CRÍTICA DE CINEMA
EULÀLIA IGLESIAS

El consejero

*** Direcció: Ridley Scott. Guió: Cormac McCarthy. 117 minuts. Estats Units (2013).Amb Michael Fassbender, Brad Pitt, Javier Bardem, Cameron Diaz, Penélope Cruz, Goran Visnjic, Dean Norris, Natalie Dormer i Rosie Perez.

A la primera seqüència d'El consejero, la parella que formen l'advocat del títol (Michael Fassbender) i la seva promesa (Penélope Cruz) s'estimen sota els llençols. És l'escena més càlida d'un film que retrata un món en què ja no queda espai per a la innocència, un món del qual els dos enamorats creuen poder aïllar-se amb facilitat. La nova cinta de Ridley Scott és també el primer film que Cormac McCarthy escriu directament per a la pantalla. L'autor de La carretera ens torna a traslladar a la frontera entre Mèxic i els Estats Units, zona franca per a la misèria ètica del liberalisme econòmic, on una sèrie d'esdeveniments propicien que el protagonista contempli com la seva vida comença a rodolar abisme avall... En aquest thriller moral amb un repartiment de primera, el guionista és l'estrella. Lluny de recolzar-se en l'acció per avançar, la cinta s'estructura a partir dels diferents diàlegs que mantenen els personatges. Scott hi afegeix el seu gust per l'artifici sobretot a l'hora de visualitzar alguns dels protagonistes, com l'altra parella que encarnen Javier Bardem i Cameron Diaz (ella és el més memorable del film i no només per la insòlita escena de sexe automobilístic). El film fa gala d'imatges tan potents com, de vegades, poc subtils. I a McCarthy se li escapa la mà en discursos com el de Ruben Blades, cita a Machado inclosa, que subratllen massa l'ambient de nihilisme moral que ha anat construint. Resulta inevitable preguntar-se si aquest no era un treball més adient per a l'altre germà Scott, el malaguanyat Tony, més acostumat a transitar visualment pels marges polsosos i delirants del Somni Americà.