Versió Alfa

Roger Baldomà i Leiva

Els assoliments i els trofeus, una amenaça per a l’experiència de joc

Zoom

Estem a punt de tancar una nova generació de videoconsoles. Si bé aquest comiat s’allargarà durant pot ser dos o màxim tres anys, podríem dir que en el moment en què apareix la nova generació de consoles de joc es tanca una etapa.

El pròxim vint-i-dos de novembre de 2013 arribarà a les botigues dels Països Catalans l’XBOX ONE i una setmana més tard, el dia vint-i-nou de novembre es posarà a la venda la PlayStation 4 a casa nostra.

Si ens posem a analitzar quines han sigut les grans aportacions de la indústria als videojocs, podem parlar principalment de:

  • Entrada definitiva de les consoles de joc al joc en línia.
  • Utilització de les consoles de joc com a centres multimèdia i d’entreteniment.
  • Implantació del sistema de fites (“assoliments” a XBOX 360 i “trofeus” a PlayStation 3) com a sistema de reputació i puntuació.

D’aquests tres factors, avui us vull parlar del sistema de fites i de la seva utilització dins els videojocs des de la perspectiva d’un jugador interessat en aconseguir-les.

Les fites són un sistema de puntuació en línia que ens permet competir i comparar-nos amb altres jugadors dins d’un mateix sistema de videojocs. Aquestes fites s’obtenen al superar diferents reptes que ens planteja cadascun dels videojocs.

Zoom

A part de l’aspecte competitiu, les fites son molt interessants en el moment en que ens animen a esprémer al màxim un videojoc. El que abans anomenàvem “passar-se un videojoc al 100%”. És en aquest punt on els creadors de videojocs han d’anar en compte.

Darrerament he pogut trobar un forat per recuperar el temps perdut. Estic jugant a Uncharted 3: Drake’s deception , un joc exclusiu per a PlayStation 3 que pertany a una saga que tothom hauria de jugar. Jo soc un d’aquells jugadors que intenta aconseguir totes les fites dels videojocs que jugo i tot i que no sempre ho aconsegueixo, si tinc temps ho intento.

En el cas de la sèrie Uncharted és normal trobar-se amb dos tipus de fites de manera molt abundant:

  • Eliminar un nombre determinat d’enemics amb cadascuna de les armes que posa a la nostra disposició el videojoc.
  • Localitzar petits objectes amagats a cadascun dels capítols.

Considero que aquests dos casos, i sobretot el segon, són clars exemples de com no s’han de plantejar les fites quan es defineix un videojoc.

Zoom

Uncharted és un joc de trets en tercera persona molt cinemàtic i amb una història molt ben trenada que ens fa gaudir de l’acció i de la trama en tot moment. Son un clàssic dins de la franquícia les persecucions i les corredisses per escapar de perills sempre molt lligats al seguiment de la història. Però què passa quan estàs interessat en localitzar els cent tresors amagats?

Simplement que ens talla el clímax de l’aventura. No pot ser que estiguem perseguint un enemic per una ciutat, saltant, grimpant, escalant, i que haguem d’estar pendents alhora de buscar en algun racó amagat de l’escenari aquests tresors per tal d’aconseguir les fites. Perquè aleshores, descobrim que l’enemic mai no se’ns escaparà, si no seria impossible poder aturar-se per cercar els tresors. No pot ser que la localització d’aquests petits tresors només ens aporti una major reputació o una major puntuació al nostre perfil d’usuari.

Les fites han de ser més que una simple puntuació per aixecar l’ego d’alguns usuaris i fer-nos perdre temps davant d’un videojoc per aconseguir-les. Les fites han de servir per descobrir zones del joc amb algun interès especial que poden passar desapercebudes, han de fer-te descobrir noves maneres de jugar al videojoc, recompensar l’habilitat del jugador (no pas el temps que pot dedicar al videojoc). En resum, perquè el jugador pugui treure el màxim profit al videojoc mentre accepta el repte i gaudeix de l’experiència.

Sembla que això no ho tenen prou clar els dissenyadors de videojocs i per això els demano des d’aquí que quan hagin de plantejar quins son els desafiaments dels seus videojocs, pensin en el jugador i no afegeixin les fites simplement perquè hi estan obligats.

I a vosaltres quines son les fites que menys us han agradat dels videojocs que heu jugat?