Terra d'en Gimbal Lock

Xavier Muntada

La pressió del fred - Especial #Siberiana2012

cursed2 Zoom

cursed2

Entrem en una setmana en la que la neu, el glaç i el fred en general prenen tot el protagonisme que en una societat menys voluble i més exigent mereixerien casos de corrupció com els de Matas, Camps o Urdangarín. M'agradaria col·laborar a aquest desconcert generalitzat i escollir, doncs, parlar del fred, un tema del que aquests dies tothom en va ple, però jo me n'ocuparé des d'un vessant que no em sembla que ningú contempli ara mateix: el dels videojocs.

Normalment atribuïm altes temperaturesa l'Infern, volcans, magma, foc pertot. Però també hi ha altres versions que el presenten com un espai totalment glaçat, on l'autèntic terror són les temperatures gèlides. Si més no, el foc sempre s'ha associat a la protecció contra els atacs dels animals salvatges i s'ha fet servir, de fet, per a vèncer el fred. En alguns jocs, el fred també és utilitzat com un element per crear més tensió al jugador. És l'exemple de Battlefield: Bad Company 2, un joc en el que en la missió anomenada SnowBlind haurem de baixar per un desnivell entre soldats enemics en plena tempesta de neu, que ens forçarà a vigilar també de no congelar-nos pel camí, tot aprofitant les fogueres que trobem per a poder escalfar-nos-hi.

Un altre exemple el trobem a les zones exteriors del videojoc Metro 2033. Quan sortim dels túnels ens hem de posar una màscara per poder respirar, però a més a més també hem de lluitar contra la gelor, ja que les ulleres se'ns aniran entelant amb el temps, degut a la diferència de temperatura entre el nostre cos i l'exterior. Al principi del següent vídeo es pot comprovar com afecta el fred a la sensació que intenten transmetre.

Tant a Bad Company 2 com a Metro 2033 fan servir efectes a la pantalla; a Bad Company 2 es congela i a Metro 2033 s'entela, en tots dos veiem com el vent mou partícules de neu, se sent la respiració del personatge i en el cas de Metro 2033 també es veu el baf de l'alè del nostre company.

Tot i que existeixen jocs que tenen el gel com a element important en algun nivell, n'hi ha d'altres en els que tot el joc gira al voltant d'aquest element, és el cas de Cursed Mountain, un joc que va sortir a Wii i poc després a PC i que formava part del gènere del terror i supervivència. A Cursed Mountain érem un escalador que anava a cercar el seu germà desaparegut en les muntanyes del Tibet i la pràctica totalitat de l'aventura es desenvolupava en alta muntanya, per sobre dels 5000 metres d'alçada. En aquests casos s'ha d'apostar molt fort per les partícules, però la bona notícia és que hi ha visibilitat limitada, i això permet que la potència gràfica no condicioni tant el projecte.

Un altre joc que aprofita el gel per a causar cert terror és el remake de Silent Hill a Wii, PS2 i PSP, que amb el sobrenom de Shattered Memories va canviar la cendra típica d'aquesta sèrie pel fred intens, així quan el món canviava radicalment i era envaït per criatures, en aquesta nova versió tot l'entorn es transformava a causa del gel.

Tot i les múltiples possibilitats que té el gel de conformar un entorn en el que el jugador no se senti còmode, no és un element massa aprofitat pels dissenyadors de videojocs i hi ha projectes que sí que el fan servir però que es queden pel camí, com és el cas de Winter, un videojoc que va ser cancel·lat al no poder trobar cap empresa interessada en el projecte i que el volgués distribuir.

Finalment hi ha altres jocs que en fan un ús decoratiu,però sense que això afecti realment al desenvolupament del joc, com per exemple a les aventures gràfiques "Prisoner of Ice", "Syberia 2" o algunes zones de "DreamFall".

Els lectors poden aprofitar la temperatura actual per a recuperar aquestes aventures i jugar-les amb l'ambientació adequada. Apaguem, doncs, la calefacció, obrim les finestres, posem-vos l'anorac i gaudim d'aquests jocs com cal. Realitat virtual d'estar per casa, i per quatre rals!

Comenta-ho al fòrum