Terra d'en Gimbal Lock

Xavier Muntada

Killzone 3, immersió gràfica

Ja fa alguns dies, Sony ens va convidar a una presentació del KillZone 3, joc acaba de sortir en exclusiva per PlayStation 3. Als redactors d'Ara Vadejocs ens cridava prou l'atenció tant la presentació com les millores que es pressuposaven en un joc de la serie KillZone, i vam acudir a la cita, en massa.

Si heu estat atents a la nostra portada, haureu vist ja la explicació bàsica d'aquest videojoc i les primeres impressions, i també us haureu fixat que en David ha comentat les seves impressions sobre el control. En el meu cas, en comentaré l'aspecte gràfic, un tema que m'apassiona però que acostumo a donar poca importància al valor total d'un joc, el cas del Killzone però, és especial, és un nom que s'ha forjat no només amb història i èpica, sinó també per gaudir d'una enorme potència gràfica. Val la pena comentar l'aspecte gràfic, encara que sigui en base a unes primeres impressions, com és el cas, tot esperant poder-lo valorar amb més tranquil·litat.

Costa de trobar els adjectius per definir gràficament KillZone 3. Sublim? magnífic? millor que una pel·lícula? Em quedaria curt. Aquest videojoc creat per Guerrilla, una empresa desenvolupadora situada a Holanda, gaudeix de ser el més complet tècnicament que s'ha pogut veure fins ara. De qualitats per ser-ho no li falten, però veiem perquè.

A la presentació a l'Fnac del Triangle de Barcelona, vam poder veure el nou Killzone de dues maneres diferents. Vam començar per veure el joc amb l'efecte 3D i la ajuda d'unes ulleres especials, Déu ni do. Quan anem al cinema i ens trobem amb una pel·lícula en 3D, acostumem a veure escenes que estan posades gairebé per obligació, un objecte que s'apropa a càmera amb tot detall, un animaló que apareix en primer pla per veure que efectivament aquella pel·lícula té efecte 3D.... a Killzone 3 aquesta sensació d'estar presenciant un efecte 3D forçat no existeix, ni tampoc és agressiu per la vista. Tornant a les pel·lícules ja que al món dels videojocs encara no tenim massa exemples, podem apreciar aquesta agressivitat. Estas veient la pel·lícula de torn, una bestiola apareix en primer pla just davant de la acció, els teus ulls s'en recorden del director ja que t'obliga a ignorar el fons per enfocar de cop i volta aquella bestiola, repeteix escenes semblants durant la pel·lícula i tindràs un munt d'espectadors amb la vista cansada. Un cop més, Guerrilla sembla que hagi entès els problemes que poden comportar realitzar un efecte 3D amb canvis massa bruscos, i això en un joc d'acció i de trets a dojo és un punt important a valorar.

És possible que amb el paràgraf anterior s'hagi entès que el 3D en aquest joc és limitat per força, ni molt menys és així, senzillament, tot està al seu lloc. Correm fins a una cobertura de pedra mentre ens disparen. La nostra cobertura la veiem en primer pla, abans de la cobertura però, veiem la nostra arma en un camp diferent; després de la cobertura veiem la resta d'objectes, enemics disparant o ressituant-se cercant la seva cobertura, tot amb el seu propi camp, i cobrint-ho tot, cendra caient del cel, cada partícula a una distància diferent.

Si l'efecte 3D del Killzone 3 és un espectacle visual, sense aquest efecte tampoc es queda enrere. La qualitat de l'entorn és similar al d'una pel·lícula de ciència ficció, millorant encara més el que havíem vist ja a la seva segona part. Una de les meves queixes habituals en els jocs d'aquesta generació, el "Glow" (un efecte que intenta simular la il·luminació ambiental, que molts jocs el tenen massa present) al Killzone pràcticament no existeix, ja que el món dels Hellghast és molt gris i militaritzat, però en escenes de neu, on hi hauria un motiu per incloure aquest efecte més pujat, tampoc n'és el protagonista visual, oferint la grisor i certa sensació de brutícia i d'amagriment, perfecte per la ambientació de Helghan. Sense l'efecte 3D, les partícules de cendra que van caient semblen sensiblement més nombroses, però tampoc és que es noti massa amb la primera impressió. Animacions i modelats, mantenen el nivell de la segona part, i la acció no es veu afectada per baixades de rendiment per ralentitzacions.

Després de participar en la experiència proposada per Guerrilla i Sony, queda clar que Killzone 3 és al cim gràfic en consoles, tant en potència com en bon gust en l'apartat artístic.