MÚSICA
BORJA DUÑÓ AIXERCH

08001, del Raval a Londres

Un disc i un fals documental tornen a posar el col·lectiu internacional en el mapa

De les cendres de l'escena mestissa de Barcelona, en sorgeix la reencarnació de 08001, un grup atípic, un col·lectiu sempre canviant liderat per Julián Urigoitia, que fa més de 10 anys que aposta per la mixtura de sons urbans a través de l'entrada i sortida de músics de tot el món. Fins ara, el nexe era que tots vivien a Barcelona. Ara, però, el so de 08001 no és només el del Raval, sinó que s'alia amb el Londres multicultural que ha trobat en les veus de Ghetto Priest i Nataixa Drum i en el baix del membre fundador dels Asian Dub Foundation Aniruddha Das. "Ghetto Priest és del barri de Hackney, jo he viscut molts anys al Raval, i la connexió ha sigut aquesta, venim de barris una mica durs de les respectives ciutats i a mi sempre m'ha agradat treballar amb gent de l'escena underground ", justifica Urigoitia.

Amb aquests i altres músics d'aquí (Kim Fanlo, Carlos Sarduy, Carlos López...), Urigoitia ha parit No pain no gain (2013), un treball musicalment molt ambiciós que hauria d'obrir-los les portes del mercat internacional. És un disc nocturn i molt urbà, amb un punt fosc, però amb algunes tornades lluminoses i molt enganxoses. El tercer disc de 08001 -després de Raval ta joie (2002) i Vorágine (2007)- és el més accessible de tots, però també és un disc de canvi, de patiment. " No pain no gain va de renunciar a coses per evolucionar i la primera va ser reduir la formació. El que m'ha costat més és deixar enrere persones que feia 8 anys que treballaven amb mi", explica Urigoitia. "La part humana és la que em costa més, la que em desgasta, perquè fer música és fàcil. En una tarda podem fer un tema i en un bon dia podem maquetar una cançó", assegura.

UNA PERIODISTA DEL 'GUARDIAN'

La sortida del disc va lligada a un fals documental, 08001 is back , signat per Jo Sol, autor també de Fake orgasm i El taxista ful . La peça està protagonitzada per una suposada periodista del diari The Guardian que torna al Raval al cap de 10 anys per documentar el ressorgiment de 08001 i es mostra molt crítica amb el canvi que ha experimentat la ciutat. "Jo Sol coneix el projecte des del primer dia i va plantejar fer alguna cosa diferent per a la promo, que no fos el típic videoclip; ell és un expert a fer falsos documentals", explica el músic.

CRÍTICA A BARCELONA

"La protagonista parla molt del Raval, de l'escena musical de fa 10 anys, i les seves sensacions, de com ella veu la ciutat. Volíem aprofitar per reivindicar una mica Barcelona, perquè està molt malament, i per entendre què és 08001 s'ha d'entendre una mica què ha passat amb Barcelona, per què hem arribat a aquest punt, per què he hagut de tancar una mica l'escena i obrir-la cap a un altre lloc", explica l'ànima del grup.

"La ciutat sempre m'ha donat molt", diu Urigoitia, "però en aquest tercer disc m'ha costat molt trobar inspiració i músics que realment em motivessin, vaig trobar-me una escena molt deteriorada". Es refereix, entre altres coses, a la possibilitat de viure de la música. "No sé quins grups es guanyen la vida avui en dia, potser Macaco i Love of Lesbian, però l'escena mestissa ha desaparegut", es queixa Urigoitia, que va començar a fer música electrònica als 17 anys i va crear 08001 després d'assistir a la traumàtica ruptura d'un grup. "Vaig veure com un grup es desfeia i no volia muntar-ne un amb assemblees en què tothom pogués decidir, volia fer un projecte en què jo pogués tenir el control i que al mateix temps fos molt obert, de manera que no hagués de dependre de cap músic. És molt difícil ajuntar 7 o 8 persones i plantejar un projecte a 10 anys vista", conclou.

Per una qüestió logística, 08001 no és un grup que es prodigui gaire en directe. L'espectacle del nou disc es va poder veure al Mercat de Música Viva de Vic i ara preparen una gira d'hivern per Espanya, però també la sortida a França i la Gran Bretanya. El grup de directe no és el mateix del disc i, per exemple, la cantant Nikol Kollars substitueix Nataixa Drum sobre l'escenari.n