Fita assolida!

Joan-Albert Ros

Quo vadis, RIM?

Quo vadis, RIM? Zoom

Quo vadis, RIM?

Vet aquí que ens trobem havent d'informar de nou de la fallada d'uns serveis proveïts a milions de clients per una gran companyia, en aquest cas una companyia transnacional de telecomunicacions globals, Research In Motion (RIM), l'empresa canadenca que fabrica els populars telèfons mòbils BlackBerry.

Des d'abans-d'ahir que els serveis d'internet, missatgeria instantània i correu electrònic d'aquests terminals han quedat interromputs a pràcticament mig món, n'hi va haver un restabliment momentani i fins i tot va ser anunciada la fi de l'avaria, però el fet és que a hores d'ara (publico això la tarda de dimecres, 12 d'octubre), els posseïdors de BlackBerry, entre els que em compto, seguim sense poder fer un ús normal de les funcions que se suposa que converteixen el nostre aparell en unsmartphone, és a dir en un telèfon mòbil intel·ligent.

D'explicacions n'hi ha hagut, de moment, ben poques; després de ben bé mig dia sense informar els seus clients, RIM va assegurar que els problemes havien estat resolts, però en principi no van transcendir ni els motius de l'avaria ni l'abast de l'aturada. Segons Research in Motion, la fallada ha estat ocasionada per una errada en un commutador central (és a dir un switch, l'aparell que serveix per a connectar múltiples xarxes, i no pas "un interruptor", com ha aparegut, mal traduït, en alguns mitjans). El sistema, evidentment, compta amb un commutador de seguretat que pot encarregar-se en cas d'emergència de la gestió dels servidors que allotgen el trànsit de dades d'aquests ginys, però, dissortadament, en aquesta ocasió el protocol de suport que havia de permetre el funcionament normal de les seves prestacions en xarxa no va actuar. L'aturada, que originalment, dilluns 10 d'octubre, només afectava les BlackBerry de la zona EMEA (acrònim, en anglès, que designa la regió integrada per Europa, Orient Mitjà i Àfrica), s'ha anat estenent i afecta, des d'ahir, també l'Índia i bona part d'Amèrica Llatina (Brasil, Xile i Argentina), i des d'aquest matí, també Amèrica del Nord i Àsia.

Zoom

On primer s'ha pogut notar l'enuig dels usuaris dels terminals de Research in Motion ha estat a Twitter. La xarxa de microblogging ha bullit amb etiquetes tan eloqüents com #FailBerry, #BlackBerryFail o #BlackBírria, juntament amb d'altres de més genèriques, com #BlackBerry, #BB o #RIM, i amb contínues al·lusions dels afectats als diferents comptes de la companyia, com ara @BlackBerry, el compte internacional de Research in Motion, els múltiples comptes regionals de les filials regionals de l'empresa afectades pel problema, o @BlackBerryHelp, el compte de suport tècnic global. El rebombori, però, és tan gran que, com era d'esperar, ha arribat a les operadores de telefonia mòbil, que han rebut i continuen rebent una allau de comunicacions dels seus clients que posseeixen BlackBerry que es queixen que no poden navegar per internet, ni enviar correus electrònics, ni fer ús de bona part dels serveis als quals estan subscrits. Segons ha transcendit a diversos mitjans, fonts internes d'aquestes empreses (que, amb raó, declinen tota responsabilitat en l'afer) estan considerant la possibilitat de demandar la companyia canadenca.

A diferència d'altres menes de terminals de telefonia mòbil, com poden ser els iPhone o els diferents dispositius equipats amb un sistema operatiu Android, Research in Motion empra per a les seves BlackBerry uns servidors propis que s'encarreguen d'enviar i rebre els missatges de correu electrònic i de missatgeria instantània (Messenger, BlackBerry Messenger, WhatsApp, Google Talk, etcètera) dels seus clients, que són més de setanta milions d'usuaris a tot el món.

Més enllà de l'origen físic d'aquestes dificultats (des del Regne Unit s'havia apuntat que l'avaria podria estar localitzada al centre de dades de RIM a la localitat anglesa d'Slough), tot plegat podria deure's a un problema d'escalabilitat: la infraestructura de BlackBerry pot haver quedat petita per a oferir suport a un volum d'unitats en funcionament tan enorme. Cal fer notar que, fins no fa massa, els serveis de BlackBerry tenien un cert renom, el sistema era considerat segur, però en els darrers temps s'han succeït massa problemes greus: el 2009 hi va haver una avaria a escala mundial i poc després el servei de correu electrònic als Estats Units va patir una aturada que va afectar particulars i petites empreses.

Probablement BlackBerry es troba en l'actualitat en una veritable cruïlla, RIM ha presentat recentment un nou sistema operatiu i ha renovat els seus telèfons, aviat en seran distribuïts nous models amb més funcionalitats, amb major potència de maquinari i navegador més ràpid, però és una incògnita si amb això n'hi haurà prou per a revertir el curs que estan prenent els esdeveniments: BlackBerry ha passat de ser l'smartphone per antonomasia a esdevenir, "només, un tipus de telèfon intel·ligent més en un sector molt concorregut, amb competidors ben preparats que en poc temps han presentat ginys que han esdevingut tant o més populars que els dispositius de Research in Motion.

És cert que BlackBerry ha viscut un auge imparable durant un temps, ha passat de ser exclusivament el principal accessori dels homes de negocis a convertir-se en un article molt popular entre els adolescents, però alhora ha vist com un públic nombrós que li era fidel ha deixat de considerar-la indispensable i ha optat per aparells més potents, més versàtils i amb un mercat d'aplicacions més extens, cosa que ha fet que perdi quota de mercat. Les complicacions externes han afectat internament l'empresa, hi ha un grup d'accionistes que pressiona per a aconseguir el relleu de la cúpula directiva i fins i tot es planteja la venda de la companyia... Aquesta greu errada en els seus serveis podria significar un enorme sotrac, prou gran com perquè ja siguin molts els qui es pregunten si l'anunci recent del nou sistema operatiu, BlackBerry 7, i dels flamants tres nous dispositius que han de ser els primers a executar-lo (Bold 9900, Torch 9860 i Torch 9810) no ha estat el cant del cigne d'una sèrie d'aparells que fins no fa pas massa eren veritables estàndards en el món de les telecomunicacions... Quo vadis, RIM?

Actualització: Research in Motion ha començat a fer públiques actualitzacions sobre l'estat del servei dels dispositius BlackBerry. Podeu consultar la darrera hora fent clic a l'enllaç (via Albert Cuesta i CanalPDA.com).