interactiu, que permetia als jugadors decidir en el context de l'aventura i explorar una història polièdrica. Un sistema que l'estudi francès va perfeccionar amb Heavy Rain (2010), un joc que explicava la investigació d'una sèrie d'assassinats des dels punts de vista de quatre protagonistes. Ara l'objectiu és fer un pas més enllà en la redefinició del gènere de les aventures gràfiques i postular definitivament els videojocs com un mitjà al servei de la narrativa emocional.

DAVID CAGE, INTEL·LIGÈNCIA EMOCIONAL

David de Gruttola, més conegut amb el nom artístic de David Cage, és el rostre de Quantic Dream i el director, dissenyador i guionista de tots els videojocs de l'estudi. La seva grandiloqüència ("no dissenyo productes, creo experiències") ha fet que es guanyi l'antipatia d'alguns videojugadors però també ha estat considerat un geni i un dels millors narradors d'històries de la indústria per personalitats de la talla de Warren Spector, pare de les sèries Deus Ex i Epic Mickey . Pot ser que el rebuig de l' alma mater de Quantic Dream d'etiquetar els seus jocs de manera convencional sigui una tècnica de màrqueting fantàstica, però el cert és que tots els projectes de l'estudi generen pels seus mèrits innegables una enorme atenció no només entre els aficionats als videojocs sinó també entre el gran públic.