CRÍTICA DE CINEMA
EULÀLIA IGLESIAS

El desconocido del lago

**** Direcció i guió: Alain Guiraudie. 97 minuts. França (2013).Amb Pierre Deladonchamps, Christophe Paou, Patrick D’Assumçao, Jérôme Chappatte, Mathieu Vervisch, Gilbert Traina i Emmanuel Daumas.

L’espai de cruising on se situa El desconocido del lago sembla el paradís queer definitiu. Un lloc de trobada en plena natura on homes de totes condicions es despullen, es banyen, es relacionen i carden amb tota llibertat sota el sol mediterrani. Aquí ve sovint el Franck, un jove atractiu i bonhomiós que es fa amic d’un nouvingut, l’Henri. Però l’aparent harmonia d’aquest racó a la vora d’un llac s’esquerda quan el Franck contempla sense ser vist com un altre home ofega l’examant. I, en comptes de denunciar-ho, inicia una apassionada relació amb l’assassí.

A la primera pel·lícula que estrena al nostre país, Alain Guiraudie, un nom imprescindible del cinema francès contemporani, va tenyint de negre el retrat naturalista d’un microcosmos. El cineasta estableix les relacions entre els protagonistes a través d’una clara geometria, en una història en què cada personatge desenvolupa un sentiment sense reciprocitat per un altre. A cadascun li correspon un lloc en aquest espai a l’aire lliure que, concebut com a única localització, acaba esdevenint una trampa mortal. I el Franck exerceix d’epicentre narratiu al voltant del qual es mouen més desconeguts dels que suggereix aquest títol propi de novel·la negra. Guiraudie desplega també una colla de secundaris, els habituals de la zona més un curiós policia, que atorguen un punt d’humor a una trama cada cop més fosca. Thriller insòlit, naturista i depurat (l’única banda sonora és el soroll del vent entre els arbres), El desconocido del lago declina l’amor en totes les seves formes, des del desig sense empatia a l’entrega desinteressada passant per l’atracció fatal.