CRÍTICA DE CINEMA
EULÀLIA IGLESIAS

El efecto K. El montador de Stalin

** Direcció: Valentí Figueres. Guió: Valentí Figueres i Helena Sánchez. 124 minuts. Espanya (2012).Amb Jordi Collado, Marisa Ibáñez i Anthony Senen.

'El efecto K. El montador de Stalin'. Zoom

En l'estela de Zelig de Woody Allen i Forgotten Silver de Peter Jackson i Costa Botes, El efecto K. El montador de Stalin proposa un joc de ficció que es disfressa de documental. El protagonista del llargmetratge és un suposat muntador soviètic, amic d'Eisenstein i deixeble de Vertov, de la mà del qual travessem bona part de la història i dels estils cinematogràfics del segle XX. A mesura que avancen les seves tribulacions per l'URSS, Hollywood o la Guerra Civil Espanyola també canvien els corrents estètics emulats o recuperats: avantguardes, muntatge soviètic, cinema negre, clàssics del moment, cinema domèstic, en color, documental propagandístic... Material heterogeni que combina metratge real de l'època amb recreacions dramàtiques resoltes amb més o menys fortuna. Malgrat el ventall de recursos per no cenyir-se a la ficció tradicional, el film se sotmet al relat més clàssic i previsible des de la veu en off que condueix el film. Una proposta apassionada però que no aconsegueix estar a l'altura de la seva pròpia ambició.