Fita assolida!

Joan-Albert Ros

Samsung i el català. Marques antipàtiques, decisions polítiques, maniobres estúpides [#androidcatalà]

Samsung i el català. Marques antipàtiques, decisions polítiques, maniobres estúpides [#androidcatalà] Zoom

Samsung i el català. Marques antipàtiques, decisions polítiques, maniobres estúpides [#androidcatalà]

L'objectiu principal de qualsevol marca és aconseguir que els seus clients potencials la coneguin i la percebin de manera positiva, per tal que s'hi apropin i en consumeixin els productes. Dit d'altra manera, el màrqueting consisteix, fonamentalment, en dissenyar fórmules que permetin a una marca de lluir els atractius que la distingeixen de les ofertes similars de la competència i fer-se simpàtica entre el públic. És intel·ligent que una marca adopti mesures en contra d'un nodrit sector dels consumidors als quals hauria de voler-se apropar? A quines motivacions obeeix una empresa que decideix tractar pitjor una part dels consumidors que li fan confiança?

De vegades sembla que algunes empreses són regides per criteris més polítics que no comercials, una indústria pot ser un sector estratègic per a un estat i és comprensible que hi hagi interessos que condicionin algunes decisions, però quan en el sector privat hi ha empreses que adopten mesures que discriminen un públic determinat, la cosa denota un clar menyspreu dels responsables d'una marca per aquell sector concret de consumidors. Els consumidors catalans hem viscut massa cops el desdeny d'algunes marques, com si fóssim uns clients de rang inferior, menys dignes. Sembla ben bé una cosa cíclica. El nou episodi d'aquest trist serial el protagonitza Samsung, una companyia de la que a Ara VaDeJocs parlem molt sovint.

Com és ben sabut pels nostres lectors, Ice Cream Sandwich, la versió 4.0 del sistema operatiu de Google per a telèfons intel·ligents, compta amb el català com a idioma seleccionable en les opcions de configuració idiomàtica. Samsung Espanya, però, ha vetat el nostre idioma en els terminals que es venen al nostre país, segons ha fet públic EbreAndroid.cat, mitjà que ha consultat directament Samsung Corea. Segons l'empresa mare, la selecció d'idiomes inclosos en els dispositius comercialitzats en una regió concreta depèn exclusivament de la tria de la filial que opera en aquell país, en aquest cas Samsung Spain. Així, si un consumidor català adquireix un mòbil de l'empresa transnacional coreana a Catalunya es trobarà que no podrà fer-ne ús en català. Una decisió que, si bé no podem, tristament, qualificar d'insòlita, ens sembla lamentable i és una maniobra que des d'Ara VaDeJocs només podem condemnar. La catosfera no ha trigat a reaccionar a aquesta notícia, durant els darrers dies l'etiqueta#androidcatalà haestat una de les més emprades pels tuitares catalans.

Tal i com ahir informava el portal 324.cat, Samsung Espanya no ha volgut fer declaracions sobre aquesta qüestió quan ha estat consultada.Ja és trist que una empresa no faci l'esforç de traduir un sistema propi, però encara resulta més lamentable que elimini l'opció d'un dels idiomes en un sistema aliè que adopta en els seus productes i en el que el català ja ha estat inclòs. És segur que hi ha aspectes en un sistema operatiu que requereixen l'adaptació al dispositiu concret en el qual s'instal·len, però l'esforç ha de ser similar en tots els idiomes que un sistema incorpora, la personalització de l'interficie de la que tots els fabricants s'encarreguen per adaptar aquell sistema als seus ginys, per tant, no és excusa ni justificació (i menys en una empresa de la mida de Samsung) per a l'eliminació de cap llengua, especialment quan parlem de la llengua pròpia del territori en el que aquells aparells es comercialitzen.

Sigui qüestió de mala fe o sigui perquè la filial espanyola de Samsung, o de qualsevol altra empresa, considera que el català és prescindible, el resultat és un greuge a un sector concret d'usuaris, cosa que, en condicions normals, pot fer decidir el consumidor per un aparell de la competència. És llei de mercat: si hom no troba el que cerca en un dispositiu de determinada marca es preocuparà per assabentar-se de si hi ha altres firmes que brindin ginys similars que reuneixin les característiques de les que aquell altre aparell es veu mancat. Al capdavall, doncs, estem parlant d'una política (mai millor dit) bastant estúpida, consideracions estrictament lingüístiques a banda, perquè perjudica els consumidors catalans, però també perjudica la pròpia empresa que la posa en pràctica.

Tot i el que molts catalans tenim interioritzat, la llengua catalana potser és una llengua minoritzada, però no és una llengua minoritària. Segons l'InformeCAT 2012,presentat a principis del mes passat per Plataforma per la Llengua, el català és una llengua mitjana a escala europea. Una empresa que passa això per alt, doncs, està renunciant a adequar la seva oferta a una demanda potencial significativa, perquèsi decideix oferir menys que no ofereix la competència (en el camp de la telefonia mòbil de fa anys és nombrosa l'oferta de terminals que inclouen el català dins dels paràmetres de configuració d'idioma) és probable que hi hagi usuaris que triïn una altra opció. Hi estem prou acostumats, per irracional que sigui aquesta situació, amb exemples tan significatius com els d'Air Berlin, RyanAir, Carrefour,Danone, Lidl, Nutrexpa, Bayer, Coca-Cola, Durex o Ikea.Tot plegat resulta xocant des d'un punt de vista publicitari i comercial, també des del cantó contrari, des de la perspectiva d'algú que vol que allò que compri li ofereixi unes prestacions que s'adaptin al seu perfil personal, a la seva identitat.

És penós que les grans corporacions manifestin aquest menyspreu pels drets de bona part dels seus clients, però sobretot és curiós que se la juguin amb aquesta mena de maniobres, quan el que posen en risc és la seva imatge pública i els seus ingressos. Samsung veta ara el català en els seus telèfons, però tampoc no trobareu menús en la nostra llengua als seus televisors, ni trobareu el català en les instruccions dels seus ordinadors portàtils. És tan cert que aquesta manca de sensibilitat és discriminatòria amb els consumidors catalans com també és cert que en pocs dies han aconseguit generar un enuig considerable entre els seus clients catalanoparlants, que potser són una minoria, en comparació a col·lectius més nombrosos, però no són pocs ni haurien de ser menystinguts, ni que només sigui perquè l'empresa els hauria d'identificar com a objectiu i hauria d'esmerçar-se per aconseguir el seu favor en un mercat cada cop més competitiu. La ignorància és agosarada, i des de la seu central de l'empresa coreana aSeülalgú hauria de pensar a rellevar els (ir)responsables que estan al càrrec de Samsung Spain, perquè no només estan embrutant la seva imatge, sinó que els poden estar fent perdre un dineral.